• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Hejåhoj
    Anonym (A) skrev 2025-08-09 15:26:35 följande:

Hej hej, helt ny i tråden. Vi har försökt få barn i ett år nu, dessförinnan ett missfall och ca 8 månader innan det en graviditet med IUFD, en vecka innan bf. Nu är vi i början för att få göra IVF. Funderar på om någon i tråden gjort IVF via Livio i Umeå och kan dela med sig av erfarenheten därifrån? Exempelvis bemötande, hur lång tid det tagit från remiss till planeringsmöte och därefter ivf start? 

Känns som en väldig karusell att slängas in i, men försöker finna acceptans till livet och allt man inte kan påverka. 

Hej 😊
    vad betyder IUFD? vad tråkigt med ert missfall:/ 
    jag var i Umeå först innan jag böt till Falun i mars nångång! De är jättetrevliga och professionella i Umeå, modern klinik och jättegoa sköterskor, trivdes jättebra där men det är 6h enkel resa så därför böt jag efter mitt första ägguttag och tillhörande 2 återföringar (ena direkt efter i oktober och den andra 7e feb). 

Eftersom jag tillhör Jämtland/härjedalen så gick allting genom Östersunds gyn och vet inte om det gjorde att det tog nå längre tid, skickade in första ansökan i januari 2024, sen efter prover-samtal osv så fick jag som sagt göra ägguttag 21a oktober. Det går säkert fortare när man är närmre kliniken å slipper mellanhänder men vet inte.. 

håller med dig, det är en otrolig karusell.. mitt liv har vart på vänt sen detta började känns det som. Lyckats plussa nu då på min femte återföring! 

• Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-08-13 08:12:42 följande:
    Hej 😄 åh va härligt att höra😍 är så himla glad för din skull !!! Kan verkligen förstå det!!❤️ Vilken vecka är du i nu? Å hur mår du?

Jag va på VUL igår (nervös) och vi hörde ett hjärta som slog 😍 det känns nästan overkligt, att efter besöket igår började vi tala lite smått om hur framtiden kunde se ut om allt går bra.. Är i vecka 8+1 idag, hade precis samtal med min barnmorska och ska få komma på inskrivning om en vecka! 
    Jag har mått rätt så illa, molvärk i magen, spända/ömmande stora bröst, jag måste skaffa nya arbetarbyxor för kan inte knäppa de sen flera veckor! trött om vart annat men sover riktigt lite å dåligt! Känner mig sjuk på kvällarna! orkar inte göra mycket så måste tvinga mig varje dag.. sambon har fått tagit över mycket av mitt jobb men jag försöker hjälpa till så gott jag kan!! 
    Tack snälla ! Är 10+6 idag och har mitt första möte med BM nästa vecka också!  Börjar må liiite bättre,  vissa dagar iaf 😅 Behöver inte äta tablett mot illamåendet varje dag nu . Men känner mig sjuk på eftermiddagrna/kvällarna precis som du beskriver 😅 Svullen som attan och har svårt att få kläderna att sitta bekvämt.  Förhoppningsvis mår vi snart bättre 🤗
    Men ååh va roligt , stooort grattis 😍🥰 !! Ja det känns som om man vågar drömma sig bort lite när man sett ett litet hjärta ticka! Jag känner mig dock fortfarande väldigt nervös inför nästa ultraljud . Är så rädd att de ska hända något under tiden . Har inte vågat berätta för någon om graviditeten än heller så fasten jag har min sambo så känner man sig rätt ensam just nu . Tycker tiden går lite långsamt 🤭
  • Annpor
    Hejåhoj skrev 2025-08-13 08:29:02 följande:

Hej 😊
    vad betyder IUFD? vad tråkigt med ert missfall:/ 
    jag var i Umeå först innan jag böt till Falun i mars nångång! De är jättetrevliga och professionella i Umeå, modern klinik och jättegoa sköterskor, trivdes jättebra där men det är 6h enkel resa så därför böt jag efter mitt första ägguttag och tillhörande 2 återföringar (ena direkt efter i oktober och den andra 7e feb). 

Eftersom jag tillhör Jämtland/härjedalen så gick allting genom Östersunds gyn och vet inte om det gjorde att det tog nå längre tid, skickade in första ansökan i januari 2024, sen efter prover-samtal osv så fick jag som sagt göra ägguttag 21a oktober. Det går säkert fortare när man är närmre kliniken å slipper mellanhänder men vet inte.. 

håller med dig, det är en otrolig karusell.. mitt liv har vart på vänt sen detta började känns det som. Lyckats plussa nu då på min femte återföring! 

Hej! 

IUFD står för intrauterin fosterdöd. När ett barn dör i magen efter v22. Vi fick uppleva det i fullgången graviditet. 

Okej, förstår att det är en bit att åka från din region. Samtidigt är det ju också en bra bit till Falun också från ditt område geografisk. Fint att du varit nöjd med personalen i Umeå, känns bra att veta! Så det tog alltså närmare 9 månader från ansökan till ägguttag. Det är lång tid alltså? Hade hoppats på någon/ra månader. 

Stort grattis till ditt plus!!! 🥰

• Josefine1987
    Jassan123 skrev 2025-08-11 20:27:43 följande:
    Tack snälla ! 💖 
    Hur går allt för dig ?🤗
    Så fint att höra när det lyckas 🙏 jag väntar på att få börja tredje stimuleringen!
  • Jassan123
    Josefine1987 skrev 2025-08-13 13:22:44 följande:
    Så fint att höra när det lyckas 🙏 jag väntar på att få börja tredje stimuleringen!
    Jag hoppas att det är din tur nu 🤗🥰!!
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-08-13 11:10:32 följande:
    Tack snälla ! Är 10+6 idag och har mitt första möte med BM nästa vecka också!  Börjar må liiite bättre,  vissa dagar iaf 😅 Behöver inte äta tablett mot illamåendet varje dag nu . Men känner mig sjuk på eftermiddagrna/kvällarna precis som du beskriver 😅 Svullen som attan och har svårt att få kläderna att sitta bekvämt.  Förhoppningsvis mår vi snart bättre 🤗
    Men ååh va roligt , stooort grattis 😍🥰 !! Ja det känns som om man vågar drömma sig bort lite när man sett ett litet hjärta ticka! Jag känner mig dock fortfarande väldigt nervös inför nästa ultraljud . Är så rädd att de ska hända något under tiden . Har inte vågat berätta för någon om graviditeten än heller så fasten jag har min sambo så känner man sig rätt ensam just nu . Tycker tiden går lite långsamt 🤭
    åh då är du inne i vecka tolv nu?!:) får ni eller ska ni göra kub-test då också?🤔
    va skönt du mår lite bättre ia! Det är en så konstig känsla att känna sig sjuk, för så vet man att det hjälper ju inte att lägga sig å vila heller typ 😆 ah vanliga jeans å arbetsbyxor är bara glömma!!
    Tack ☺️🥰 Ellerhur!! Va jobbigt men förstår samtidigt!! Jag måste berätta för mamma pappa å syskon nästa vecka för de kommer förstå nått ä ?fel?😆 inte träffat De på hela sommarn! Men va jobbigt det är att ljuga för folk annars 
  • Hejåhoj
    Annpor skrev 2025-08-13 11:32:12 följande:

Hej! 

IUFD står för intrauterin fosterdöd. När ett barn dör i magen efter v22. Vi fick uppleva det i fullgången graviditet. 

Okej, förstår att det är en bit att åka från din region. Samtidigt är det ju också en bra bit till Falun också från ditt område geografisk. Fint att du varit nöjd med personalen i Umeå, känns bra att veta! Så det tog alltså närmare 9 månader från ansökan till ägguttag. Det är lång tid alltså? Hade hoppats på någon/ra månader. 

Stort grattis till ditt plus!!! 🥰

nej men fy så fruktansvärt 😢 går inte att föreställa sig ? Men va stark du/ni är som försöker igen, jag håller tummarna på det är de tur nu ❤️

Ja det tog tid, vet egentligen inte varför om det beror på att Östersund blev mellanhand kanske.. 

tack så mycket 🥰
  • Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-08-16 08:55:56 följande:
    åh då är du inne i vecka tolv nu?!:) får ni eller ska ni göra kub-test då också?🤔
    va skönt du mår lite bättre ia! Det är en så konstig känsla att känna sig sjuk, för så vet man att det hjälper ju inte att lägga sig å vila heller typ 😆 ah vanliga jeans å arbetsbyxor är bara glömma!!
    Tack ☺️🥰 Ellerhur!! Va jobbigt men förstår samtidigt!! Jag måste berätta för mamma pappa å syskon nästa vecka för de kommer förstå nått ä ?fel?😆 inte träffat De på hela sommarn! Men va jobbigt det är att ljuga för folk annars 
    Ja det stämmer ! 11+2 idag🤭 
    Vi vill nog göra kub , men det får vi bekosta själva . Får se vad BM säger på torsdag . Är nästan rädd att vi inte kommer hinna  pga att de knappt finns några tider .. Man ska ju göra det innan 13+6. Får ju åka till en annan kommun för detta första besöket hos BM då det inte finns en enda tid fören slutet av september här 😅 
    Hur mår du ?🥰 
    Ja det börjar bli riktigt påfrestande att "ljuga" . Känns inte alls bra 😅 vill börja berätta men samtidigt vill jag göra ett till ultraljud innan så allt är ok. 
  • Ettnamn4sep

Hej!

Vår första återföring gjorde vi i maj. Blev gravid men fick missfall dagen efter testdag. Tog väldigt hårt på oss. Nu ruvar jag på sista blastocysten som finns i frysen. Testdag 27/4. När återför ni? 

Svar på tråden IVF 2025