• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-28 21:31:25 följande:
    Men då spelar det ju ingen roll vid IVF? Eftersom hon skrve att partnerns spermier ändå var dåliga så var ju ivf det bästa alternativet oavsett...
    Ja, precis... Men kanske är bra att kolla ändå om det är så att det är dubbelfel, så vi har alla kort på bordet. Jag ska fråga idag på mötet! 
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-28 20:11:11 följande:
    För den blev blastocyst dag 6 istället för dag 5 (vissa utvecklas långsammare). Man kan inte sätta in en blastocyst dag 6 i färsk cykel för då är tajmingen med livmodersslemhinnan och implamationsfönstret "stängt". Dag 6-blastocyster har sedan lite lägre graviditetschans, men runt 30% chans att de fäster ändå vid frysinsättning så det är ju helt okej! 

Vad tråkigt med tajmingen av spolningen! Jag vet inte heller varför man gör spolning, vi har inte gjort någon. Jag håller tummarna att ni får komma igång där i början oktober som ni tänkt! Spännande ändå ☺️

Lycka till på läkarbesöket imorgon! Du kanske får svar om spolningen då?
    Okej, jag fattar! Så komplext allting, mycket att lära! 
    Då håller vi tummarna för att frysåterföringen går vägen sen!! 
  • EJT
    ES9323 skrev 2025-08-29 09:27:04 följande:
    Ja, precis... Men kanske är bra att kolla ändå om det är så att det är dubbelfel, så vi har alla kort på bordet. Jag ska fråga idag på mötet! 
    Hur gick mötet?
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-29 18:43:56 följande:
    Hur gick mötet?
    Jo bra. Fick göra en undersökning och läkaren gick igenom mina blodprovssvar - allt såg jättebra ut. Läkaren menade på att hon absolut tror vi kan bli gravida på naturlig väg, med främsta argumentet att det gått tidigare, men att det kan ta tid iom min mans nedsatta prov. Och hon kan ju inte svara på om det tar 3 månader eller 3 år. Så upp till oss vad vi känner att vår tidsfrist är liksom, om vi vill försöka i månader eller år till, eller starta IVF. Och de är redo att sätta igång nästa mens om vi skulle vilja det. Jag vill dock göra spolningen efter nästa mens för att ha alla kort på bordet, och efter det får vi väl utvärdera/känna efter hur länge till vi vill försöka innan IVF. Vi började ju försöka bara i november så möjligen att vi ändå fortsätter försöka till årsskiftet eller så. Även om jag säker kommer känna att det var waste of time om det ändå slutar med IVF efter årsskiftet. Så vi får se hur vi gör helt enkelt... 
  • Hejåhoj
    EJT skrev 2025-08-21 21:19:21 följande:
    Ja, så är det verkligen, mycket väntan och vånda. Jag tror slemhinnan var precis över gränsen för att det ändå var ok att sätta in men oddsen blir väl lkte sämre. 
    Okej så himla typiskt, men hoppas på den de lyckades frysa 💚
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-08-21 16:53:14 följande:
    Vi fick tid för TUL på tisdag redan ! Känns så spännande. Om allt ser bra ut så kommer vi berätta för föräldrar och syskon då 🥹
    Men vad mysigt ! 😍Hahaha ja det är inte det lättaste ! Man känner sig ju inte super pigg och fräsch 😅
    Hej sorry för sent svar, gick ju inte att svara förut då sidan bara scrollade uppåt så höll på å bli tokig😆
    hur gick ultraljudet?? 
    nä precis, Det va jättejobbigt 😆 men mamma å pappa fick veta iaf för det va ju där jag bodde !
    nu kanske det skiter sig med mitt kubtest pga barnmorska verkar ja sjabblat till det å inte skickar remiss så nu va den tidigaste tiden 23/9 och den dagen är jag i 14+0 så ska ringa imorrn å kolla vad man kan göra
  • ttcjuliaa

Ruvardag 10 med blastocyst idag. Positivt test men idag har det kommit rosa flytningar på morgonen. Tror ni jag håller på att få missfall nu eller kan det bero på progesteronet eller vad kan det vara? 
    Så ledsen just nu Gråter
  • Hejåhoj
    ttcjuliaa skrev 2025-09-04 09:28:03 följande:

Ruvardag 10 med blastocyst idag. Positivt test men idag har det kommit rosa flytningar på morgonen. Tror ni jag håller på att få missfall nu eller kan det bero på progesteronet eller vad kan det vara? 
    Så ledsen just nu Gråter

Det skulle som du säger kunna vara progesteronet som gör det rosa och att du är gravid, ser ju så starkt ut strecket!
    Men när jag testade positivt min första ruvning av fem (kemisk graviditet tror jag de kallar det), då småblödde jag och hade bruna flytningar. men det var ett väldigt svagt positiv på dag 16 med en 3-dagars. Blev sedan svagare. Det behöver inte betyda desamma för dig och jag håller tummarna att du fortsätter ha ett starkt plus💜😊

är tyvärr bara vänta ut den där jäkla tiden som går sjukt långsamt å se vad som händer 🙏🏼

• Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-08-21 16:53:14 följande:
    Vi fick tid för TUL på tisdag redan ! Känns så spännande. Om allt ser bra ut så kommer vi berätta för föräldrar och syskon då 🥹
    Men vad mysigt ! 😍Hahaha ja det är inte det lättaste ! Man känner sig ju inte super pigg och fräsch 😅
    Hade tur, de kunde fixa en tid den 18sept, då är jag i 13+2!! 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden IVF 2025