EJT skrev 2025-08-21 21:27:16 följande:
Välkommen till tråden!
Vilket tufft besked med spermierna! Kommer de kanske köra ICSI då? Det ör ju fiffigt med IVF på så sätt så det måste ju öka era chanser enormt!
Vi kör också privat och betalar själva för syskonförsök. Även vår dotter kom till naturligt på tredje eller fjärde försöket. Vår dotter är betydligt äldre än er (hon fyller 6 i januari) så åldersskillnaden är en stress och numera också stor sorg. Vi började förvisso inte försöka förrän hon var 3 år, men vi trodde ju då att det skulle ta sig inom ett år senast så absolut nax typ 4,5 års åldersskillnad. Nu blir det betydligt mer. Men jag har också accepterat läget som det är, för jag kan inte styra över det. Jag försöker fokusera på fördelarna. Och till syvende och sist skaffar vi ju ett till barn för att vi vill ha ett till barn, inte för att ge vårt barn ett syskon.
.
Vi valde 3-paketet och det är jag JÄTTEglad för. IVF har inte gått så enkelt och lätt som jag trodde först. Vi är förvisso äldre än er (jag var 35 år när vi började, min partner 38 år), men alla värden är bra, min nans spermier är jättefina och många och jag hade dessutom förra året 3 naturliga graviditetet (ett missfall och två utomkvedshavandeskap). Så vi trodde ju IVF skulle vara lättplätt för på pappret borde vi inte ha något problem? Det var mer att vi var stressade över tiden som tickade och speciellt när jag fick operera bort en äggledare. Men min partner övertalade mig till 3-paket. Vi gjorde nyss 3:e försöket i paketet och jag tror tyvärr inte det kommer ta sig heller....
Hej!
Åh vad tufft för er att det inte verkar ta sig! Håller tummarna för att det ändå går den här gången för er! Har ni några i frysen som ni kan testa återföra om tredje försöket inte tar sig? Det är ju trots allt billigare även om det innebär att man måste betala för ytterligare försök. Om jag tolkar dig rätt verkar det som vi har lite liknande situation, att en naturlig graviditet är möjlig men verkar svårt och att det är stressen över tiden som går som gör att vi vänder oss till IVF. Så hoppet kanske lever även för er om en naturlig graviditet trots allt?
Och jag håller helt med dig om att ett till barn verkligen är det viktigaste, oavsett åldersskillnad mellan syskonen! Det spelar ju verkligen egentligen ingen roll. Och det är det jag rationellt försöker säga till mig själv hela tiden - men det är såklart svårt att styra över sina känslor och tankar och det är en sorg att det inte blev/blir som vi först tänkte. Och som du säger finns det ju faktiskt stora fördelar med längre mellan syskonen!
Även här är det min man som tycker vi ska köra på tre försök direkt, jag är väl försiktigt mer optimistisk. Men tror också det är skönt att slippa stressen om/när första-andra försöket inte tar. Så det lutar åt 3-paketet. Och även tre försök är ju såklart ingen garanti...
Iom att vi inte riktigt satt igång än vet jag inte vilken "teknik" läkarna tycker är rimligast för oss - hoppas få veta mer snart!
P.s. ny på Familjeliv så hoppas det här blev rätt i hur man svarar i en tråd!