• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • ttcjuliaa

Hej hej! Hoppar in här Solig
    Jag 37 och min man 39 satte igång med IVF i 2022, fick en dotter av färskförsöket i starten av 2023 men har sedan dess misslyckats med alla syskonförsök.
    Imorgon sätter vi in det sista embryot vi har från frysen. Eftersom det tog sig på första försöket så trodde jag aldrig det skulle bli problem att få syskon, men hoppet dog mer och mer för varje misslyckat försök och nu har jag knappt någon tro på att det ska gå på sista försöket. 
    Hur stor är chansen egentligen (generellt sett) att det tar sig med en fryst blasto? Har gjort en hystereskopi och har fin livmoderslemhinna och fick i sista försöket ta två typer av progesteronstöd, cyglogest och duphaston pga kort lutealfas och det ska jag även ta den här gången. 

• Jassan123
    ttcjuliaa skrev 2025-08-24 12:58:23 följande:

Jag 37 och min man 39 satte igång med IVF i 2022, fick en dotter av färskförsöket i starten av 2023 men har sedan dess misslyckats med alla syskonförsök.
    Imorgon sätter vi in det sista embryot vi har från frysen. Eftersom det tog sig på första försöket så trodde jag aldrig det skulle bli problem att få syskon, men hoppet dog mer och mer för varje misslyckat försök och nu har jag knappt någon tro på att det ska gå på sista försöket. 
    Hur stor är chansen egentligen (generellt sett) att det tar sig med en fryst blasto? Har gjort en hystereskopi och har fin livmoderslemhinna och fick i sista försöket ta två typer av progesteronstöd, cyglogest och duphaston pga kort lutealfas och det ska jag även ta den här gången. 

Jag har enbart gjort återföring med fryst blasto . Enligt kliniken jag gick på så var chansen lika stor med färskt som fryst 🤗 
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-22 15:17:07 följande:

Ja, vi låter väldigt lika i våra situationer! Vi försöker fortfarande naturligt mellan stimuleringsgångerna såklart - man vet ju aldrig om det kanske tar sig ändå som du skriver ☺️

Vi har bara fått två blastocyster (6-dagars dessutom, därmed lite lägre chans med dem) till frysen under våra försök. Imorgon har jag eventuellt insättning av resultatet av vårt tredje försök - men jag är högat tveksam till att något embryo klarat sig till blastocyst så jag väntar mig ett telefonsamtal imorgonbitti med inställd insättning. Det ingår sedan ett frysförsök i vårt 3-paket så efter denna omgång har vi alltså ett betalt försök kvar innan vi behöver betala på nytt. 

Hur mycket kostar 3 paket vs per gång på Sophiahemmet? Vi går hos Carl von Linne i Uppsala. 

Håller tummarna att ni snabbt kan få komma igång snart! 
    EJT skrev 2025-08-23 10:37:54 följande:

Det blev ingen återföring för mig. Fanns inget att sätta in. Så nu vänder jag hemåt igen...

Åh nej är det sant?? Usch, vad tråkigt!! Och att du hann åka dit till och med... Håller tummarna för ert frysförsök sen!!! Hur mår du nu? 

På Sophiahemmet kostar ett försök 46 500 och 3-paketet kostar 93 000. Återföring av fryst kostar 25 500. Vad kostar det hos Carl von Linne? 
  • Doris2024
    ttcjuliaa skrev 2025-08-24 12:58:23 följande:

Jag är 43 år och vi fick plus på tredje försöket nu i maj. Alla försöken var 5 dagars frysta med mina ägg och donerad sperma, jag blev överstimulerad och det blev totalfrys. Så det går 🤩
  • EJT
    ES9323 skrev 2025-08-25 10:45:06 följande:
    EJT skrev 2025-08-23 10:37:54 följande:

Det blev ingen återföring för mig. Fanns inget att sätta in. Så nu vänder jag hemåt igen...

Åh nej är det sant?? Usch, vad tråkigt!! Och att du hann åka dit till och med... Håller tummarna för ert frysförsök sen!!! Hur mår du nu? 

På Sophiahemmet kostar ett försök 46 500 och 3-paketet kostar 93 000. Återföring av fryst kostar 25 500. Vad kostar det hos Carl von Linne? 

Ja, blä, det var ingen rolig upplevelse. Första gången jag behövde bända hemåt. Både jag och min man blev väldigt nedslagna av detta, men kliniken frös i alla fall ner en blastocyst dag 6 så det var en liten, liten tröst att vi i alla fall fick ut nåt av denna omgång. 

Det är liknande priser hos CVL. 44000 för stinuleringsförsök (90 000 för 3-paket), 22' för insättning. 

När tror du att ni kommer vara klara med spolningen etc pch kan göra ert första försök? 
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-26 05:29:07 följande:

Ja, blä, det var ingen rolig upplevelse. Första gången jag behövde bända hemåt. Både jag och min man blev väldigt nedslagna av detta, men kliniken frös i alla fall ner en blastocyst dag 6 så det var en liten, liten tröst att vi i alla fall fick ut nåt av denna omgång. 

Det är liknande priser hos CVL. 44000 för stinuleringsförsök (90 000 för 3-paket), 22' för insättning. 

När tror du att ni kommer vara klara med spolningen etc pch kan göra ert första försök? 
    Usch jag förstår det... Känner med er!! 

Jag som är helt ny på detta - hur kommer det sig att de kunde frysa ner en blastocyst men inter återföra den direkt..? 

Jag ska på mitt första läkarbesök på fredag (min man har redan varit där som sagt). Dock är det fel tid i min cykel så kan inte göra spolningen då. Hoppas därför få en tid för det kort efter mensen, vilket skulle vara i början/mitten av september. Ska dock på läkarbesöket på fredag försöka propsa på att få komma igång så snart som möjligt, iom att vi vet att min man har för få spermier redan. Vet inte riktigt vad mer spolningen ska ge eftersom vi redan vet att vi har en utmaning och lär behöva ifv oavsett..? Eller ser man något i spolningen som också spelar någon roll vid ivf?
    Realistiskt hoppas jag att vi får komma igång i början av oktober kanske. 
  • ttcjuliaa

RD1 med blastocyst. Klättrar redan på väggarna. 4e insättningen och det blir aldrig enklare Skrikandes

Är det någon mer som ruvar nu? 

• EJT
    ES9323 skrev 2025-08-26 10:22:30 följande:
    Usch jag förstår det... Känner med er!! 

Jag som är helt ny på detta - hur kommer det sig att de kunde frysa ner en blastocyst men inter återföra den direkt..? 

Jag ska på mitt första läkarbesök på fredag (min man har redan varit där som sagt). Dock är det fel tid i min cykel så kan inte göra spolningen då. Hoppas därför få en tid för det kort efter mensen, vilket skulle vara i början/mitten av september. Ska dock på läkarbesöket på fredag försöka propsa på att få komma igång så snart som möjligt, iom att vi vet att min man har för få spermier redan. Vet inte riktigt vad mer spolningen ska ge eftersom vi redan vet att vi har en utmaning och lär behöva ifv oavsett..? Eller ser man något i spolningen som också spelar någon roll vid ivf?
    Realistiskt hoppas jag att vi får komma igång i början av oktober kanske. 
    För den blev blastocyst dag 6 istället för dag 5 (vissa utvecklas långsammare). Man kan inte sätta in en blastocyst dag 6 i färsk cykel för då är tajmingen med livmodersslemhinnan och implamationsfönstret "stängt". Dag 6-blastocyster har sedan lite lägre graviditetschans, men runt 30% chans att de fäster ändå vid frysinsättning så det är ju helt okej! 

Vad tråkigt med tajmingen av spolningen! Jag vet inte heller varför man gör spolning, vi har inte gjort någon. Jag håller tummarna att ni får komma igång där i början oktober som ni tänkt! Spännande ändå ☺️

Lycka till på läkarbesöket imorgon! Du kanske får svar om spolningen då?
  • Jassan123
    EJT skrev 2025-08-28 20:11:11 följande:
    För den blev blastocyst dag 6 istället för dag 5 (vissa utvecklas långsammare). Man kan inte sätta in en blastocyst dag 6 i färsk cykel för då är tajmingen med livmodersslemhinnan och implamationsfönstret "stängt". Dag 6-blastocyster har sedan lite lägre graviditetschans, men runt 30% chans att de fäster ändå vid frysinsättning så det är ju helt okej! 

Vad tråkigt med tajmingen av spolningen! Jag vet inte heller varför man gör spolning, vi har inte gjort någon. Jag håller tummarna att ni får komma igång där i början oktober som ni tänkt! Spännande ändå ☺️

Lycka till på läkarbesöket imorgon! Du kanske får svar om spolningen då?
    Spolningen görs för att se så det inte är något hinder i vägen för att släppa igenom ägg 🤗 
  • EJT
    Jassan123 skrev 2025-08-28 20:34:27 följande:
    Spolningen görs för att se så det inte är något hinder i vägen för att släppa igenom ägg 🤗 
    Men då spelar det ju ingen roll vid IVF? Eftersom hon skrve att partnerns spermier ändå var dåliga så var ju ivf det bästa alternativet oavsett...
Svar på tråden IVF 2025