• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-08-16 14:25:16 följande:
    Ja det stämmer ! 11+2 idag🤭 
    Vi vill nog göra kub , men det får vi bekosta själva . Får se vad BM säger på torsdag . Är nästan rädd att vi inte kommer hinna  pga att de knappt finns några tider .. Man ska ju göra det innan 13+6. Får ju åka till en annan kommun för detta första besöket hos BM då det inte finns en enda tid fören slutet av september här 😅 
    Hur mår du ?🥰 
    Ja det börjar bli riktigt påfrestande att "ljuga" . Känns inte alls bra 😅 vill börja berätta men samtidigt vill jag göra ett till ultraljud innan så allt är ok. 
    Jag tycker att tiden går lite fortare nu än vad den gjort under ruvning å fram till för ett par veckor sen!
    Jasså måste man betala själv? Vad kostar det? Men hoppas ni hinner få göra det, dem lär ju kunna hitta en tid någonstans iaf i nått län runtikring er tycker man! Jag ska till BM imorrn och hoppas det går att boka in kub direkt då, verkar ju va lite svårigheter här också.. 
    förstår att du vill göra ultraljud först, så känner jag också, vill veta en gång till att allt är så bra som det går att veta så här långt? 
    jag tror jag känner mig lite bättre faktiskt, va tvungen att jobba igår länge men det gick utan att spy iaf😆 nu ska jag göra en liten insats igen å hoppas det här bättre måendet håller i sig. Dock kan jag knappt sova! Hur mår du?
  • EJT

Nu är vi igång igen efter sommarledigheten...

Det började bra. Plockades 14 ägg igår men fick idag veta att bara 7 var mogna, och 5 befruktade 😔 Känns som ett slag i ansiktet när man fick så goda nyheter igår. Värdelöst. Förra gången 10 ägg och 10 mogna. Psykisk terror detta med IVF - slungas mellan positiva och negativa besked. Blä!! 

Vi har svårt att få fram bra blastocyster från äggen så 5 st känns som det är alldeles för låg chans för att någon ska vilja bli en blastocyst. Min slemhinna var dessutom bara 7,8 mm vid äggplocket så förutsättningarna även om det ev skulle bli insättning känns skit. 

• Anonym (:))

Halloj! Är det någon som testat positivt ca 7 dagar efter embryo återföring och sedan fått negativa test?

• Hejåhoj
    EJT skrev 2025-08-19 09:25:37 följande:

Det började bra. Plockades 14 ägg igår men fick idag veta att bara 7 var mogna, och 5 befruktade 😔 Känns som ett slag i ansiktet när man fick så goda nyheter igår. Värdelöst. Förra gången 10 ägg och 10 mogna. Psykisk terror detta med IVF - slungas mellan positiva och negativa besked. Blä!! 

Vi har svårt att få fram bra blastocyster från äggen så 5 st känns som det är alldeles för låg chans för att någon ska vilja bli en blastocyst. Min slemhinna var dessutom bara 7,8 mm vid äggplocket så förutsättningarna även om det ev skulle bli insättning känns skit. 

Hej! 
    Åh jag kan tänka  mig det, är som du säger en psykisk terror.. Jag håller verkligen tummarna att det blir flera blastisar❤️ men om slemhinnan är tunn nu betyder det att den är det varje ägglossning? 

• Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-08-19 08:53:35 följande:
    Jag tycker att tiden går lite fortare nu än vad den gjort under ruvning å fram till för ett par veckor sen!
    Jasså måste man betala själv? Vad kostar det? Men hoppas ni hinner få göra det, dem lär ju kunna hitta en tid någonstans iaf i nått län runtikring er tycker man! Jag ska till BM imorrn och hoppas det går att boka in kub direkt då, verkar ju va lite svårigheter här också.. 
    förstår att du vill göra ultraljud först, så känner jag också, vill veta en gång till att allt är så bra som det går att veta så här långt? 
    jag tror jag känner mig lite bättre faktiskt, va tvungen att jobba igår länge men det gick utan att spy iaf😆 nu ska jag göra en liten insats igen å hoppas det här bättre måendet håller i sig. Dock kan jag knappt sova! Hur mår du?
    Ja i denna regionen erbjuds det endast till dom som är över 35 . Är faktiskt lite osäker på vad det kostar , gissar att det ligger runt 2000 kr , kan vara lite mindre eller lite mer. Men det är det värt ! Var först inne på att göra NIPT men de kändes lite väl dyrt och är de så att de blir hög sannolikhet på kub så utreds det endå vidare så känner mig trygg i det.
    Åh vad spännande , hoppas dom bokar tid för dig 🤗 så skönt att du känner dig bättre ! Min sömn har peppar peppar blivit lite bättre . Dock så måste jag upp och kissa 2 gånger varje natt 😅 Känner mig lite bättre , är inte fullt så illamående och har inte spytt på 5 dagar 😎 så jag hoppas att detta är vändningen 🤣
  • EJT
    Hejåhoj skrev 2025-08-19 16:38:32 följande:

Hej! 
    Åh jag kan tänka  mig det, är som du säger en psykisk terror.. Jag håller verkligen tummarna att det blir flera blastisar❤️ men om slemhinnan är tunn nu betyder det att den är det varje ägglossning? 

Nejdå, förra stimuleringsomgången var den tjock och fin, tror redan vid ultraljudet dag 8 att den var 9,4 mm så ännu tjockare vid plock. Det hänger väl mycket ihop med hur folliklarna växer och äggen mognar, hur mycket östrogen kroppen producerar? Så det hade kanske en koppling till så hög andel omogna ägg. 

Tack för tumhållningen 🧡 Varit så ledsen idag...
  • Jassan123
    EJT skrev 2025-08-19 09:25:37 följande:

Förstår din oro !  Men försök att glädjas åt att 5 st faktiskt blev befruktade trots allt 🥹 vi hoppas verkligen att något av dessa är ditt guldägg! 
    Jag fick ut 10 ägg vid mitt plock. Var så ledsen först och orolig för att det var "lite". 9 av dom var  mogna. 6 blev befruktade och 4 st blev blastisar till frysen ! 
  • EJT
    Jassan123 skrev 2025-08-20 08:48:36 följande:
    Förstår din oro !  Men försök att glädjas åt att 5 st faktiskt blev befruktade trots allt 🥹 vi hoppas verkligen att något av dessa är ditt guldägg! 
    Jag fick ut 10 ägg vid mitt plock. Var så ledsen först och orolig för att det var "lite". 9 av dom var  mogna. 6 blev befruktade och 4 st blev blastisar till frysen ! 
    Åh, vilket fint resultat 🧡🧡 Ja man får försöka glädjas och se det positiva. Men svårt när jag haft en blastocystutveckling på ca 14-15% av de befruktade äggen i tidigare omgångar... Med bara 5 befruktade är det inte ens 1 liten blasto, om man ser på sannolikheten. Men man får hoppas att det sker nåt under denna gång. Tack för uppmuntran.
  • Hejåhoj
    EJT skrev 2025-08-19 21:44:48 följande:
    Nejdå, förra stimuleringsomgången var den tjock och fin, tror redan vid ultraljudet dag 8 att den var 9,4 mm så ännu tjockare vid plock. Det hänger väl mycket ihop med hur folliklarna växer och äggen mognar, hur mycket östrogen kroppen producerar? Så det hade kanske en koppling till så hög andel omogna ägg. 

Tack för tumhållningen 🧡 Varit så ledsen idag...
    Aha okej!! Kroppen är ett himla mysterium.. Men detta innebär att du eventuellt inte kan göra någon återföring denna gången utan måste vänta? och nu väntar du också på hur odlingen går.. åh hoppas hoppas, så jobbigt det måste vara för dig!! 💛 å sen tiden som går så jäkla långsamt när man väntar..
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-08-19 17:07:51 följande:
    Ja i denna regionen erbjuds det endast till dom som är över 35 . Är faktiskt lite osäker på vad det kostar , gissar att det ligger runt 2000 kr , kan vara lite mindre eller lite mer. Men det är det värt ! Var först inne på att göra NIPT men de kändes lite väl dyrt och är de så att de blir hög sannolikhet på kub så utreds det endå vidare så känner mig trygg i det.
    Åh vad spännande , hoppas dom bokar tid för dig 🤗 så skönt att du känner dig bättre ! Min sömn har peppar peppar blivit lite bättre . Dock så måste jag upp och kissa 2 gånger varje natt 😅 Känner mig lite bättre , är inte fullt så illamående och har inte spytt på 5 dagar 😎 så jag hoppas att detta är vändningen 🤣

Var tydligen samma här! ja Jag va tvungen å kolla upp efter jag frågade dig, hade ingen aning det var så dyrt.. absolut jag hade också känt att det vore värt det🙏🏼 
    Jag har fått remiss skickad för kub och väntat på kallelse, borde bli i första halvan av september! Har ni fått remiss skickad? 

åh va skönt för dig!! Det är du värd 😅 Jag hoppas desamma att det går åt bättre tider här så man får slappna av liten stund.. 

Svar på tråden IVF 2025