• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Anonym (Lily96)
    Anonym (Mt) skrev 2025-09-16 21:27:21 följande:
    Vi påbörjade processen i mars, vi bor i Stockholm. Idag hade vi vårt första besök (efter remiss) och i oktober påbörjar vi vår ivf behandling.

Hos oss hittade de ingenting avvikande. Jag har inte heller någon pcos, jämn cykel och i övrigt är vi friska. 
    Tack för svar, spännande att få komma igång i oktober. Håller tummarna att allt går väl 🍀
    Anonym (Anonym12345) skrev 2025-09-17 12:39:00 följande:
    Hej, jag har också PCO och pga det väldigt oregelbundna mens. 
    Hoppas det med också! Att vänta är så jobbig. Hur länge har ni försökt?

Vi har aktivt försökt 1 år men har egentligen haft oskyddat sex i flera år och lite tänkt händer det så händer det, vi visste dock inte att jag hade PCO först i våras och endometriosen fick jag bekräftad i aug. Har dock varken fått letrozol eller nedreglering, men det kanske kommer i senare skede. 

Vart i processen står du? 😊

• EJT

Någon som kan detta med graderingar av blastocyster? Fick veta att min blastocyst var graderad "30". Men aldrig hört det förut. Någon som vet? 

• ersi12

Hej! Är på 8dpt och fick ett svagt streck igår, idag samma sak men om något svagare.. misstänker kemisk graviditet precis som förra månaden. Någon mer som haft det? 

• Meddelande borttaget
  • EJT

Ruvar på min tredje blastocyst (första i april, sen juni och så nu då) men negativt denna gång också. 

Suck, hur länge ska man hålla på?

• alison13

hej allihopa

hade min ER igår. Fick 21 ägg, och beskedet imorse var att 9 av de blev befruktade. Såklart nyfiken på när ni fick det nästa beskedet? Dag 3, 5, eller 6?

och för er som är nervösa inför ER, kan jag bara säga att det var det bästa med hela IVF processen. Personalen var otrolig duktiga och snälla, och själva ägg plocket var lite obekväm, men ingen "ont". Lite öm igår och idag.

• Wimbi
    alison13 skrev 2025-10-09 10:00:46 följande:

hej allihopa

hade min ER igår. Fick 21 ägg, och beskedet imorse var att 9 av de blev befruktade. Såklart nyfiken på när ni fick det nästa beskedet? Dag 3, 5, eller 6?

och för er som är nervösa inför ER, kan jag bara säga att det var det bästa med hela IVF processen. Personalen var otrolig duktiga och snälla, och själva ägg plocket var lite obekväm, men ingen "ont". Lite öm igår och idag.

Härligt att du fick så många befruktade! Hoppas det går hela vägen med dom.

Jag har gjort tre äggplock. Två av dom gjorde ont, ett var helt ok.
    Men vilken smäll efteråt?grät av smärta hela dagen efter två av mina plock. Fyfan.
  • Hejasommaren

Hej allesammans,

jag hoppar gärna in i tråden och ansluter mig. Nu är ju 2025 snart slut men idag skickades vår remiss till Akademiska i Uppsala för IVF. Någon av er som går där? Någon som kanske vet aktuella väntetider?

min sambos spermaprov är 10/10 men min kropp vägrar ägglossa trots flertalet kurer Letrozol så nu är det dags för IVF. Mina blodprover verkar vara i normalspannet men har konstaterad PCOS. Hoppas vi snart får vidare hjälp och tar tacksamt emot allas erfarenheter i den här resan.

• Anonym (Lily96)
    Hejasommaren skrev 2025-10-10 13:26:38 följande:

Hej allesammans,

jag hoppar gärna in i tråden och ansluter mig. Nu är ju 2025 snart slut men idag skickades vår remiss till Akademiska i Uppsala för IVF. Någon av er som går där? Någon som kanske vet aktuella väntetider?

min sambos spermaprov är 10/10 men min kropp vägrar ägglossa trots flertalet kurer Letrozol så nu är det dags för IVF. Mina blodprover verkar vara i normalspannet men har konstaterad PCOS. Hoppas vi snart får vidare hjälp och tar tacksamt emot allas erfarenheter i den här resan.

Vi verkar stå i ungefär samma steg i processen.  
    vår remiss skickades i tisdags men för Sthlm. Min gynläkare meddelade att kön i Sthlm har minskat och ligger nu ca på 1-2 mån istället för 3-6 mån. Håller tummarna! Vi var tvungna att genomföra alla prov innan remissen kunde skickas, men det kanske skiljer sig geografiskt? Har inte koll på Uppsala men hoppas att väntetiden minskat även där! 

Har PCO och endometrios. Mina prover var också normala (AMH 3,8) men de hade förväntat sig högre AMH pga PCO.

• alison13
    Wimbi skrev 2025-10-10 09:44:26 följande:
    Härligt att du fick så många befruktade! Hoppas det går hela vägen med dom.

Jag har gjort tre äggplock. Två av dom gjorde ont, ett var helt ok.
    Men vilken smäll efteråt?grät av smärta hela dagen efter två av mina plock. Fyfan.

ja jag måste nu erkänna att speciellt de två dagar efter plocket var inte alls bra. Behöver ta blod förtunnande pga OHSS risk nu... det hela processen är så pass fysisk och psykisk påfrestande 

Svar på tråden IVF 2025