• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Hejåhoj
    Anonym (Mt) skrev 2025-10-22 23:01:24 följande:
    Hej, Tack för svar!
    Ja det går bra, jag har tagit gonal-f nu i 6 dagar 150mg, sedan har jag tagit fyremadel i två dagar.
    Håller med om fyremadelen, var riktigt svårt att sticka in nålen, så fick lite panik först, men det gick till slut!
    Tyckte gonal-f sprutan var väldigt lätt att använda!

Har känt mig lite känsligare mentalt under dessa dagar, men det kan ju ha med situationen att göra, samt trött och lite svullen och dålig mage men absolut hanterbart 😊
    Ja det Var nog typ samma för mig, och just att man har ju bara dem sprutorna och vill inte gärna misslyckas när man kommit så långt! Ah helt klart att pennorna är mycket lättare , men nu är du snart klar och det närmar sig äggplock och förhoppningsvis återföring 🥰 

Skönt det inte är nå värre, hoppas det håller i sig men det gör det säkert 🤗
  • JNMK
    Hejåhoj skrev 2025-10-22 10:53:16 följande:
    Tack :) och det glädjer mig att kunna dela med, vet hur det kan kännas och jag läste själv massor om vad andra varit med om och man ville få hopp själv och det fick jag av andras historier. 

nej då kanske det inte är helt ovanligt som du säger, samma våra spermier hade bra rörlighet osv men ändock..

Ja jag förstår det, särskilt eftersom de fick ut flera ägg som du skrev. Men huvudsaken nu är ju att de antagligen bara kommer göra ICSI och förhoppningsvis ger det ett bättre resultat och flera befruktade ägg! 🥰

Så fint att du delar! Man är ju verkligen som en svamp när det kommer till att höra andras historier och det ger mycket hopp! Måste vara så skönt att vara ?på andra sidan? i det här, även om det säkert är en del oro även under graviditeten efter att ha gått igenom ivf kanske? vilken vecka är du i nu? 

just nu känner jag mig hoppfull om att vi ska få bättre resultat med icsi, men man är ju såklart alltid orolig för att det ska dyka upp något nytt problem som upptäcks om äggen väl befruktas. Men försöker tänka positivt och hoppas på att vi kan få hamna mer på ?rätt sida av statistiken? nästa gång om icsi nu löser befruktningsproblemet 🙏

Anonym (Mt) skrev 2025-10-22 23:01:24 följande:
    Hej, Tack för svar!
    Ja det går bra, jag har tagit gonal-f nu i 6 dagar 150mg, sedan har jag tagit fyremadel i två dagar.
    Håller med om fyremadelen, var riktigt svårt att sticka in nålen, så fick lite panik först, men det gick till slut!
    Tyckte gonal-f sprutan var väldigt lätt att använda!

Har känt mig lite känsligare mentalt under dessa dagar, men det kan ju ha med situationen att göra, samt trött och lite svullen och dålig mage men absolut hanterbart 😊

Nu har du kommit en bra bit med sprutorna, skönt! Har du haft ett första ultraljud än? 

Jag har inte tagit gonal f utan har menopur men låter liknande med pennan. Ser inte fram mot att börja med fyremadelen om några dagar om den är så onice. Hade ganirelix förra gången men den gick inte att få ut denna gång så fick fyremadel istället. tyckte även ganirelixen var besvärlig med tjockare nål och kliade efter att man tagit den. tyckte dock det hjälpte att lägga en isbit där jag skulle sticka en stund innan. Är det någon som testar både ganirelix och fyremadel? 

• WaterAnimal

Halloj! 
    Till alla som kämpar med sprutor som är lite tjockare (ganirelix tex och var jag har hört; fyremandel), eller som kämpar med sprutor oavsett storlek, Här kommer mitt bästa tips; 

En timme innan du ska ta sprutan, sätt en klick bedövningsmedel på ett vanligt plåster och sätt sen plåstret där du ska sticka dig. Boom! 🤯 

Kanske inte 100% bedövad, men jag tyckte det hjälpe jätte mycket. Fattar inte sköterskorna inte tipsar om detta 😁

Bara fråga på apoteket (bedövnings kräm vid tex. nålstick) köp den som är en liten tub, den varar länge. Min hette "Tapin kräm" men finns andra.

• JNMK
    WaterAnimal skrev 2025-10-23 20:08:50 följande:

Halloj! 
    Till alla som kämpar med sprutor som är lite tjockare (ganirelix tex och var jag har hört; fyremandel), eller som kämpar med sprutor oavsett storlek, Här kommer mitt bästa tips; 

En timme innan du ska ta sprutan, sätt en klick bedövningsmedel på ett vanligt plåster och sätt sen plåstret där du ska sticka dig. Boom! 🤯 

Kanske inte 100% bedövad, men jag tyckte det hjälpe jätte mycket. Fattar inte sköterskorna inte tipsar om detta 😁

Bara fråga på apoteket (bedövnings kräm vid tex. nålstick) köp den som är en liten tub, den varar länge. Min hette "Tapin kräm" men finns andra.

Tack för tipset ⭐️ 

tycker det funkat bra med sprutorna, lättare andra gången än första omgången, kanske för att det känns lite mer odramatiskt nu när man fått lite mer rutin. Kände ingen större skillnad mellan ganirelix och fyramedal, båda är tjockare och lite trögare att ta och kliar en stund efter, men funkar ändå bra. 

imorgon har jag första ultraljudet, denna gång två dagar senare än förra gången. Hoppas få veta då när ägguttaget blir och få en uppfattning om hur många ägg det kan tänkas bli. Förra gången hade jag ägguttaget 12 dagar efter att jag började med stimuleringen, denna gång skulle det isf bli på lördag men är lite osäker på om det görs ägguttag på helgerna även om kliniken är helgöppen, någon som vet? Hur många dagar har det gått för er mellan stimuleringstart och ägguttag? 

• Kanin och katt mamma

Hej alla starka kvinnor. 

Jag har varit inne och läst mycket här under min IVF behandling. Ni alla är otroligt starka?

Lite bakgrund om mig.
    Vi började vårt första IVF försök via landstinget (ICSI) februari 2025.  Då körde vi med kort protokoll med Gonal F 175 med en ökning till 200, tillsammans med Ganirelix och Ovitrelle. Jag fick ut 11 ägg, och 6 befruktade med planerad dag 5 återföring. Dock får jag samtal 1 timme innan återföringen att ingen klarade sig. 

Andra IVF försöker startade April 2025, även här kort protokoll. Menopur 225 tillsammans med Fyremadel och Ovitrelle. Jag fick ut 9 ägg varav ett befruktades och återföring på dag 2 som inte ledde till något. 

Vi tog en paus under sommaren och påbörjade vårt sista gratis försök med ett långt protokoll. 

28/9 start med Synarela nässprej 3 gånger om dagen, sedan påbörjade vi med Fostimon 225 och nässprej två gånger om dagen. Efter 7 dagar på Fostimon bytade vi till Menopur 275 i tre dagar och därefter ännu en ökning till 300 Menopur. Efter 30 dagar med nässprej, 13 dagar stimulering och 3 ultraljud senare så tog vi Ovitrellen 28/10 och gjorde äggplock 30/10. Efter äggplocket fick vi reda på att hela 18 ägg har plockats (en liten överstimulering på köpet) och idag har vi 10 befruktade embryon med planerad återföring på tisdag (dag 5).

Nu är väntan fruktansvärt? oroligheter att de ska ringa dag 5 och säga att det inte blir några embryon, oroligheter över att detta är mitt sista gratis försök? detta är verkligen fruktansvärt...

• JNMK
    Kanin och katt mamma skrev 2025-10-31 18:32:11 följande:

Hej alla starka kvinnor. 

Jag har varit inne och läst mycket här under min IVF behandling. Ni alla är otroligt starka?

Lite bakgrund om mig.
    Vi började vårt första IVF försök via landstinget (ICSI) februari 2025.  Då körde vi med kort protokoll med Gonal F 175 med en ökning till 200, tillsammans med Ganirelix och Ovitrelle. Jag fick ut 11 ägg, och 6 befruktade med planerad dag 5 återföring. Dock får jag samtal 1 timme innan återföringen att ingen klarade sig. 

Andra IVF försöker startade April 2025, även här kort protokoll. Menopur 225 tillsammans med Fyremadel och Ovitrelle. Jag fick ut 9 ägg varav ett befruktades och återföring på dag 2 som inte ledde till något. 

Vi tog en paus under sommaren och påbörjade vårt sista gratis försök med ett långt protokoll. 

28/9 start med Synarela nässprej 3 gånger om dagen, sedan påbörjade vi med Fostimon 225 och nässprej två gånger om dagen. Efter 7 dagar på Fostimon bytade vi till Menopur 275 i tre dagar och därefter ännu en ökning till 300 Menopur. Efter 30 dagar med nässprej, 13 dagar stimulering och 3 ultraljud senare så tog vi Ovitrellen 28/10 och gjorde äggplock 30/10. Efter äggplocket fick vi reda på att hela 18 ägg har plockats (en liten överstimulering på köpet) och idag har vi 10 befruktade embryon med planerad återföring på tisdag (dag 5).

Nu är väntan fruktansvärt? oroligheter att de ska ringa dag 5 och säga att det inte blir några embryon, oroligheter över att detta är mitt sista gratis försök? detta är verkligen fruktansvärt...

Tack för att du delar❣️håller tummarna för att det här behandlingsupplägget var det ni behövde och att det nu går vägen för er, det låter ju lovande med högre antalet ägg och befruktade!⭐️

det är verkligen en känslomässig berg och dalbana det här och känslomässig terror att gå och vänta och hoppas. förstår verkligen stressen med tidigare försök utan återföring. jag har ägguttag på måndag och bävar redan för dagarna då vi ska vänta på besked om befruktning och om det finns något att sätta tillbaka nästa vecka. Fick bara ett befruktat trots många mogna ägg i vårt första försök och inget att sätta tillbaka. Försöker hålla fast vid att varje försök är en ny omgång när det också görs något annorlunda (för oss kommer det göras icsi denna gång) och att resultaten då kan bli helt andra. men är livrädd för de samtal som ska komma från kliniken under dagarna av väntan nästa vecka. Denna gång får vi ta ovitrelle och sikta på färsk återföring vilket vi inte fick förra gången då det planerades för totalfrys, det känns bra men också ännu mer nervöst nu kring beskeden i nästa vecka..
  • Kanin och katt mamma
    JNMK skrev 2025-11-01 08:59:11 följande:
    Tack för att du delar❣️håller tummarna för att det här behandlingsupplägget var det ni behövde och att det nu går vägen för er, det låter ju lovande med högre antalet ägg och befruktade!⭐️

det är verkligen en känslomässig berg och dalbana det här och känslomässig terror att gå och vänta och hoppas. förstår verkligen stressen med tidigare försök utan återföring. jag har ägguttag på måndag och bävar redan för dagarna då vi ska vänta på besked om befruktning och om det finns något att sätta tillbaka nästa vecka. Fick bara ett befruktat trots många mogna ägg i vårt första försök och inget att sätta tillbaka. Försöker hålla fast vid att varje försök är en ny omgång när det också görs något annorlunda (för oss kommer det göras icsi denna gång) och att resultaten då kan bli helt andra. men är livrädd för de samtal som ska komma från kliniken under dagarna av väntan nästa vecka. Denna gång får vi ta ovitrelle och sikta på färsk återföring vilket vi inte fick förra gången då det planerades för totalfrys, det känns bra men också ännu mer nervöst nu kring beskeden i nästa vecka..

Ja allt detta är verkligen en berg och dalbana! Jag fick utskrivet Lergigan för ångesten, fick jätte mycket biverkningar av synarelan, värst var sömnlösa nätter och depression?

Jag håller tummar och tår att ditt äggplock går bra! vilken klinik går du till? 
    Vi är på RMC i Malmö och vi fick reda på befruktningen via 1177 dagen efter äggplock, bara timmarna under förmiddagen var ett elände?😂
    Ska bli trevligt att följas åt, jag har eventuellt (om allt går bra) återföring på tisdag. Hade varit kul att ruva tillsammans med någon 🙈

• Anonym (Lily96)
    Kanin och katt mamma skrev 2025-10-31 18:32:11 följande:

Hej alla starka kvinnor. 

Lite bakgrund om mig.

Stor kram till dig - resan till barn kan verkligen vara en bergochdalbana. Jag hoppas att allt går vägen denna gång och att det är nu din nästa resa börjar.🥰 Positivt med 18 utplockade och 10 befruktade, håller tummarna att det går bra på tisdag! 🍀
  • Anonym (Lily96)

Hej alla! 

Vi fick i fredags 31/10 den efterlängtade remissbekräftelsen. Blev chockad hur snabbt den behandlades, ca 3,5 v.  

Nu till min fråga - vi bor i Sthlm-området och får välja mellan:
    - Livio
    - Sthlm IVF
    - Sophiahemmet
    - C-medical
    - Ovumia
    - Reproduktion KS

Har ni några erfarenheter kring dessa, både positiva och negativa. Eftersom vi fick info på fredag em när allt var stängt har jag inte hunnit kontakta de olika mottagningarna. Tacksam för tips och råd inför val av aktör. 

• JNMK
    Kanin och katt mamma skrev 2025-11-01 18:36:42 följande:

Ja allt detta är verkligen en berg och dalbana! Jag fick utskrivet Lergigan för ångesten, fick jätte mycket biverkningar av synarelan, värst var sömnlösa nätter och depression?

Jag håller tummar och tår att ditt äggplock går bra! vilken klinik går du till? 
    Vi är på RMC i Malmö och vi fick reda på befruktningen via 1177 dagen efter äggplock, bara timmarna under förmiddagen var ett elände?😂
    Ska bli trevligt att följas åt, jag har eventuellt (om allt går bra) återföring på tisdag. Hade varit kul att ruva tillsammans med någon 🙈

Fy vad jobbigt att du mått så dåligt av behandlingen! nu hoppas vi verkligen att du får fina resultat för slitet, 10 befruktade är ju riktigt lovande⭐️

stort tack för tummar och tår❣️vi går på Sophiahemmet och de ringer dagen efter och meddelar befruktning. ju närmre jag kommer äggplock desto mer orolig blir jag. Är så himla rädd att få dåliga besked om befruktningen igen. var så orolig och rädd när jag gick och väntade på besked förra gången och då visste jag inte ens att det skulle vara ett problem?🤯 Så känns som det kommer vara en fruktansvärd väntan denna gång ???? 

då har du återföring samma dag som vi får besked om befruktningen, hoppas så att vi båda får vara ruvare nästa vecka 🙏
Svar på tråden IVF 2025