• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • JNMK
    Anonym (Lily96) skrev 2025-11-02 08:49:39 följande:

Hej alla! 

Vi fick i fredags 31/10 den efterlängtade remissbekräftelsen. Blev chockad hur snabbt den behandlades, ca 3,5 v.  

Nu till min fråga - vi bor i Sthlm-området och får välja mellan:
    - Livio
    - Sthlm IVF
    - Sophiahemmet
    - C-medical
    - Ovumia
    - Reproduktion KS

Har ni några erfarenheter kring dessa, både positiva och negativa. Eftersom vi fick info på fredag em när allt var stängt har jag inte hunnit kontakta de olika mottagningarna. Tacksam för tips och råd inför val av aktör. 

Vad skönt att det gick så fort med remissen ⭐️

tipsar om QIVF för att jämföra klinikernas resultat. sen kändes det viktigt för oss att helg inte skulle påverka så vi valde sophiahemmet. Är nöjda än så länge. Läkarna känns empatiska men realistiska och barnmorskorna är otroligt gulliga och snälla. Önskar dock att Sophiahemmet hade gjort både standard ivf och icsi på första, eftersom man annars inte har mer resultat än att veta att befruktningen inte funkar om det visar sig vara ett problem på första försöket. verkar också som att olika kliniker räknar lite olika om vad som är ett försök, Sophiahemmet räknar ett äggplock som försök oavsett om det blir något tillbaka, medans vissa andra (tror tex Livio) inte räknar det som ett helt försök utan återföring (men är lite osäker).
  • Anonym (Lily96)
    JNMK skrev 2025-11-02 09:13:45 följande:
    Vad skönt att det gick så fort med remissen ⭐️

tipsar om QIVF för att jämföra klinikernas resultat. sen kändes det viktigt för oss att helg inte skulle påverka så vi valde sophiahemmet. Är nöjda än så länge. Läkarna känns empatiska men realistiska och barnmorskorna är otroligt gulliga och snälla. Önskar dock att Sophiahemmet hade gjort både standard ivf och icsi på första, eftersom man annars inte har mer resultat än att veta att befruktningen inte funkar om det visar sig vara ett problem på första försöket. verkar också som att olika kliniker räknar lite olika om vad som är ett försök, Sophiahemmet räknar ett äggplock som försök oavsett om det blir något tillbaka, medans vissa andra (tror tex Livio) inte räknar det som ett helt försök utan återföring (men är lite osäker).

Tack för att du tar dig tid att svara. Innebär det att Sophiahemmet har öppet även på helger? 

Ringde ni runt till de olika klinikerna för att se väntetid ect?

• Hejasommaren
    Anonym (Lily96) skrev 2025-11-02 08:49:39 följande:

Hej alla! 

Vi fick i fredags 31/10 den efterlängtade remissbekräftelsen. Blev chockad hur snabbt den behandlades, ca 3,5 v.  

Nu till min fråga - vi bor i Sthlm-området och får välja mellan:
    - Livio
    - Sthlm IVF
    - Sophiahemmet
    - C-medical
    - Ovumia
    - Reproduktion KS

Har ni några erfarenheter kring dessa, både positiva och negativa. Eftersom vi fick info på fredag em när allt var stängt har jag inte hunnit kontakta de olika mottagningarna. Tacksam för tips och råd inför val av aktör. 

Åh du ger mig hopp! Vår remiss skickades för 3v sedan så är ganska nära er i processen 🙏🏻 
  • Elon95

Hej!

Längesen jag skrev här..Vi är nu inne på vårt 2:a IVF försök. Förra gången gjorde vi 2 återföringar. Precis som då så är det totalfrys (FET) som gäller. Nu har vi gjort äggplock igen, det resulterade i 21 ägg och 5 embryon till frysen. Vilket vi är nöjda med 😊 Blir en lång väntan fram till återföring nu? Kommer nog inte hinna innan jul tyvärr. Men då får vi inleda det nya året, förhoppningsvis med ett embryo som fäster 😁 Hoppas iallafall att ett av dessa embryon fäster. Jag vill helst undvika ett 3:e äggplock, det var riktigt jobbigt för mig. 

• Kanin och katt mamma
    Anonym (Lily96) skrev 2025-11-02 08:41:34 följande:
    Stor kram till dig - resan till barn kan verkligen vara en bergochdalbana. Jag hoppas att allt går vägen denna gång och att det är nu din nästa resa börjar.🥰 Positivt med 18 utplockade och 10 befruktade, håller tummarna att det går bra på tisdag! 🍀
    Tack snälla du! Håll tummarna för mig idag ❤️
  • Kanin och katt mamma
    JNMK skrev 2025-11-02 09:05:48 följande:
    Fy vad jobbigt att du mått så dåligt av behandlingen! nu hoppas vi verkligen att du får fina resultat för slitet, 10 befruktade är ju riktigt lovande⭐️

stort tack för tummar och tår❣️vi går på Sophiahemmet och de ringer dagen efter och meddelar befruktning. ju närmre jag kommer äggplock desto mer orolig blir jag. Är så himla rädd att få dåliga besked om befruktningen igen. var så orolig och rädd när jag gick och väntade på besked förra gången och då visste jag inte ens att det skulle vara ett problem?🤯 Så känns som det kommer vara en fruktansvärd väntan denna gång ???? 

då har du återföring samma dag som vi får besked om befruktningen, hoppas så att vi båda får vara ruvare nästa vecka 🙏

Hej fina!! Hur gick det med äggplocket? Tänker extra på dig idag och hoppas på många befruktade ägg! hoppas du mår bra! ❤️

• JNMK
    Kanin och katt mamma skrev 2025-11-04 06:49:37 följande:

Hej fina!! Hur gick det med äggplocket? Tänker extra på dig idag och hoppas på många befruktade ägg! hoppas du mår bra! ❤️

Tack snälla för att du tänker på och håller tummarna för mins små ägg idag ❤️ 

Själva äggplocket gick bra (jag har tur och tycker inte det känns så mycket) och det blev 12 ägg, något färre än förra gången men jag försöker tänka att det inte behöver vara negativt. Nu är jag ett nervöst vrak, fick veta igår att de inte ringer dagen efter när det planeras ET, i så fall bara om det inte blivit något att sätta tillbaka på lördag. Men om vi vill får vi ringa och veta befruktningen. Har funderat fram och tillbaka om vi ska ringa eller inte och bestämt oss för att vi avvaktar iallafall till imorgon, då jobbar vi båda hemma och kan ringa och ta emot beskedet i lugn och ro och om de inte ringer idag så borde det innebära att åtminstone något blivit befruktat..usch det är verkligen riktigt jobbig väntan.

Tänker på dig idag och håller alla tummar och tår för återföring och till frys idag ❣️
  • Kanin och katt mamma
    JNMK skrev 2025-11-04 10:37:44 följande:
    Tack snälla för att du tänker på och håller tummarna för mins små ägg idag ❤️ 

Själva äggplocket gick bra (jag har tur och tycker inte det känns så mycket) och det blev 12 ägg, något färre än förra gången men jag försöker tänka att det inte behöver vara negativt. Nu är jag ett nervöst vrak, fick veta igår att de inte ringer dagen efter när det planeras ET, i så fall bara om det inte blivit något att sätta tillbaka på lördag. Men om vi vill får vi ringa och veta befruktningen. Har funderat fram och tillbaka om vi ska ringa eller inte och bestämt oss för att vi avvaktar iallafall till imorgon, då jobbar vi båda hemma och kan ringa och ta emot beskedet i lugn och ro och om de inte ringer idag så borde det innebära att åtminstone något blivit befruktat..usch det är verkligen riktigt jobbig väntan.

Tänker på dig idag och håller alla tummar och tår för återföring och till frys idag ❣️

Vilken tur att det går smidigt för dig med äggplock! För mig är det fruktansvärt smärtsamt och traumatiserande. Jag har ont i flera dagar? 
    12 ägg är jätte bra, den brukar säga att det handlar om kvalité och inte kvantite. 
    Av 18 ägg fick vi 10 befruktade och idag fick vi en återfört och en till frysen? lite besviken är man men så är det. 

dem har två embryob som de ska hålla koll på tills imorgon och kanske ska dem frysas in, men det tror jag inte hehe. 

Det är bra att ni avvaktar tills nu båda är hemma, men jag tror på att denna gången så lyckas vi båda❤️

• JNMK
    Kanin och katt mamma skrev 2025-11-04 12:18:39 följande:

Vilken tur att det går smidigt för dig med äggplock! För mig är det fruktansvärt smärtsamt och traumatiserande. Jag har ont i flera dagar? 
    12 ägg är jätte bra, den brukar säga att det handlar om kvalité och inte kvantite. 
    Av 18 ägg fick vi 10 befruktade och idag fick vi en återfört och en till frysen? lite besviken är man men så är det. 

dem har två embryob som de ska hålla koll på tills imorgon och kanske ska dem frysas in, men det tror jag inte hehe. 

Det är bra att ni avvaktar tills nu båda är hemma, men jag tror på att denna gången så lyckas vi båda❤️

Å vad glad jag blir att läsa att det blivit både återföring och till frys för er idag❣️håller tummarna för de två eftersläntrarna att de kommer ikapp imorgon, känns ju inte helt ovanligt att det brukar bli någon eller några på dag 6 också 🤞 förstår att det kan kännas lite snopet att det inte blev fler just nu, men det är ju ett väldigt fint resultat och nu hoppas vi på att det du fått tillbaka är guldägget, ska bli så spännande att följa 🥰

jag är tacksam för att jag ändå har haft det enkelt med stimulering och uttag och att jag fått många ägg på en rätt låg dos (125 menopur). Så om jag måste göra om det så är inte själva behandlingen så tuff, utan det är verkligen osäkerheten och oron som är det värsta.. Men nu hoppas jag verkligen att icsi är det som löser upp knuten för oss så att vi iallafall kan få göra en återföring innan ny behandling och att jag också får ruva i helgen 🥰
  • Anonym (Lily96)

Skönt att höra att det gått bra för er båda! 🥰

Vi har nu äntligen bokat tid för IVF och har vårt första möte om 2 veckor. Känns så spännande! Och skrämmande?Det blir så verkligt helt plötsligt.

Vi valde mellan Stockholm IVF och Sophiahemmet. Fick superfint bemötande via telefon av de båda, så till slut föll valet på den med kortast väntetid och bäst öppettider under jul/nyår.

Svar på tråden IVF 2025