• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Hejasommaren
    Anonym (Lily96) skrev 2025-10-11 07:55:25 följande:

Vi verkar stå i ungefär samma steg i processen.  
    vår remiss skickades i tisdags men för Sthlm. Min gynläkare meddelade att kön i Sthlm har minskat och ligger nu ca på 1-2 mån istället för 3-6 mån. Håller tummarna! Vi var tvungna att genomföra alla prov innan remissen kunde skickas, men det kanske skiljer sig geografiskt? Har inte koll på Uppsala men hoppas att väntetiden minskat även där! 

Har PCO och endometrios. Mina prover var också normala (AMH 3,8) men de hade förväntat sig högre AMH pga PCO.

Åh vad skönt att hitta någon som är på ungefär samma plats. Håller alla tummar jag kan för dig 🙏🏻 skönt att kötiden verkar ha minskat i Stockholm, jag hoppas verkligen den gjort det i Uppsala också. Är så inställd på att vi har en lång resa framför oss.. vi har också genomfört alla prov och utredningen är klar så jag hoppas det ändå går ganska snabbt när man väl är framme i kön. 

vad gör du/ni i väntan på godkänd remiss? det känns så lönlöst att försöka under tiden då jag uppenbarligen inte ägglossar själv. Men mirakel kan ju ske.. börjar dock tycka det är rätt kämpigt med negativa ÄL-tester och en temperatur som beter sig som en berg-och-dalbana. 

• Anonym (Lily96)
    Hejasommaren skrev 2025-10-12 08:59:23 följande:

Åh vad skönt att hitta någon som är på ungefär samma plats. Håller alla tummar jag kan för dig 🙏🏻 skönt att kötiden verkar ha minskat i Stockholm, jag hoppas verkligen den gjort det i Uppsala också. Är så inställd på att vi har en lång resa framför oss.. vi har också genomfört alla prov och utredningen är klar så jag hoppas det ändå går ganska snabbt när man väl är framme i kön. 

vad gör du/ni i väntan på godkänd remiss? det känns så lönlöst att försöka under tiden då jag uppenbarligen inte ägglossar själv. Men mirakel kan ju ske.. börjar dock tycka det är rätt kämpigt med negativa ÄL-tester och en temperatur som beter sig som en berg-och-dalbana. 

Håller tummarna för er också, och alla andra i tråden🍀Ja vad gör man i väntan?jag tror inte att jag sitter på svaret. Jag känner mig hoppfull än så länge. Lite som land i sikte - även om jag vet att resan ofta är lång och plågsam, men jag känner ändå att våra förutsättningar ökar radikalt med att få hjälp vid IVF. Känner inte samma stress längre. Vi försöker nog leva på så normalt som möjligt. Kanske strunta i ÄL-test och temp men fortfarande ligga vid det fertila fönstret. Allt kan såklart förändras om desperationen dyker upp igen😉

Frågade min sambo nyss hur han resonerar. Han tänker sig några lugna månader, där tankarna snarare hamnar i hur vi ska berätta för vänner och familj att vi påbörjar en IVF-resa.

Vi tar tacksamt emot tips på hantering av väntetiden och hur man kan berätta för omgivningen utan att det känns krystat.  

• alison13

Vi fick veta idag att vi har fått 5 embryo till frysen. Känns otroligt men samtidigt är jag lite förvirrande. Hur kan det vara att vi har försökte få barn i nästan 2 år, utan en enda positivt, och nu får 5 bra embryon??? Jag är så tacksam för att IVF vetenskap har kommit så långt, och att vårt vårdsystem hjälper till så pass mycket. 

till ni som väntar just nu kan jag bara säga att försök leva så vanligt som det går. Som du säger ovanför - det kan vara en lättnad att du kommer snart i systemet och de tar kontroll. Trots att det är svår men själva väntan, försök bara ta det lite lugnt nu och vara snäll mot sig själv! 

• Anonym (Mt)

Hej, idag ska jag påbörja behandlingen med gonal-f.
    Har någon här erfarenhet av det, något tips eller om någon märkte av biverkningar, och hur länge det tog innan ni märkte av dem i så fall?

Lite nervös men det löser sig ju Solig

• JNMK

Hej, hoppas ok att jag hoppar in! Har läst i trådarna och tycker det är så fint hur många delar sina resor och peppar varandra! 

Jag och min sambo har gjort vår första regionfinansierade ivf- behandling. Vi har oförklarad infertilitet men fick efter första behandlingen trots flera mogna ägg och många och rörliga spermier bara ett ynka befruktat ägg (som inte klarade sig längre än några dagar). Nu har vi precis startat andra behandlingen och denna gång ska vi göra icsi. Det känns hoppfullt med ny metod men samtidigt så nervöst att påbörja ny behandling efter att inte fått någon återföring efter första. 

Har fina vänner och familj som stöttar men ingen som har gått igenom ivf så det är inte helt lätt för dem att förstå. Följs gärna åt med er här och hejar på er allihop! Om någon har tips för att ladda om och våga hoppas på bättre resultat så tas de tacksamt emot.

• Hejåhoj
    Anonym (Mt) skrev 2025-10-17 16:01:13 följande:

Hej, idag ska jag påbörja behandlingen med gonal-f.
    Har någon här erfarenhet av det, något tips eller om någon märkte av biverkningar, och hur länge det tog innan ni märkte av dem i så fall?

Lite nervös men det löser sig ju Solig

Hej! Går det bra med sprutorna? jag har gjort två omgångar med sprutor förut, första var med Gonal-F 300dos, sen la jag till Ganirelix och avslutningsvis Ovitrelle-sprutan då. 

andra omgången ca ett halvår senare fick jag Menopur 400dos, sen la jag till Fyremadel för de fick inte tag på Ganirelix har jag för mig. fyremadel va en ond jäkla spruta med tjock nål och svår att ta men det gick iaf.. å så ovitrelle.

Vad jag minns så hade jag inga direkta biverkningar förutom andra omgången efter ca en vecka då jag va lite trött och hade öm å svullen mage/ner mot äggstockarna. Men inget värre. Detta med biverkningar verkar ju kunna vara rätt så olika från person till person, en får hoppas på det bästa 🙏🏼

• Hejåhoj
    JNMK skrev 2025-10-21 21:52:56 följande:

Hej, hoppas ok att jag hoppar in! Har läst i trådarna och tycker det är så fint hur många delar sina resor och peppar varandra! 

Jag och min sambo har gjort vår första regionfinansierade ivf- behandling. Vi har oförklarad infertilitet men fick efter första behandlingen trots flera mogna ägg och många och rörliga spermier bara ett ynka befruktat ägg (som inte klarade sig längre än några dagar). Nu har vi precis startat andra behandlingen och denna gång ska vi göra icsi. Det känns hoppfullt med ny metod men samtidigt så nervöst att påbörja ny behandling efter att inte fått någon återföring efter första. 

Har fina vänner och familj som stöttar men ingen som har gått igenom ivf så det är inte helt lätt för dem att förstå. Följs gärna åt med er här och hejar på er allihop! Om någon har tips för att ladda om och våga hoppas på bättre resultat så tas de tacksamt emot.

Hej! 

första gången vi gjort ägguttag fick de ut 8ägg, och då testade dem att lägga 4 i en skål för naturlig befruktning och 4st gjorde de ICSI med. Naturliga gick inte, spermierna orkade inte igenom å de förklarade att äggen kan ha extra hårt skal och att spermierna precis inte orkar igenom typ. Men med ICSI så befruktades 3/4st, men en klarade sig inte till blastocyst vill jag minnas men gjorde två återföringar av de övriga två men ingen som tog sig dock.

ägguttag nummer två använde man bara ICSI och lyckades få tre befruktade ägg! Den tredje och sista återföringen tog sig! 

Jag är nyss fyllda 37 så vet inte men det kanske påverkar att det tagit längre tid. Hoppas metoden kommer fungera för er :)

• JNMK
    Hejåhoj skrev 2025-10-22 07:09:10 följande:

Hej! 

första gången vi gjort ägguttag fick de ut 8ägg, och då testade dem att lägga 4 i en skål för naturlig befruktning och 4st gjorde de ICSI med. Naturliga gick inte, spermierna orkade inte igenom å de förklarade att äggen kan ha extra hårt skal och att spermierna precis inte orkar igenom typ. Men med ICSI så befruktades 3/4st, men en klarade sig inte till blastocyst vill jag minnas men gjorde två återföringar av de övriga två men ingen som tog sig dock.

ägguttag nummer två använde man bara ICSI och lyckades få tre befruktade ägg! Den tredje och sista återföringen tog sig! 

Jag är nyss fyllda 37 så vet inte men det kanske påverkar att det tagit längre tid. Hoppas metoden kommer fungera för er :)

Tack för svar och stort grattis till graviditeten! Kändes väldigt hoppfullt att läsa om din resa! 

Läkarna sa att det kunde vara att skalen på mina ägg var för hårda för allt annat såg så bra ut, så märkligt att det kan vara så men kanske inte helt ovanligt ändå då?!

Önskar att de gjort hälften/hälften för oss också på första försöket, kändes så jobbigt att första försöket blev förbrukat utan något att återföra. Men nu hoppas jag på att icsi ger bra resultat för oss också! jag fyller snart 36 så är i liknande ålder. Efter bakslaget i första behandlingen är jag rätt inställd på att det kan ta tid och komma fler hinder på vägen, men detta ger hopp att orka fortsätta och våga hoppas att det kan gå bra❣️

• Hejåhoj
    JNMK skrev 2025-10-22 10:01:52 följande:

Tack för svar och stort grattis till graviditeten! Kändes väldigt hoppfullt att läsa om din resa! 

Läkarna sa att det kunde vara att skalen på mina ägg var för hårda för allt annat såg så bra ut, så märkligt att det kan vara så men kanske inte helt ovanligt ändå då?!

Önskar att de gjort hälften/hälften för oss också på första försöket, kändes så jobbigt att första försöket blev förbrukat utan något att återföra. Men nu hoppas jag på att icsi ger bra resultat för oss också! jag fyller snart 36 så är i liknande ålder. Efter bakslaget i första behandlingen är jag rätt inställd på att det kan ta tid och komma fler hinder på vägen, men detta ger hopp att orka fortsätta och våga hoppas att det kan gå bra❣️

Tack :) och det glädjer mig att kunna dela med, vet hur det kan kännas och jag läste själv massor om vad andra varit med om och man ville få hopp själv och det fick jag av andras historier. 

nej då kanske det inte är helt ovanligt som du säger, samma våra spermier hade bra rörlighet osv men ändock..

Ja jag förstår det, särskilt eftersom de fick ut flera ägg som du skrev. Men huvudsaken nu är ju att de antagligen bara kommer göra ICSI och förhoppningsvis ger det ett bättre resultat och flera befruktade ägg! 🥰
  • Anonym (Mt)
    Hejåhoj skrev 2025-10-22 06:57:58 följande:

Hej! Går det bra med sprutorna? jag har gjort två omgångar med sprutor förut, första var med Gonal-F 300dos, sen la jag till Ganirelix och avslutningsvis Ovitrelle-sprutan då. 

andra omgången ca ett halvår senare fick jag Menopur 400dos, sen la jag till Fyremadel för de fick inte tag på Ganirelix har jag för mig. fyremadel va en ond jäkla spruta med tjock nål och svår att ta men det gick iaf.. å så ovitrelle.

Vad jag minns så hade jag inga direkta biverkningar förutom andra omgången efter ca en vecka då jag va lite trött och hade öm å svullen mage/ner mot äggstockarna. Men inget värre. Detta med biverkningar verkar ju kunna vara rätt så olika från person till person, en får hoppas på det bästa 🙏🏼

Hej, Tack för svar!
    Ja det går bra, jag har tagit gonal-f nu i 6 dagar 150mg, sedan har jag tagit fyremadel i två dagar.
    Håller med om fyremadelen, var riktigt svårt att sticka in nålen, så fick lite panik först, men det gick till slut!
    Tyckte gonal-f sprutan var väldigt lätt att använda!

Har känt mig lite känsligare mentalt under dessa dagar, men det kan ju ha med situationen att göra, samt trött och lite svullen och dålig mage men absolut hanterbart 😊
Svar på tråden IVF 2025