• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Fjäril kär

Kanske dags att faktiskt prata just ekonomi och hur ni ser på det faktum att ni har olika förutsättningar?  
    Är ju viktigt om ni ska närma er möjlighet att bo ihop så småningom.  Men också viktigt just nu om ni tex vill resa ihop i sommar eller delta som par på kräftskiva eller annat som kan tänkas kosta. 

• Anonym (Bibbi)

Vad är det för saker du betalar för? Inte räkningar och sådant, hoppas jag. 

Men om hen säger att det är en tajt månad, så föreslå aktiviteter som inte kostar pengar. Vill du vara hygglig kan ni hänga mer hos dig så kan du bjuda på middag t ex.

Kan ni prata om det, är det så att hen är oekonomisk och prioriterar fel saker, eller är hen bara lågavlönad och därför har det svårt att få pengarna att räcka? 

• Anonym (Hur?)

Det är ALLTID tajt för hen... en kombination av dålig lön och att pengar spenderas på onödigheter som pizza etc. 

Jag har försökt prata om ekonomin flera gånger, men det är ett känsligt område för hen och kan vara ett riktigt minfält.

Nej inte fakturor, men tex mat och annat. Kläder etc... men sånt som inte är livsnödvändigt har jag i princip slutat med..

Vi bor så pass långt ifrån att det kostar några hundralappar bara att åka, något hen inte "haft råd med" på jättelänge, så då hamnar det på mig att betala om vi ska kunna ses. Vi kommer inte flytta ihop, så jag försöker mer hitta en rimlig balans i det vi har nu...

• Fjäril kär
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 12:11:36 följande:

Det är ALLTID tajt för hen... en kombination av dålig lön och att pengar spenderas på onödigheter som pizza etc. 

Jag har försökt prata om ekonomin flera gånger, men det är ett känsligt område för hen och kan vara ett riktigt minfält.

Nej inte fakturor, men tex mat och annat. Kläder etc... men sånt som inte är livsnödvändigt har jag i princip slutat med..

Vi bor så pass långt ifrån att det kostar några hundralappar bara att åka, något hen inte "haft råd med" på jättelänge, så då hamnar det på mig att betala om vi ska kunna ses. Vi kommer inte flytta ihop, så jag försöker mer hitta en rimlig balans i det vi har nu...

Du kanske helt enkelt får börja överväga om det ens är värt att ha denna relation  ? 
  • Anonym (Oskar)

Alltid tajt i kombination med att lägga pengar på annat.
    Dvs att uppleva sig ha ont om pengar men ändå någonstans prioritera pizza mm..
    Det handlar för mig om dåligt ekonomiskt sinne.
    Det är ingen engångsgrej.

Har man ont om pengar (upplevt) så får man planera och budgetera. Man kanske har råd med utemat en gång i veckan. Punkt.
    Men den som har den här problematiken kan sällan hantera det så .

• Anonym (Lotta)

Det stora problemet här är ju inte att ni har olika inkomst utan att din partner inte kan/vill ta ansvar för sin egen ekonomi. Sånt är jäkligt osexigt plus att det kan skapa en massa konflikter i ett förhållande. 

Hur pass illa är det? Har hen dragit på sig skulder också så kan det vara läge att hen tar hjälp av kommunens skuld- och budgetrådgivare. 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-02-27 13:38:16 följande:

Det stora problemet här är ju inte att ni har olika inkomst utan att din partner inte kan/vill ta ansvar för sin egen ekonomi. Sånt är jäkligt osexigt plus att det kan skapa en massa konflikter i ett förhållande. 

Hur pass illa är det? Har hen dragit på sig skulder också så kan det vara läge att hen tar hjälp av kommunens skuld- och budgetrådgivare. 

Nej, inga skulder utöver csn. Hen är väldigt bestämd med att inte ta lån eller avbetalningar.

Det är svårt, för hen påstår sig vilja det och det, men när jag följer upp och frågar om det blir det bara bortförklaringar. Jag är övertygad att hen VILL förändra sin situation, men inte vet hur...
  • Fjäril kär
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 13:42:49 följande:
    Nej, inga skulder utöver csn. Hen är väldigt bestämd med att inte ta lån eller avbetalningar.

Det är svårt, för hen påstår sig vilja det och det, men när jag följer upp och frågar om det blir det bara bortförklaringar. Jag är övertygad att hen VILL förändra sin situation, men inte vet hur...
    Nja problemet är att hen inte är beredd på att ta konsekvenserna av att städa upp ekonomin . Det kommer onekligen bli tufft att leva tajt när man kanske satt i system att omgivningen löser problemen åt en.  Hon kan fortfarande prioritera snett när det alltid finns en partner,  en mamma eller liknande som kan lösa någon hundring till nästa lön. 

Testa ett tag att sluta betala helt och se hur hon löser det på egen hand. 
  • Anonym (Hur?)
    Fjäril kär skrev 2025-02-27 14:15:40 följande:
    Nja problemet är att hen inte är beredd på att ta konsekvenserna av att städa upp ekonomin . Det kommer onekligen bli tufft att leva tajt när man kanske satt i system att omgivningen löser problemen åt en.  Hon kan fortfarande prioritera snett när det alltid finns en partner,  en mamma eller liknande som kan lösa någon hundring till nästa lön. 

Testa ett tag att sluta betala helt och se hur hon löser det på egen hand. 
    Det har hen inte, den enda som kan sticka in med pengar är jag och det har jag slutat med om det inte är något väldigt kritiskt (som tandläkare eller dyl). Någon gång kan jag beställa mat, men rena pengar är ovanligt.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 13:42:49 följande:

Vad har hon läst, eftersom hon har dålig lön?
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard