• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Anonym (?)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 08:53:57 följande:
    Det har jag varit väldigt tydlig med, så om hen tror annat ligger det inte på mig...

Jag betalar inte alls ofta längre, kan gå månader mellan gångerna, men det är så tröttsamt att höra fiskandet efter det. För ett tag sen bad hen mig fixa billiga glödlampor. Hittade och frågade om de blir bra. "Nej oj, de är för dyra, strunta i det"... de kostade några tior... det är på det sättet hen håller på.
    Välj, gilla läget, säg ifrån rejält eller gör slut
  • Mandel
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 08:55:29 följande:
    Det vet jag mycket väl, även om jag inte tror att hen ser det så. Hen vill definitivt vara med mig, den saken har jag aldrig behövt tvivla på.
    Ja, fast hur mycket vill hen det?
    Så kart att hen vill det när du är den som åker till hen så hen slipper åka till dig, när du skjuter till pengar ibland så hen inte behöver avstå från att handla kläder, utelunch osv. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (G)
    Det har jag varit väldigt tydlig med, så om hen tror annat ligger det inte på mig...

Jag betalar inte alls ofta längre, kan gå månader mellan gångerna, men det är så tröttsamt att höra fiskandet efter det. För ett tag sen bad hen mig fixa billiga glödlampor. Hittade och frågade om de blir bra. "Nej oj, de är för dyra, strunta i det"... de kostade några tior... det är på det sättet hen håller på.
    Jasså så nu har det gått flera månader emellan? Då lär väl fiskandet avta?
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 08:55:29 följande:
    Det vet jag mycket väl, även om jag inte tror att hen ser det så. Hen vill definitivt vara med mig, den saken har jag aldrig behövt tvivla på.
    Då så, vad är det då du vill ha hjälp med? Hen är som hen är, du vill tydligen ha denna relation, så då får du köpa hans sätt att vara. 
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-28 09:00:24 följande:
    Jasså så nu har det gått flera månader emellan? Då lär väl fiskandet avta?
    Det har inte det, det låter likadant fortfarande. 
  • Anonym (Hur?)
    Mandel skrev 2025-02-28 08:59:03 följande:
    Ja, fast hur mycket vill hen det?
    Så kart att hen vill det när du är den som åker till hen så hen slipper åka till dig, när du skjuter till pengar ibland så hen inte behöver avstå från att handla kläder, utelunch osv. 
    Hen handlar inte kläder och dyl, det är ekonomin för tajt för. Jag sätter inte in pengar om det inte är något akut, det jag gjort är att sköta själva beställningarna tex. Ger aldrig nöjespengar.
  • Anonym (L)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 09:16:57 följande:
    Det har inte det, det låter likadant fortfarande. 
    Att det är minerad mark att prata ekonomi är en stor varning. Du kommer inte komma ur det här fiskandet. Det låter som att du får stå ut med det här eller bryta. Personligen hade jag inte stått ut med någon som inte ser dessa enkla samband som du beskriver,  men det är jag det.
  • Anonym (m. :L jKÖnÄ)

Ok, jag reagerade på att du någonstans skrev att hen antingen säger att hen vill flytta ihop eller hintar om det. Då får du varje gång säga; Du vet att jag inte vill flytta ihop så det kommer vi inte att göra. 

Ok, det är alltså när hen säger att något är för dyrt som du känner att hen vill att du ska betala istället? Hen kanske helt enkelt bara kände att oj, nej det vill jag inte eller har jag inte råd med just nu. 

Försök ignorera det bara. Känn inte att du måste betala istället. Jag förstår känslan, den är inte rolig, men försök att ignorera den. Och om det ofta sker att hen vill att du ska leta rätt på något - be hen göra det själv för du upplever att hen tycker allt du hittar är för dyrt. . 

Du kan, om hen frågar om glödlampor igen, tipsa om att på Rusta har de glödlampor för tio kr st.  

• Dexter dot com

För mig är det en gåta att du vill leva med en person som inte kan hålla i sina pengar, hellre går hem från jobbet än tjänar pengar hen behöver, gnäller över sin dåliga ekonomi hen själv orsakar, inte gör något för att förbättra sin ekonomi, gärna vill utnyttja dig ekonomiskt ....vad för goda sidor kan uppväga allt detta negativa?

• Anonym (Hur?)
    Dexter dot com skrev 2025-02-28 12:09:00 följande:

För mig är det en gåta att du vill leva med en person som inte kan hålla i sina pengar, hellre går hem från jobbet än tjänar pengar hen behöver, gnäller över sin dåliga ekonomi hen själv orsakar, inte gör något för att förbättra sin ekonomi, gärna vill utnyttja dig ekonomiskt ....vad för goda sidor kan uppväga allt detta negativa?

Förstår det, men jag har bara skrivit det negativa här för det är det jag behöver råd kring... hen har väldigt många fina sidor också och har varit ett otroligt stöd för mig sen vi träffades...
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard