• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Anonym (m)

Visa tråden med dina inlägg om vad du tänker om hen. DET hade varit ett sätt att vara ärlig.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:43:13 följande:
    Jo att spela dum och låtsas som du inte fattat är att manipulera personen. Du försöker luras att det ska se ut på ett sätt som i själva verket är falskt.

Förklara vad? Det är ju inte för mig utan personen som jag tänker det är motsägelsefullt. Det som kanske är motsägelsefullt för personen är att du först är givmild och visar att du gillar det, sen gör du tvärtom. Då är det inte konstigt eller fel om personen blir frustrerad och inte förstår vad du vill egentligen. Men du verkar inte öppen för någon annan förklaring än att personen vill utnyttja dig med dåliga avsikter.
    Nej, det är ett försök att få hen att lägga ner utan att göra en större sak av det.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:46:00 följande:
    Har du varit ärlig om att du är övertygad om att personen vill utnyttja dig? Att du är trött på personens beteendet? Att du tycker personen är korkad ekonomiskt?
    Inte med de orden, men ja vi har pratat om situationen flera gånger.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:48:23 följande:

Visa tråden med dina inlägg om vad du tänker om hen. DET hade varit ett sätt att vara ärlig.

Det är att vara elak, men du kanske är en sån som kör med brutal ärlighet?
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:51:33 följande:
    Nej, det är ett försök att få hen att lägga ner utan att göra en större sak av det.
    Det är fortfarande manipulation när du medvetet lurar personen och ger en falsk bild. Du vill få personen att tro något som i själva verket inte stämmer.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:06:59 följande:
    Det är fortfarande manipulation när du medvetet lurar personen och ger en falsk bild. Du vill få personen att tro något som i själva verket inte stämmer.
    Va? Gud vad du överdriver, det enda jag gör är att låtsas som att jag inte uppfattar hintarna om vad hen vill att jag ska köpa. Hen får väl säga det rakt ut då om det är något viktigt.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:52:14 följande:
    Inte med de orden, men ja vi har pratat om situationen flera gånger.
    Vad har du sagt då? Det jag menar med ärlig är ju personen ska få en chans att förhålla sig till hur du faktiskt ser på hen.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:52:49 följande:
    Det är att vara elak, men du kanske är en sån som kör med brutal ärlighet?
    Det är elakt att undanhålla personen information som kan vara avgörande för om den vill fortsätta lägga tid av sitt liv på dig.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:08:33 följande:
    Va? Gud vad du överdriver, det enda jag gör är att låtsas som att jag inte uppfattar hintarna om vad hen vill att jag ska köpa. Hen får väl säga det rakt ut då om det är något viktigt.
    Ja du gör det ju med flit för att vilseleda personen. Det är manipulation oavsett vad du har för skäl för att rättfärdiga det.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:08:58 följande:
    Vad har du sagt då? Det jag menar med ärlig är ju personen ska få en chans att förhålla sig till hur du faktiskt ser på hen.

Har tex hjälpt hen leta nya jobb som inte skulle innebära några större skillnader mot nu, men ändå bättre lön. Hen "ska kolla på det", men gör aldrig det. 

Jag är aldrig elak, men har varit väldigt tydlig med att hens attityd inte är hållbar. Antingen är hen nöjd med sin situation, och då slutar man klaga så mycket, eller så är man inte nöjd och försöker göra något åt det.

Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard