• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 13:50:49 följande:

Behöver inte vara något konstigt eller fel att bli frustrerad när du beter dig så motsägelsefullt och att du visar dig vara på ett annat sätt sätt än du gett sken. Det verkar ganska förvirrande faktiskt. Och du spelar faktiskt dum inför personen skriver du?  Du försöker alltså spela spel och manipulera. Mycket obehagligt.

Men du är alltså trött på personen och tänker att den vill utnyttja dig. Ja då får du väl hoppas på att denna person accepterar din inställning till hen om du nu vill fortsätta relationen. Personligen finner jag även den mycket otrevlig.

Inget manipulativt alls, hen säger att hen vill ha det och det och jag låtsas som jag inte uppfattade det som en önskan att jag ska köpa det.

Jag är inte det minsta motsägelsefull för att ni läser in en massa och inte förstår mina försök att förklara.
  • Anonym (Hur?)
    Dexter dot com skrev 2025-02-28 14:05:33 följande:
    Så varför säger du inte rakt ut att du är trött på hens gnäll, hens oförmåga att ta tag i sin ekonomi och hintande om saker hen vill ha av dig ? Varför fortsätta betala när det krisar när hen kan klara kriserna själv om hen bara ville?
    Jag har tagit upp det många gånger, hen blånekar, förminskar etc och slutar ett tag,
    för att sen fortsätta igen.

Såna kriser är inte direkt vanliga, så det är knappast något att ha med i ekvationen. Det jag stör mig på är att jag alltid förväntas betala även till vardags.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:06:04 följande:

Prova med att vara ärlig istället kanske vore nåt.

Det hjälper inte annat än i stunden. Fungerar bättre att bara låtsas som jag inte fattar vad hen hintar om.
  • Anonym (Sidan)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:06:04 följande:

Prova med att vara ärlig istället kanske vore nåt.

Vet din partner om att du aldrig villl flytta ihop med hen? Kanske är det något du redan har sagt?

Människor har en trndens stt vänja sig vid stt få saker och vill hs mer. Så som bsrn lite grand. Bra stt du inte ger hela tiden. Det är annat med en resa eller festmåltid ute, där kan ju inte don partner klata det inom budget. (Under görutdättning att du själv vill resa förstås.)

Har din partner en sjukdom som gör att hem måste gå hem från arbetet? I annat fall är det bara kondtigy.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:12:30 följande:
    Jag har tagit upp det många gånger, hen blånekar, förminskar etc och slutar ett tag,
    för att sen fortsätta igen.

Såna kriser är inte direkt vanliga, så det är knappast något att ha med i ekvationen. Det jag stör mig på är att jag alltid förväntas betala även till vardags.

Men varför stör du dig? Du kommer ju inte att göra slut så varför inte bara acceptera att det är sådan hen är? 

Lägg inte energi på något du inte vill påverka. 

• Anonym (Sidan)

"Människor har en tendens att vänja sog vid att få saker och vill bara ha mer. Så som barn litegrsnd" ska det stå.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-02-28 14:15:38 följande:

Men varför stör du dig? Du kommer ju inte att göra slut så varför inte bara acceptera att det är sådan hen är? 

Lägg inte energi på något du inte vill påverka. 

Jag vet inte vad jag kommer göra och även om jag vill fortsätta försöka behöver jag inte acceptera det beteendet.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:26:19 följande:
    Jag vet inte vad jag kommer göra och även om jag vill fortsätta försöka behöver jag inte acceptera det beteendet.
    Klart du inte behöver, men då får du ju göra slut. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:09:31 följande:
    Inget manipulativt alls, hen säger att hen vill ha det och det och jag låtsas som jag inte uppfattade det som en önskan att jag ska köpa det.

Jag är inte det minsta motsägelsefull för att ni läser in en massa och inte förstår mina försök att förklara.
    Jo att spela dum och låtsas som du inte fattat är att manipulera personen. Du försöker luras att det ska se ut på ett sätt som i själva verket är falskt.

Förklara vad? Det är ju inte för mig utan personen som jag tänker det är motsägelsefullt. Det som kanske är motsägelsefullt för personen är att du först är givmild och visar att du gillar det, sen gör du tvärtom. Då är det inte konstigt eller fel om personen blir frustrerad och inte förstår vad du vill egentligen. Men du verkar inte öppen för någon annan förklaring än att personen vill utnyttja dig med dåliga avsikter.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 14:13:27 följande:
    Det hjälper inte annat än i stunden. Fungerar bättre att bara låtsas som jag inte fattar vad hen hintar om.
    Har du varit ärlig om att du är övertygad om att personen vill utnyttja dig? Att du är trött på personens beteendet? Att du tycker personen är korkad ekonomiskt?
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard