• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-28 20:55:36 följande:
    Precis! Ts utgav sig för någon som gillar att uppvakta i början för att snärja sin partner. Utgår faktiskt från att ts är en man då jag har svårt att se en kvinna inleda en relation med den typen av ekonomiskt uppvaktande. Nu när ts varit i relationen ett tag har han blivit snål. Inte ens mer jämställd utan snål då det går månader utan att han vill betala. Ts kvinna trodde hon träffat en man som är lite mer traditionell, som uppvaktar och inte har något emot att betala då han tjänar så mycket mer. Nu är hon förvirrad när han över tid förändrats. Hade dumpat. Inte för att jag någonsin hade förväntat mig att någon skulle betala för mig men om den vaggade in mig i de rollerna för att höja sig själv, bli sedd som en generös och traditionell man för att sen tvärvända. Nä läskigt beteende. Vem är han egentligen? 

Absolut inte. Jag gillar att uppvakta och hade antagligen fortsatt med det om det inte blivit det underförstådda att det förväntas att jag ska betala för allt möjligt.

Hur är jag snål för att jag inte vill bekosta hens leverne? Vem, som du inte lever med, betalar du för? Ingen? Snålt av dig.

• Anonym (Hur?)

Idag har hintandet om nästa grej kommit. En köksapparat har slutat fungera och det har hunnit tas upp fyra gånger bara idag och prat om hur svårt det blir utan och att hen inte har råd med en ny osv...

• Anonym (Sidan)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 21:09:36 följande:

Idag har hintandet om nästa grej kommit. En köksapparat har slutat fungera och det har hunnit tas upp fyra gånger bara idag och prat om hur svårt det blir utan och att hen inte har råd med en ny osv...

Ni måste ha ett allvarligt samtal om ekonomi där ni kommer överens om de ekonomiska ramarna för er relation. Något annat går inte i längden, ni borde ha gjort det för länge sedan.

( Min egen synpunkt i detta,  som är just bara min egen: Ge aldrig efter för tjat, utan håll på att vardagliga saker betalar ni var för sig för egen del. Annars blir varje ny hushållsmaskin en förhandlingsfråga)
  • Anonym (G)

Men kan det inte bara vara att hon beklagar sig för det är jobbigt, utan förväntningar på dig?
  • Anonym

Sätt igång du också när hon börjar
    "fasiken också idag blev det en spricka i löparskorna, kommer bli svindyrt att köpa nya" 
    Upprepa till hon slutar
  • Anonym (m)

Vad bidrar du med i det här förhållandet? Personen har varit ett enormt stöd för dig, vad gör du för stora uppoffringar för att stötta den?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 21:23:17 följande:
    Vad bidrar du med i det här förhållandet? Personen har varit ett enormt stöd för dig, vad gör du för stora uppoffringar för att stötta den?
    Massor och jag är ett lika stort emotionellt stöd tillbaka.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-28 21:20:47 följande:
    Men kan det inte bara vara att hon beklagar sig för det är jobbigt, utan förväntningar på dig?
    Nej, vid det här laget känner jag igen skillnaden.
  • Anonym (Mango)

Och vad händer när du säger, så trist för dig, vilken otur, du kanske har råd att köpa en ny om ett par månader om du sparar. 
  • Anonym (Mango)

Jag skulle totalvägra att betala något om min partner förväntade sig det.
    I ett tidigare förhållande betalade jag en hel del, men det var aldrig förväntat utan skedde när jag ville. Men ok, vid något tillfälle tröttnade jag och ekonomi var en bidragande orsak till att det tog slut. 

Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard