• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Anonym (G)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 21:06:53 följande:
    Vilken standard? Att ta ansvar för sin egen ekonomi?
    Fast du säger att det varit så från början? Och att hon inte har några lån eller krediter. Alltså måste det vara hur ni lever som skapar obalansen. Hon klarade ju sig innan ni träffades eller hur? Storyn går inte riktigt ihop. 
  • Anonym (Borderlina)

Vi har delad ekonomi. Han säger "våra pengar" men jag har inte tjänat och sparat, han tjänar 4-5 ggr mer än mig och det är han, inte "vi" som betalat av mina skulder (jag har tidigare tagit lån för mamma, för att hon inte får ta lån skitdumt jag vet. Men därför var jag skuldsatt). Även om han säger vi har betalt av dem. Så det känns ....skumt på nåt sätt. Skyldigt. men jag är givetvis tacksam. 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-27 21:11:22 följande:
    Fast du säger att det varit så från början? Och att hon inte har några lån eller krediter. Alltså måste det vara hur ni lever som skapar obalansen. Hon klarade ju sig innan ni träffades eller hur? Storyn går inte riktigt ihop. 
    Hen "klarar sig" nu också, men går knappt runt varje månad och gnäller massor över det. Har flera gånger sagt saker som att "hen inte har något att äta tills lönen kommer - några dagar senare".
  • Anonym (G)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 21:44:43 följande:
    Hen "klarar sig" nu också, men går knappt runt varje månad och gnäller massor över det. Har flera gånger sagt saker som att "hen inte har något att äta tills lönen kommer - några dagar senare".
    Så varför har du valt att ingå i relation med någon så dysfunktionell?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2025-02-27 21:55:47 följande:
    Så varför har du valt att ingå i relation med någon så dysfunktionell?
    Den där attityden har kommit på senare tid, var inte alls så från början.
  • Anonym (G)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 21:57:44 följande:
    Den där attityden har kommit på senare tid, var inte alls så från början.
    Så hur tänker du lösa det?
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 20:31:42 följande:
    För att hen är trött och ibland skylls det tom på mig, att det är för "min skull" för att jag går igenom något svårt just nu och hen vill finnas tillgänglig om jag skulle behöva... känns bara som en dålig bortförklaring hen inbillar sig låter fint...
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 20:58:10 följande:
    Hen säger aldrig rakt ut att jag ska betala, utan det hintas bara... skulle jag säga något skulle hen garanterat säga att hen inte alls tänkte så... även om det är uppenbart.
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 21:44:43 följande:
    Hen "klarare sig" nu också, men går knappt runt varje månad och gnäller massor över det. Har flera gånger sagt saker som att "hen inte har något att äta tills lönen kommer - några dagar senare".

Du verkar ju inte direkt ha varma tankar om denna person, visa personen tråden så får hen se vad du egentligen tänker om den. Så kanske du får hjälp att få ett slut på ditt dilemma för du verkar behöva det, en relation med en person du har så låga tankar och uppfattning om kan inte vara något vidare. Så slipper du resorna också som en bonus.
  • Anonym (m. :L jKÖnÄ)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 20:56:36 följande:

50+. Inget på papper, men jag misstänker både adhd och autism, vilket jag också har.

Man kan inte det alla dagar, men dagar där det inte är så mycket att göra uppmuntras de att gå hem så de inte behöver betala dem för att rulla tummarna.

Ok, då förstår jag att hen vill gå hem när möjligheten finns. Det hade jag också velat och jag har ingen diagnos. 
    Dock hade jag satt min önskan åt sidan om jag hade behövt pengarna. 

Oavsett så är ju det här något ni behöver prata om. Ni kommer inte att flytta ihop? Eller avstår du nu just pga ekonomin? 

Jag förstod det som att hen önskar det och om.det är pga ekonomin du avstår så kanske det kan vara en morot; ni flyttar ihop när ni diskuterat ekonomin och hen har fått i ordning på sin. 
  • Anonym (?)

Om man har olika ekonomiska förutsättningar som inte förändras i ett par finns tre alternativ 
    1 Anpassa gemensamma aktiviteter till den med minst pengar
    2 Den med mycket pengar betalar med
    3 Gör slut

• Anonym (Hur?)
    Anonym (?) skrev 2025-02-28 08:09:44 följande:

Om man har olika ekonomiska förutsättningar som inte förändras i ett par finns tre alternativ 
    1 Anpassa gemensamma aktiviteter till den med minst pengar
    2 Den med mycket pengar betalar med
    3 Gör slut

Det här har inte med aktiviteter att göra, utan vardagssaker. Att hen alltid klagar över sin ekonomi, men ändå spenderar pengar på onödiga saker och det underförstådda att jag ska betala.
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard