• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 12:14:04 följande:
    Förstår det, men jag har bara skrivit det negativa här för det är det jag behöver råd kring... hen har väldigt många fina sidor också och har varit ett otroligt stöd för mig sen vi träffades...
    Ett otroligt stöd och fina sidor men du gnäller över pengar som du ändå har gott om och faktiskt själv visat denna person att du gärna vill dela med dig av. Sen blir du missnöjd om personen tror du tycker att det är ok, haha!
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 12:31:54 följande:
    Ett otroligt stöd och fina sidor men du gnäller över pengar som du ändå har gott om och faktiskt själv visat denna person att du gärna vill dela med dig av. Sen blir du missnöjd om personen tror du tycker att det är ok, haha!
    Vad har det med saken att göra att jag har pengar? Det är lätt att vara generös när det är någon annan som betalar. Du ser ingen skillnad på gåvor för att man VILL ge det och att den andra FÖRVÄNTAR sig det? Hen har ingen anledning att tro att jag tycker det är okej att betala saker bara för att, för det har jag aldrig gjort. Antingen har det varit presenter eller så har det varit en nödsituation.

Jag är på intet sätt rik.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 12:36:51 följande:
    Vad har det med saken att göra att jag har pengar? Det är lätt att vara generös när det är någon annan som betalar. Du ser ingen skillnad på gåvor för att man VILL ge det och att den andra FÖRVÄNTAR sig det? Hen har ingen anledning att tro att jag tycker det är okej att betala saker bara för att, för det har jag aldrig gjort. Antingen har det varit presenter eller så har det varit en nödsituation.

Jag är på intet sätt rik.
    Det har att göra på så sätt att du har möjlighet att dela med dig till denna person, och du själv tyckte ju att det är trevligt. 

Jag vet inte vad personen förväntar sig, personen kanske försöker få dig att förstå vad den vill ha hjälp med eftersom du visat att du gillar att ge. Det är inget konstigt om den uppfattar att du kanske vill fortsätta med det. Det är ju inget krav du kan låta bli. 
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 12:51:53 följande:
    Det har att göra på så sätt att du har möjlighet att dela med dig till denna person, och du själv tyckte ju att det är trevligt. 

Jag vet inte vad personen förväntar sig, personen kanske försöker få dig att förstå vad den vill ha hjälp med eftersom du visat att du gillar att ge. Det är inget konstigt om den uppfattar att du kanske vill fortsätta med det. Det är ju inget krav du kan låta bli. 
    I början var det kul att kunna ge saker hen inte var van vid ja. Det går månader mellan gångerna nu och när jag drog ner på det blev hen tydligt frustrerad och "hintade" ganska intensivt om saker hen vill ha och gör fortfarande i perioder, trots att jag spelar dum. Vi har varit tillsammans i över två år och hen visar inget driv att ta tag i sin situation, så jag har tröttnat på det för länge sen. Jag älskar hen, men vill absolut inte bo ihop eller på annat sätt bidra till hens ekonomi. En sak om vi är ute tillsammans eller om det krisar, men bara-för-att-presenter blir det inget mer av.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 12:57:07 följande:
    I början var det kul att kunna ge saker hen inte var van vid ja. Det går månader mellan gångerna nu och när jag drog ner på det blev hen tydligt frustrerad och "hintade" ganska intensivt om saker hen vill ha och gör fortfarande i perioder, trots att jag spelar dum. Vi har varit tillsammans i över två år och hen visar inget driv att ta tag i sin situation, så jag har tröttnat på det för länge sen. Jag älskar hen, men vill absolut inte bo ihop eller på annat sätt bidra till hens ekonomi. En sak om vi är ute tillsammans eller om det krisar, men bara-för-att-presenter blir det inget mer av.
    Så vad vill du med tråden? Ingen här kan ändra på honom. Så antingen accepterar du honom som han är, eller gör slut. Tänk på de bra sidorna, de överväger ju. 
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-02-28 13:02:47 följande:
    Så vad vill du med tråden? Ingen här kan ändra på honom. Så antingen accepterar du honom som han är, eller gör slut. Tänk på de bra sidorna, de överväger ju. 
    Perspektiv.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 13:04:28 följande:
    Perspektiv.
    På vad?
  • Anonym (m)

Behöver inte vara något konstigt eller fel att bli frustrerad när du beter dig så motsägelsefullt och att du visar dig vara på ett annat sätt sätt än du gett sken. Det verkar ganska förvirrande faktiskt. Och du spelar faktiskt dum inför personen skriver du?  Du försöker alltså spela spel och manipulera. Mycket obehagligt.

Men du är alltså trött på personen och tänker att den vill utnyttja dig. Ja då får du väl hoppas på att denna person accepterar din inställning till hen om du nu vill fortsätta relationen. Personligen finner jag även den mycket otrevlig.

• Dexter dot com
    Så varför säger du inte rakt ut att du är trött på hens gnäll, hens oförmåga att ta tag i sin ekonomi och hintande om saker hen vill ha av dig ? Varför fortsätta betala när det krisar när hen kan klara kriserna själv om hen bara ville?
  • Anonym (m)

Prova med att vara ärlig istället kanske vore nåt.

Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard