• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m. :L jKÖnÄ) skrev 2025-02-28 07:53:21 följande:
    Ok, då förstår jag att hen vill gå hem när möjligheten finns. Det hade jag också velat och jag har ingen diagnos. 
    Dock hade jag satt min önskan åt sidan om jag hade behövt pengarna. 

Oavsett så är ju det här något ni behöver prata om. Ni kommer inte att flytta ihop? Eller avstår du nu just pga ekonomin? 

Jag förstod det som att hen önskar det och om.det är pga ekonomin du avstår så kanske det kan vara en morot; ni flyttar ihop när ni diskuterat ekonomin och hen har fått i ordning på sin. 
    Ekonomin är en bidragande orsak, men inte hela. Jag vill helt enkelt bo själv.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 08:13:40 följande:
    Det här har inte med aktiviteter att göra, utan vardagssaker. Att hen alltid klagar över sin ekonomi, men ändå spenderar pengar på onödiga saker och det underförstådda att jag ska betala.
    Den är lätt, betala bara det du vill
  • Anonym (Sidan)
    Anonym (Borderlina) skrev 2025-02-27 21:16:37 följande:

Vi har delad ekonomi. Han säger "våra pengar" men jag har inte tjänat och sparat, han tjänar 4-5 ggr mer än mig och det är han, inte "vi" som betalat av mina skulder (jag har tidigare tagit lån för mamma, för att hon inte får ta lån skitdumt jag vet. Men därför var jag skuldsatt). Även om han säger vi har betalt av dem. Så det känns ....skumt på nåt sätt. Skyldigt. men jag är givetvis tacksam. 

Om man har en lång och seriös relation och i sitt hjärta vet att det är denna man som man vill leva med, så är det rätt att betrakta sig som ett team. Så som din partner gör med er. Då tycker jag inte att man behöver känna sig skyldig. 

Om man däremot slösar bort väldigt mycket pengar på sig själv varje månad, medan den som tjänar mycket mer pengarna håller igen på saker till sig själv, så är det orättvist. 

En fara med att den ena tjänar väldigt mycket mer pengar är att med tiden personen med pengar börjar bestämma allt mer om ert gemensamma liv. Så var det ofta före 70- talet, när skattereglerna gjorde att det inte lönade sig att så mycket att vara två som jobbade i familjen,  förskolorna var få och många var hemmafruar. Mannen bestämde ofta stora inköp.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 21:57:44 följande:
    Den där attityden har kommit på senare tid, var inte alls så från början.

Nej för då bjöd ju du. 

Synd att du inte ser tecknen. Du blir utnyttjad. 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-02-28 08:32:50 följande:

Nej för då bjöd ju du. 

Synd att du inte ser tecknen. Du blir utnyttjad. 

Precis i början ville hen inte att jag skulle betala alls, men det vände gradvis.

Vilka tecken är det jag inte ser?
  • Anonym (m. :L jKÖnÄ)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 08:14:57 följande:
    Ekonomin är en bidragande orsak, men inte hela. Jag vill helt enkelt bo själv.
    Ok  då är ju den saken klar. Vet din partner om detta? Att ni inte kommer att flytta ihop alls? Din partner kan,  vad du än säger, hoppas och på allvar tro att du kommer att ändra dig så tydlighet är viktigt. 

Jag tänker att du antingen får ignorera hen när hen säger att det är tajt och prata om annat eller bara säga; så tråkigt och inget mer. 

Om hen behöver pengar till mat så säg att du hjälper denna gång men att ni (om du vill hjälpa) måste göra en budget. Eller att hen behöver gå till kommunens budgetrådgivare. 
    Hjälp inte hen mer om hen inte vill förändra  sig. Du möjliggör att hen kan slösa eftersom du ger hen pengar. 
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 08:38:07 följande:
    Precis i början ville hen inte att jag skulle betala alls, men det vände gradvis.

Vilka tecken är det jag inte ser?
    Att du blir utnyttjad. Du skriver ju själv att hen tydligt visar att hen vill att du betalar. Hade hen verkligen velat vara med dig hade hen prioriterat annorlunda. 
  • Mandel
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-27 20:56:36 följande:

50+. Inget på papper, men jag misstänker både adhd och autism, vilket jag också har.

Man kan inte det alla dagar, men dagar där det inte är så mycket att göra uppmuntras de att gå hem så de inte behöver betala dem för att rulla tummarna.

Jag hade aldrig ställt upp på ett sådant upplägg som ni har. Jag är en generös person, men till slut får man ju nog av att känna sig utnyttjad.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m. :L jKÖnÄ) skrev 2025-02-28 08:39:46 följande:
    Ok  då är ju den saken klar. Vet din partner om detta? Att ni inte kommer att flytta ihop alls? Din partner kan,  vad du än säger, hoppas och på allvar tro att du kommer att ändra dig så tydlighet är viktigt. 

Jag tänker att du antingen får ignorera hen när hen säger att det är tajt och prata om annat eller bara säga; så tråkigt och inget mer. 

Om hen behöver pengar till mat så säg att du hjälper denna gång men att ni (om du vill hjälpa) måste göra en budget. Eller att hen behöver gå till kommunens budgetrådgivare. 
    Hjälp inte hen mer om hen inte vill förändra  sig. Du möjliggör att hen kan slösa eftersom du ger hen pengar. 
    Det har jag varit väldigt tydlig med, så om hen tror annat ligger det inte på mig...

Jag betalar inte alls ofta längre, kan gå månader mellan gångerna, men det är så tröttsamt att höra fiskandet efter det. För ett tag sen bad hen mig fixa billiga glödlampor. Hittade och frågade om de blir bra. "Nej oj, de är för dyra, strunta i det"... de kostade några tior... det är på det sättet hen håller på.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-02-28 08:42:29 följande:
    Att du blir utnyttjad. Du skriver ju själv att hen tydligt visar att hen vill att du betalar. Hade hen verkligen velat vara med dig hade hen prioriterat annorlunda. 
    Det vet jag mycket väl, även om jag inte tror att hen ser det så. Hen vill definitivt vara med mig, den saken har jag aldrig behövt tvivla på.
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard