• Anonym (Hur?)

Ojämn ekonomisk standard

Hur gör ni som har det så att den ena har många gånger mer pengar än den andra? Vi bor inte ihop och i början tyckte jag det var kul att kunna skämma bort hen mellan varven, men nu känns det ofta underförstått att hen vill att jag ska betala... "den här månaden blir jättetajt för mig", "oj, kostar den så, nej då har jag inte råd!" Etc, samtidigt som hen pratar om det gång på gång.
    Det är absolut inte tal om någon golddiggergrej, vi har en fin och djup relation, men ekonomin skapar större problem än jag förväntade mig... jag betalar mycket mindre nu än i början, just för att jag inte gillade känslan att det var förväntat.

• Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:11:50 följande:
    Ja du gör det ju med flit för att vilseleda personen. Det är manipulation oavsett vad du har för skäl för att rättfärdiga det.
    Det är inte att vilseleda, jag har bara slutat vara en "tankeläsare". Om någon manipulerar här så är det isf hen, med alla hintar hen förväntar sig att jag ska snappa upp och uppfylla.
  • Anonym (TuffBrud)

Såhär. Ni lever separat och din ekonomiska sits utnyttjas. Inte ok. 
    Levde i en sån relation, hoppades på att det nån gång skulle vända. Det gjorde det inte. 
    Han tyckte det var uuunderbart att hitta på saker för mina pengar. Fick aldrig något tillbaka. 

Däremot, ni lever tillsammans, gemensamt hushåll med familj, barn. Jag då är det superbra. Gemensam ekonomi är att föredra där ni lägger ihop era inkomster för familjens skull. 

Känner du att personen i fråga har noll intresse av att förändra sin situation. Lämna. 

• Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:12:58 följande:

Har tex hjälpt hen leta nya jobb som inte skulle innebära några större skillnader mot nu, men ändå bättre lön. Hen "ska kolla på det", men gör aldrig det. 

Jag är aldrig elak, men har varit väldigt tydlig med att hens attityd inte är hållbar. Antingen är hen nöjd med sin situation, och då slutar man klaga så mycket, eller så är man inte nöjd och försöker göra något åt det.

Personen förstår inte vad du verkligen tänker om den genom att hjälpa den söka jobb.

Hur har du varit tydlig? Vad har du sagt är vad jag frågar? 
  • olof 45
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:08:33 följande:
    Va? Gud vad du överdriver, det enda jag gör är att låtsas som att jag inte uppfattar hintarna om vad hen vill att jag ska köpa. Hen får väl säga det rakt ut då om det är något viktigt.
    Jag både håller med om detta, samtidigt inte.

Det är lite löjligt med 'hintar' (jag har en syster som gör samma sak). Det känns på något sätt lättare att strunta i det med tanken - om du vill något, så fråga rakt och tydligt för bövelen! De låtsas ju också! 

Däremot att BARA göra detta låter lite sniket... Man måste också sätta ner foten, ibland kan det krävas upprepade gånger:

Typ

"jag föredrar verkligen rak och tydlig kommunikation. När du säger sådär som du just gjorde, upplever jag att du försöker hinta om att jag ska betala. Nej, du behöver inte varesig bekräfta eller förneka just nu, låt mig ta detta till punkt; OM det är så du menar, så vill jag att du ska förstå att jag inte uppskattar hintar. Jag tycker sådant är lite oärligt.

Om du nu inte menade att jag skulle betala, vill du då prata igenom din ekonomi? 
    Vill du ha tips, råd och stöd i att ändra på saker så finns jag här. Men jag är itne och kommer aldrig bli en suger-mama/daddy. Sorry att vara hård, men jag ville bara vara tydlig med att det skaver på mig, att du klagar på din ekonomi - eftersom det UPPLEVS som att jag måste reagera på saken, på ett elelr annat sätt - och jag vet iten vad du vill.

Gällande presenter/att jag ska betala, har jag också åikter, som kan sammanfattas med att 1) jag tycker bara om att ge presenter på mitt egna initiativ - aldrig någonsin om det förväntas, eller pga hintar. 2), jag ser en del i din ekonomiska situation som du kudne förbättra. Vi kan prata mer om det, när du är redo.
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:14:46 följande:
    Det är inte att vilseleda, jag har bara slutat vara en "tankeläsare". Om någon manipulerar här så är det isf hen, med alla hintar hen förväntar sig att jag ska snappa upp och uppfylla.
    Jo att medvetet spelar dum inför någon är att vilseleda. Du vill få den att tro något som inte stämmer. Och det är inte det enda som du inte är ärlig om. Du vill inte att personen ska veta vad du verkligen tänker om den.

Ja det är möjligt att även personen manipulerar dig, men det kan ingen av oss veta vad personen tänker, du däremot erkänner ju här vad du egentligen tänker svart på vitt.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:39:39 följande:
    Jo att medvetet spelar dum inför någon är att vilseleda. Du vill få den att tro något som inte stämmer. Och det är inte det enda som du inte är ärlig om. Du vill inte att personen ska veta vad du verkligen tänker om den.

Ja det är möjligt att även personen manipulerar dig, men det kan ingen av oss veta vad personen tänker, du däremot erkänner ju här vad du egentligen tänker svart på vitt.
    Vad vill jag få hen att tro?
  • Anonym (Sidan)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 15:39:39 följande:

Det klart att hen förstår när Trådstartaren inte hänger på hintarna om att köpa något. Det är ingen direkt manipulation.

Problemet uppkommer om Trådstartaren ger med sig ibland. Då förstärker man beteendet. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:51:23 följande:
    Vad vill jag få hen att tro?
    Att du inte uppfattar, det skrev du ju i inlägg 106.
  • Anonym (m)
    Anonym (Sidan) skrev 2025-02-28 16:00:16 följande:
    Det klart att hen förstår när Trådstartaren inte hänger på hintarna om att köpa något. Det är ingen direkt manipulation.

Problemet uppkommer om Trådstartaren ger med sig ibland. Då förstärker man beteendet. 
    Trådstartaren tänker sig att spela dum för att dölja att han faktiskt uppfattar att personen ger hintar. Sen vad personen ändå förstår förändrar inte det, TS avsikter är att spela spel.
  • Anonym (G)
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 14:43:13 följande:
    Jo att spela dum och låtsas som du inte fattat är att manipulera personen. Du försöker luras att det ska se ut på ett sätt som i själva verket är falskt.

Förklara vad? Det är ju inte för mig utan personen som jag tänker det är motsägelsefullt. Det som kanske är motsägelsefullt för personen är att du först är givmild och visar att du gillar det, sen gör du tvärtom. Då är det inte konstigt eller fel om personen blir frustrerad och inte förstår vad du vill egentligen. Men du verkar inte öppen för någon annan förklaring än att personen vill utnyttja dig med dåliga avsikter.
    Precis! Ts utgav sig för någon som gillar att uppvakta i början för att snärja sin partner. Utgår faktiskt från att ts är en man då jag har svårt att se en kvinna inleda en relation med den typen av ekonomiskt uppvaktande. Nu när ts varit i relationen ett tag har han blivit snål. Inte ens mer jämställd utan snål då det går månader utan att han vill betala. Ts kvinna trodde hon träffat en man som är lite mer traditionell, som uppvaktar och inte har något emot att betala då han tjänar så mycket mer. Nu är hon förvirrad när han över tid förändrats. Hade dumpat. Inte för att jag någonsin hade förväntat mig att någon skulle betala för mig men om den vaggade in mig i de rollerna för att höja sig själv, bli sedd som en generös och traditionell man för att sen tvärvända. Nä läskigt beteende. Vem är han egentligen? 
Svar på tråden Ojämn ekonomisk standard