Anonym (Hur?) skrev 2025-02-28 15:08:33 följande:
Va? Gud vad du överdriver, det enda jag gör är att låtsas som att jag inte uppfattar hintarna om vad hen vill att jag ska köpa. Hen får väl säga det rakt ut då om det är något viktigt.
Jag både håller med om detta, samtidigt inte.
Det är lite löjligt med 'hintar' (jag har en syster som gör samma sak). Det känns på något sätt lättare att strunta i det med tanken - om du vill något, så fråga rakt och tydligt för bövelen! De låtsas ju också!
Däremot att BARA göra detta låter lite sniket... Man måste också sätta ner foten, ibland kan det krävas upprepade gånger:
Typ
"jag föredrar verkligen rak och tydlig kommunikation. När du säger sådär som du just gjorde, upplever jag att du försöker hinta om att jag ska betala. Nej, du behöver inte varesig bekräfta eller förneka just nu, låt mig ta detta till punkt; OM det är så du menar, så vill jag att du ska förstå att jag inte uppskattar hintar. Jag tycker sådant är lite oärligt.
Om du nu inte menade att jag skulle betala, vill du då prata igenom din ekonomi?
Vill du ha tips, råd och stöd i att ändra på saker så finns jag här. Men jag är itne och kommer aldrig bli en suger-mama/daddy. Sorry att vara hård, men jag ville bara vara tydlig med att det skaver på mig, att du klagar på din ekonomi - eftersom det UPPLEVS som att jag måste reagera på saken, på ett elelr annat sätt - och jag vet iten vad du vill.
Gällande presenter/att jag ska betala, har jag också åikter, som kan sammanfattas med att 1) jag tycker bara om att ge presenter på mitt egna initiativ - aldrig någonsin om det förväntas, eller pga hintar. 2), jag ser en del i din ekonomiska situation som du kudne förbättra. Vi kan prata mer om det, när du är redo.