• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Jhannis
    Tukt skrev 2025-03-07 20:40:59 följande:

Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något.
    En sak man kan göra är att undvika klockrena ställen som Shein, Temo osv. Där vet man rätt exakt varför det är billigt. För att det är slavlöner för arbetarna och för att en del saker är billigt producerat. Att gå in på Stadium och handla schysst är svårt. Men med de här ställena är det ingen som kan säga att de inte vet.
    Förutom det att man stödjer en förtryckande krigshetsande diktatur.
    Sedan är det upp till var och en om man vill blunda. 

Ni som har gott om pengar tycker att vi som inte har det BLUNDAR . Vore det inte bättre och skylla på att Sverige endast är ute efter SKATTER och återigen SKATTER snart kan man inte gå ut för att slippa och betala skatter. Sverige kan införa klädaffärer, elektronikaffärer, skoaffärer, husgerådaffärer, hemtextilaffärer så att alla kan handla i dem, inte bara dom RIKA. Rika kan använda det affärer som har kändismärken oavsett vart det kommer i från.
  • Jhannis
    Mayjel skrev 2025-03-07 20:47:03 följande:
    Jag har sjukersättning (tillfälligt) men ändå råd p.g.a. god planering. Har du en sämre inkomst än så?
    Jag kan tänka mig att jag har sämre inkomst. Vi som var arbetsföra från -70 talet har haft låginkomst (kvinnor) och därefter har vi låg pension. 
  • Anonym (Suck)
    Tow2Mater skrev 2025-03-07 02:45:23 följande:
    Så fattiga ska nöja sig med begagnat som ratats av de rika, vilka köper nytt när de känner de vill förnya sig alltmedan de håller sitt samvete rent då de ju anser deras avlagda kläder används igen av den mindre bemedlade underklassen.
    Temu är vad jag förstår en marknadsplats/onlineplattform för tusentals kinesiska företag att sälja sina varor direkt till kunderna, vilket tar bort mellanhänder. Det finns ju företag som är mindre nogräknade. Om man undviker saker barn kan tugga på och tvättar kläder innan de används minskar man ju risken.
    Jag tjänar över 50 k i mån men handlar nästan uteslutande begagnat. Samma gör väldigt många kollegor. Att slösa miljö för att vara köpa nytt känns så utdaterad.

Och du, ja, risken minskar vid tvätt men gifterna tar ju vägen ut i omgivningen då.
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-07 19:39:05 följande:
    Du verkar ha tid och kontrollera vart enda klädesplagg och pengar så det spelar ingen roll att du köper dina kläder. Jag med dålig pension måste tänka på vad det kostar.
    Och då kan du på Vinted och Tradera hitta kvalitet till billigare priser, kläder som håller längre och granskas. Och inte är helt okontrollerade och där inte en kotte nånsin bryr sig om gifter eller den som sytt.
  • Tukt
    Jhannis skrev 2025-03-07 20:58:45 följande:
    Ni som har gott om pengar tycker att vi som inte har det BLUNDAR . Vore det inte bättre och skylla på att Sverige endast är ute efter SKATTER och återigen SKATTER snart kan man inte gå ut för att slippa och betala skatter. Sverige kan införa klädaffärer, elektronikaffärer, skoaffärer, husgerådaffärer, hemtextilaffärer så att alla kan handla i dem, inte bara dom RIKA. Rika kan använda det affärer som har kändismärken oavsett vart det kommer i från.
    Varför utgår du ifrån att alla som inte vill handla från kina är rika?
    Varför lägger du ansvaret på att det är höga skatter? De lär ju behövas när du får cancer av varorna från Kina?
    En annat spår att ta, kanske är samhällets fördelning av välfärd.
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-07 21:08:50 följande:
    Och då kan du på Vinted och Tradera hitta kvalitet till billigare priser, kläder som håller längre och granskas. Och inte är helt okontrollerade och där inte en kotte nånsin bryr sig om gifter eller den som sytt.
    Läste du om att en familj hade köpt på Vinted en nalle som var full av larver?
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-07 21:04:01 följande:
    Jag tjänar över 50 k i mån men handlar nästan uteslutande begagnat. Samma gör väldigt många kollegor. Att slösa miljö för att vara köpa nytt känns så utdaterad.

Och du, ja, risken minskar vid tvätt men gifterna tar ju vägen ut i omgivningen då.
    Vilken DRÖM inkomst du har. Ja har aldrig varit ens i närheten av sån inkomst.
  • Jhannis
    Tukt skrev 2025-03-07 21:09:13 följande:
    Varför utgår du ifrån att alla som inte vill handla från kina är rika?
    Varför lägger du ansvaret på att det är höga skatter? De lär ju behövas när du får cancer av varorna från Kina?
    En annat spår att ta, kanske är samhällets fördelning av välfärd.
    Om inte det så tillhör ni miljöpartiet eller sossarna (Ursäkta) Sverige vill ha skatter på allt. 

Jag är närmare 70 år gammal och enligt vad jag läst så kommer dessa gifter ge utslag efter 30 år. Då är jag 100 år så tror inte det påverkar mer.
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 21:19:16 följande:
    Läste du om att en familj hade köpt på Vinted en nalle som var full av larver?
    Åhnej ett köp var dåligt från en säljare men det är så viktigt att någon ska använda det som argument att inte köpa byxor på Vinted...
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 21:23:17 följande:
    Om inte det så tillhör ni miljöpartiet eller sossarna (Ursäkta) Sverige vill ha skatter på allt. 

Jag är närmare 70 år gammal och enligt vad jag läst så kommer dessa gifter ge utslag efter 30 år. Då är jag 100 år så tror inte det påverkar mer.
    Jag är inte rik, inte miljöpartist. Jag köper inte på dessa sidor för jag kan hitta billigare och roligare kläder second hand. Eller köpa mina jeans för under 200 kr nya i butik.
Svar på tråden Temu!