• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Anonym (Design o färg)

Varför pratar alla bara om billiga priser, men pratar aldrig om andra anledningar varför man handlar där?

Jag handlar på Temu, Shein för att de har kläder, skor (och andra) enligt min smak och storlek (XS-S)! Jag älskar vitt, beige, creme färger inte bara för mig, men också till min son! Jag bryr mig om estetik och om jag ser att jag kan inte hitta vita overknee klassiska klackskor i Sveriges butiker, då letar jag efter de i Kinas breda sortiment, där kan jag hitta 101 eleganta, estetiska skor som har inte äckliga traktorsulor! Och det är tråkigt, att Nordens marknad syr smakfull färger, mönster bara till flickor eller bebisar, men för lite äldre pojkar - tuffa färger med inte smakfulla mönster på. Javisst finns det trendiga Newbie, KongesSlojd, GarboFriends, Kuling osv., men också dem syr fina, estetiska kläder bara för bebisar eller småbarn, men det är omöjligt att köpa till exempel smakfull ljusbeige overall till 6/9 årig pojke, för att de har inga sådana eller de bryr sig om bara om flickorna som har alltid smakfulla mönster, medan pojkar någonting mindre estetisk eller finns inte alls. 

Så, när Nordens marknad ska sälja bredare sortiment, då skulle kunna jag inte leta i Kinas butiker, men nu....

förlåt, jag ska fortsätta att leta efter precis vad jag vill. 

• Anonym (Design o färg)
    Jhannis skrev 2025-03-07 23:33:42 följande:
    Vet inte vart du vill komma med ditt inlägg, men har läst.

Jag säger inte att jag som trådstartare beställer allt från Kina för jag köper i affärerna runt om kring mig i SVERIGE, men däremot måste jag säga att det är mer tillval på kläder, gardiner, dukar, mattor, skor på Temu än någon annan stans. 
    Just det! Glad att andra också observerar att Nordens marknaden har brist av bredare utbud! Och det är det största nackdel!

Varför finns det bara svarta skor överallt? Varför så stor brist av eleganta, romantiska, smakfulla i andra färger?
  • Jhannis
    Anonym (Design o färg) skrev 2025-03-08 11:11:41 följande:
    Just det! Glad att andra också observerar att Nordens marknaden har brist av bredare utbud! Och det är det största nackdel!

Varför finns det bara svarta skor överallt? Varför så stor brist av eleganta, romantiska, smakfulla i andra färger?
    Det är tråkigt att gå i Svenska klädbutiker och även att beställa kläder då utbudet är väldigt dåligt. Samma med heminredning gardiner och mattor har bra tråkiga färger.
  • Anonym (Nöjd)
    Jhannis skrev 2025-03-08 12:21:03 följande:
    Det är tråkigt att gå i Svenska klädbutiker och även att beställa kläder då utbudet är väldigt dåligt. Samma med heminredning gardiner och mattor har bra tråkiga färger.
    Tråden inspirerade mig så nu har jag skickat efter en jätteorder för bara en dryg femhundring!
  • Jhannis
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-08 15:04:48 följande:
    Tråden inspirerade mig så nu har jag skickat efter en jätteorder för bara en dryg femhundring!
    Skrattande
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-07 23:12:45 följande:
    Helt klart väljer du det om det nu är sant för att visa hur duktig du är. Alla vi som väljer att köpa billigt är ju både miljöbovar och dåligt folk. 
    Nej, det är du som har en otroligt skev bild av det här. Jag vet att man i äldre generationer ofta tror att just kläder second hand är när man är fattig. Idag är det verkligen inte så. Det är miljövänligt, man kan hitta en helt annan personlig stil och man kan hitta väldigt fina kläder utan att ruinera sig. Varför skulle jag då lägga tusentals kronor mer på nya kläder som jag inte tycker är lika fina? 

Väljer man att köpa billigt kan man göra det på olika vis. Jag är uppväxt med både föräldrar och äldre generationer utan mycket pengar alls. De sydde sina egna kläder tom eller lagade dem gång på gång. De skulle däremot inte ha köpt kläder med gifter i.
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 23:33:42 följande:
    Vet inte vart du vill komma med ditt inlägg, men har läst.

Jag säger inte att jag som trådstartare beställer allt från Kina för jag köper i affärerna runt om kring mig i SVERIGE, men däremot måste jag säga att det är mer tillval på kläder, gardiner, dukar, mattor, skor på Temu än någon annan stans. 

Mer ickebemötande...

Jag har aldrig haft problem med att hitta dessa kategorier second hand eller i butik i Sverige för ok priser och kvalitet. Speciellt inredningskategorierna, hur ofta köper man ens sånt...om man säger sig ha dålig ekonomi. Det finns som sagt mängder second hand där mycket är i nyskick eller aldrig använt.

Om alla vore så nöjda med sina temu/sheinköp, varför svämmar då secondhandmarknaden över av dessa produkter?

• Anonym (trams)
    Sonora skrev 2025-03-07 22:55:55 följande:
    Det är du som är spydig och ovetande.

Internet är tapetserad med info om detta . Rubbet sys upp i Asien, sedan får de div brands insydda i kläderna för att få er att tro att detta är pursvenskt till att börja med , sedan så lura dom er att tro att de har en hållbar agenda och en viss återvinnigsprogram ( Dumpar kläder på afrikanska soptippar ) 

De har blivit ertappade mer än en gång.

Köper du tysktillverkade skor så har detta inte med det att göra. Kan du betala premium för EU.tillverkat, så hör det inte hit. Det är helt andra priser.

I 99% av alla kläder vi alla köper står det en dekal " Made in China, Indien eller Bangladesh"
    Så är det , ingenting ändrar faktum
    Bara för att det tillverkas i Kina betyder det inte att det är dåliga och eller giftiga produkter. Vid en direktimport så ligger ansvaret helt på dig som importerar att kontrollera att det du importerar följer gällande regelverk. Stora kedjor har denna kontroll och det fungerar till största delen. De köper direkt från tillverkare och det är sällan samma tillverkare som säljer via Shein och Temu. Det är konstaterat att varor från dessa distributörer inte följer EUs regelverk och att påstå annat är bra naivt. Det är också konstaterar att deras information om gifter/ursprung och t.ex elsäkerhet oftast är förfalskade.
  • Anonym (kkkkk)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-08 15:18:34 följande:
    Nej, det är du som har en otroligt skev bild av det här. Jag vet att man i äldre generationer ofta tror att just kläder second hand är när man är fattig. Idag är det verkligen inte så. Det är miljövänligt, man kan hitta en helt annan personlig stil och man kan hitta väldigt fina kläder utan att ruinera sig. Varför skulle jag då lägga tusentals kronor mer på nya kläder som jag inte tycker är lika fina? 
    Precis detta!
    Varför ska jag lägga mer pengar än nödvändigt? Har jag ett plagg från en vanlig butik som jag gillar kan jag hitta den med lappar på Vinted/Tradera för en bråkdel av inköpspriset. Jag hade inte tyckt det var så kul heller att vara utan alla roliga plagg som jag hittat second handCool
  • Anonym (Suck)
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-08 15:35:20 följande:
    Precis detta!
    Varför ska jag lägga mer pengar än nödvändigt? Har jag ett plagg från en vanlig butik som jag gillar kan jag hitta den med lappar på Vinted/Tradera för en bråkdel av inköpspriset. Jag hade inte tyckt det var så kul heller att vara utan alla roliga plagg som jag hittat second handCool
    Ja, och man kan ju köpa saker som såldes för 5-10 år sen och hitta det man faktiskt själv gillar, inte bara det rådande trender säger är fint.

Ang inredning köper jag även där det mesta second hand för att få tag i det jag faktiskt gillar. Det tar tid att hitta, men då får jag ju tag i det jag vill ha med.
Svar på tråden Temu!