• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 14:18:24 följande:
    Som jag skrev...HUR kommer det sig att halterna på gifterna enligt dig är lika med 0 om ett Svenskt företag tar in sina kläder till sina affärer? Gifterna på färdiga varor kan bara inte minska för att dem ska till Sverige. 

Och för det andra det var du som nämnde Kappahl och H&M.
    Du hittar ju bara på saker. Jag har inte sagt det du skriver så sluta ljuga.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 14:18:24 följande:
    Som jag skrev...HUR kommer det sig att halterna på gifterna enligt dig är lika med 0 om ett Svenskt företag tar in sina kläder till sina affärer? Gifterna på färdiga varor kan bara inte minska för att dem ska till Sverige. 

Och för det andra det var du som nämnde Kappahl och H&M.
    Gifterna kanske inte är 0. Men seriösa importörer är ansvariga för att hålla de gränsvärden som gäller i EU. De seriösa importörerna kontrollerar detta. Som privatperson har du ingen möjlighet att kontrollera att kläderna inte har gifter som överskrider de tillåtna halterna. Därför lär det vara mycket, mycket mer gifter i de kläder som direkt importeras, vilket också visats i tester. 
  • Anonym (kkkkk)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 14:21:17 följande:
    Det är bara du som skriver. Det andra som skriver tänker som jag.

Nej jag kollar inte Tradera och Vinted då jag läst en massa skit om dem med. Och  vad jag vet så måste man buda på tradera,
    Hahahahah ok då är jag osynlig

mfl
  • Anonym (kkkkk)

Konstigt när någon ny kommer in i tråden med exakt samma "argumentationsteknik" som TS. Med att byta ämnet stup i kvarten och MEN HAR DU INTE EN BIL FRÅN KINA.... Snacka om meningslös tråd.

• Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:04:29 följande:
    Nej men du som direktimportör har ett större ansvar för gifterna i de plagg du importerar än de du köper av en kedja som importerar. Det är fakta. Så skulle jag få reda på att du hanterar det dåligt är det ju dig jag kan gå på som miljöbov då. Inte Hm, Kappahl eller vad det nu må vara, utan dig som privatperson.

Det är skillnaden mot allt det andra du lyfter. Där finns det bolag som för ansvaret och i detta fall är det du som individ till hundra procent.
    Du säger det ja, det har inte undgått mig.
    Men det verkar ha undgått dig att jag inte bryr mig om att du tycker det.

Jag agerar efter min önskan, du får agera efter din.

Så länge det går att beställa från *valfritt* så kommer ordrar att läggas. Oavsett vad du tycker. Oavsett hur mycket du stångar din panna blodig för att försöka omvända oss som inte håller med dig.

Du får gärna fortsätta att försöka, kör på. Dock kommer det inte att förändra något för mig.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-10 17:49:36 följande:

Så länge det går att beställa från *valfritt* så kommer ordrar att läggas. Oavsett vad du tycker. Oavsett hur mycket du stångar din panna blodig för att försöka omvända oss som inte håller med dig.

Du får gärna fortsätta att försöka, kör på. Dock kommer det inte att förändra något för mig.
    Bra skrivet. Jag håller med dig.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:15:00 följande:

Det hade ju varit fint att se hur många som skulle ha på sig sakerna och använda dem om de kom med en märkning av vad de innehåller. 

Men jag köper verkligen inte argumentet att man bara har råd att handla där. Man väljer det före att shoppa begagnat, tillverka själv eller att kombinera det med att köpa färre plagg men på rea. Så väljer man alltså att köpa oreglerade varor som kan vara direkt toxiska på en nivå att visa återvinnare inte anser att de kan återvinnas med andra textilier på grund av den höga giftnivån.

Stå för det iaf.

Du behöver inte köpa det!
    Det spelar ingen roll vad du tycker, förstår du verkligen inte det?

Du predikar på som den värsta miljöpartist. Och lika lite som Amanda och compani så har du mindre chans är en snöboll i helvetet när det kommer till detta.

Vad du "köper" eller ej spelar heller ingen roll.
    Jag skulle säkert ha råd att handla någonstans där du okejar det, men vet du vad? Det spelar ingen roll då jag lägger en mindre summa för att för en annan summa kvar på kontot istället för i en butiks kassalåda.
    Oavsett vad du tycker. Igen!

Jag vill inte ha begagnade kläder. Var precis inne på en av de sidor som tipsats om här i tråden och vet du vad jag fann?
    Sökte på något som jag kanske skulle behöva och resultaten var antingen skryngliga plagg liggande på en säng, eller en kvinna i en för trång klänning som hon vill sälja... den såg allt annat än smickrande ut kan jag säga. Varför skulle jag vilja ha hennes uttänjda gamla trasa som hon inte längre vill ha?

Och vem är "man" som du skriver om? "Man" som köper gamla begagnade saker, köper färre plagg på rea, eller "tillverkar själv"???
    Kan du presentera denna "man"?
    Jo det kan du, för det är du själv.

Problemet är bara att alla inte passar in i din "man-mall"!

Jag tänker vare sig köpa gamla kläder eller ge mig på att sy själv. Nåja, någon gardin har jag knåpat ihop. Det erkännes villigt. Men kläder? Nix pix, will not do.

Kan glädja dig med att jag däremot lagar mindre skador på de kläder jag har.
    Ändå ett lite plus va?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-10 17:49:36 följande:

Det som är bra är ju dock att det genom att det nu belyses så mkt i media sannolikt kommer ageras från högre upp i lagstiftarhåll för att styra upp detta. Så att ni som importerar gifter kommer få det knepigare framöver. 

Så Jodå, det kommer ändras.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 18:33:59 följande:
    Det som är bra är ju dock att det genom att det nu belyses så mkt i media sannolikt kommer ageras från högre upp i lagstiftarhåll för att styra upp detta. Så att ni som importerar gifter kommer få det knepigare framöver. 

Så Jodå, det kommer ändras.
    Haha, vi får väl se. Solig
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-10 18:07:38 följande:
    Du behöver inte köpa det!
    Det spelar ingen roll vad du tycker, förstår du verkligen inte det?

Du predikar på som den värsta miljöpartist. Och lika lite som Amanda och compani så har du mindre chans är en snöboll i helvetet när det kommer till detta.

Vad du "köper" eller ej spelar heller ingen roll.
    Jag skulle säkert ha råd att handla någonstans där du okejar det, men vet du vad? Det spelar ingen roll då jag lägger en mindre summa för att för en annan summa kvar på kontot istället för i en butiks kassalåda.
    Oavsett vad du tycker. Igen!

Jag vill inte ha begagnade kläder. Var precis inne på en av de sidor som tipsats om här i tråden och vet du vad jag fann?
    Sökte på något som jag kanske skulle behöva och resultaten var antingen skryngliga plagg liggande på en säng, eller en kvinna i en för trång klänning som hon vill sälja... den såg allt annat än smickrande ut kan jag säga. Varför skulle jag vilja ha hennes uttänjda gamla trasa som hon inte längre vill ha?

Och vem är "man" som du skriver om? "Man" som köper gamla begagnade saker, köper färre plagg på rea, eller "tillverkar själv"???
    Kan du presentera denna "man"?
    Jo det kan du, för det är du själv.

Problemet är bara att alla inte passar in i din "man-mall"!

Jag tänker vare sig köpa gamla kläder eller ge mig på att sy själv. Nåja, någon gardin har jag knåpat ihop. Det erkännes villigt. Men kläder? Nix pix, will not do.

Kan glädja dig med att jag däremot lagar mindre skador på de kläder jag har.
    Ändå ett lite plus va?
    Tja. Det kommer sannolikt ändå regleras högre upp så det kommer bli mer ofördelaktigt för dig att köpa dina giftkläder.  Så jag är egentligen inte så oroad men det är ändå ett extremt underligt beteende som tyder på en oempatisk personlighet.

Det mest skrattretande är att du alltså hellre köper kläder med hormonstörande gifter i än något begagnat där du kan sortera det att bara hitta nyskick och kläder med prislappen kvar, dvs oanvänt. 
Svar på tråden Temu!