• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Jhannis
    Mayjel skrev 2025-03-07 19:52:54 följande:
    Står ju på baksidan var kläderna är tillverkade och är det ett känt märke så vet man ju, om man har någorlunda koll på designerns etniska ursprung. Beställde nyss en skjorta på rea av danska Ilse Jacobsen och antar då att detta plagg också är tillverkat i Danmark. 
    Alla människor är inte Kändis frik. Jag köper det som känns rätt för mig och det jag har råd med. Köper väldigt sällan kläder då jag går hemma hela tiden som pensionär. Är sällan ute på dans så jag behöver inga finkläder. Men jag använder dagligen  jeans och ska man köpa Bootcat jeans i Sverige då kostar dem massor. Den dagen ni är pensionärer och bara med en inkomst  så märker ni att man inte har råd med Kändiskläder. Det kanske låter billigt att köpa ett par jeans för 400-700 kr, men för mig är det dyrt.
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 20:05:21 följande:
    Alla människor är inte Kändis frik. Jag köper det som känns rätt för mig och det jag har råd med. Köper väldigt sällan kläder då jag går hemma hela tiden som pensionär. Är sällan ute på dans så jag behöver inga finkläder. Men jag använder dagligen  jeans och ska man köpa Bootcat jeans i Sverige då kostar dem massor. Den dagen ni är pensionärer och bara med en inkomst  så märker ni att man inte har råd med Kändiskläder. Det kanske låter billigt att köpa ett par jeans för 400-700 kr, men för mig är det dyrt.
    Som sagt. Jag har inte heller några rikedomar, långt ifrån. Är dock ganska skicklig med pengar och att hitta varor med nedsatta priser. Det är inte så svårt egentligen. Bara att googla på olika butiker och sen använda filter för realisationer.

Min ljusgula skjorta från I.J. har kostar över 1000 kr och var på rea för 200. Detta är ett fynd och man blir glad för sånt.

Beställde ett par lila smalbyxor häromdagen och de kostade 300 -:. Halva priset och jag hittade dessa just för att jag sökte på reavaror. 
  • Jhannis
    Mayjel skrev 2025-03-07 20:12:41 följande:
    Som sagt. Jag har inte heller några rikedomar, långt ifrån. Är dock ganska skicklig med pengar och att hitta varor med nedsatta priser. Det är inte så svårt egentligen. Bara att googla på olika butiker och sen använda filter för realisationer.

Min ljusgula skjorta från I.J. har kostar över 1000 kr och var på rea för 200. Detta är ett fynd och man blir glad för sånt.

Beställde ett par lila smalbyxor häromdagen och de kostade 300 -:. Halva priset och jag hittade dessa just för att jag sökte på reavaror. 
    Jag har suttit hela veckan och googlat på jazzbyxor. Gått igenom alla vanliga  sidor i Sverige. Direkt det är billigare så finns inte rätt färg eller rätt storlek. Jag är kort 156 cm smal och har svårt att få rätt längd på byxor. Däremot så har Temu väldigt många alternativ på storlekar och färg. Och det gäller på allt på Temu att det finns hur många som helst alternativ som gardiner, mattor ja allt inom hemmet. Vilka affärer i Sverige har vi som har hur många sidor som helst bara på gardiner?
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 20:22:56 följande:
    Jag har suttit hela veckan och googlat på jazzbyxor. Gått igenom alla vanliga  sidor i Sverige. Direkt det är billigare så finns inte rätt färg eller rätt storlek. Jag är kort 156 cm smal och har svårt att få rätt längd på byxor. Däremot så har Temu väldigt många alternativ på storlekar och färg. Och det gäller på allt på Temu att det finns hur många som helst alternativ som gardiner, mattor ja allt inom hemmet. Vilka affärer i Sverige har vi som har hur många sidor som helst bara på gardiner?
    Såg nyss att sådana byxor fanns på Cellbes för 260 kr. Storlek 34 som minst. Fanns dock bara i svart. Å andra sidan en rätt neutral färg som de flesta klär i.

Finns väl flera butiker med heminredning för onlinebeställning? Hemtex, Ikea t.ex.? Bonprix har också en del gardiner, även om de säljer mest kläder. Beställde själv en röd julgardin där i vintras. 
  • Sonora
    Mayjel skrev 2025-03-07 19:14:42 följande:
    Nej, det där stämmer inte, om inte företagen rent ut ljuger då. Det beror på märken och tillverkare bakom plaggen som sagt. 
     Boozt, Zalando och H&M, Fjällräven och Zara (För att nämna några) har all sin tillverkning förlagt till antingen Kina, Indien eller Bangladesh.
    De lägger ut anbuden till precis samma fabriker där Temu och Shein opererar sin fast fashion, men kapar mellanhänderna som består av svenska klädkedjor som i sista hand får sina kläder sydda med sina retail-brands och säljer det i sina butiker i Sverige med premiumpris.Och de kommer med exakt samma gifter och har blivit sydda av arbetare med mycket dåliga löner och extrema arbetstider.

Sådär. Nu har du fått en snabbutbildning för hur du har lurat dig själv
  • Jhannis
    Mayjel skrev 2025-03-07 20:32:19 följande:
    Såg nyss att sådana byxor fanns på Cellbes för 260 kr. Storlek 34 som minst. Fanns dock bara i svart. Å andra sidan en rätt neutral färg som de flesta klär i.

Finns väl flera butiker med heminredning för onlinebeställning? Hemtex, Ikea t.ex.? Bonprix har också en del gardiner, även om de säljer mest kläder. Beställde själv en röd julgardin där i vintras. 
    Ja det finns, men hur vet du om jag har råd att sätta på ett plagg 260 kr plus postförskott.  (Bara en fråga) 

Alla det butiker du nämner så är det väldigt dåligt med färger och modeller. Har du någonsin varit och tittat på Gardiner och Mattor på Temu?
  • Jhannis
    Sonora skrev 2025-03-07 20:32:49 följande:
     Boozt, Zalando och H&M, Fjällräven och Zara (För att nämna några) har all sin tillverkning förlagt till antingen Kina, Indien eller Bangladesh.
    De lägger ut anbuden till precis samma fabriker där Temu och Shein opererar sin fast fashion, men kapar mellanhänderna som består av svenska klädkedjor som i sista hand får sina kläder sydda med sina retail-brands och säljer det i sina butiker i Sverige med premiumpris.Och de kommer med exakt samma gifter och har blivit sydda av arbetare med mycket dåliga löner och extrema arbetstider.

Bra skrivet . Håller med dig.
  • Tukt

Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något.
    En sak man kan göra är att undvika klockrena ställen som Shein, Temo osv. Där vet man rätt exakt varför det är billigt. För att det är slavlöner för arbetarna och för att en del saker är billigt producerat. Att gå in på Stadium och handla schysst är svårt. Men med de här ställena är det ingen som kan säga att de inte vet.
    Förutom det att man stödjer en förtryckande krigshetsande diktatur.
    Sedan är det upp till var och en om man vill blunda. 

• Mayjel
    Sonora skrev 2025-03-07 20:32:49 följande:

Lägg ner din spydiga tramsattityd till att börja med. 

Och nej, det stämmer inte med min erfarenhet. Jag beställer de flesta av mina kläder online och på alla mina nämnda butiker är det också möjligt att se vilket land klädesplagget är tillverkat i vilket jag kollar innan ett ev. köp. Som med mina vinterskor ex. Står det att dessa skor är  gjorda i Tyskland så litar jag på det. Eller lägg fram klara bevis på att företagen ljuger om ursprungsland. 
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 20:38:34 följande:
    Ja det finns, men hur vet du om jag har råd att sätta på ett plagg 260 kr plus postförskott.  (Bara en fråga) 

Alla det butiker du nämner så är det väldigt dåligt med färger och modeller. Har du någonsin varit och tittat på Gardiner och Mattor på Temu?
    Jag har sjukersättning (tillfälligt) men ändå råd p.g.a. god planering. Har du en sämre inkomst än så?
Svar på tråden Temu!