• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Anonym (jadu...)
    Jhannis skrev 2025-03-07 15:39:52 följande:
    Som sagt skrev jag i trådstarten att det bråka om detta ämne dagligen, men om det nu är så farligt att beställa från Temu då borde alla Kineser vara jätte sjuka.
    Alla kineser ÄR "jättesjuka". Och de som arbetar med skiten ÄR JÄTTESJUKA! Och områdena i Kina där kläderna tillverkas, även om de inte arbetar i industrin ÄR JÄTTESJUKA! 
  • Sonora
    Mayjel skrev 2025-03-07 07:06:24 följande:

Jag köper också mina kläder online men inte från Temu eller Shein utan väljer istället lite mer säkra butiker som Boozt, Bonprix, Ellos, Asos, Cellbes, Zalando etc och har alltid utkik på reor och nedsatta priser på vissa plagg. På så sätt kan man fynda ändå, på ett lite renare samvete. 

Allt är "made in china"  det du nämner. Det kanske "känns" säkrare (Man undrar varför) Och hur blir ditt samvete renare när alla dessa märken anlitar exakt samma fabriker som Shein och Temu med taskig arbetsmiljö och gifter i produktionen ?

Man förstår inte hur detta inte är allmänkunskap ?
    Alla dom där bolagen du nämner har ett egenintresse av att ljuga ihop div. "Hållbara koncept" i sina policyn. Dels för att motivera det mycket större prispåslaget de gör än direktköp från Shein och Temu, som i sin tur håller på att äta upp marknadsandelar från de bolag du räknade upp
  • Jhannis
    Anonym (Rätt rent samvete) skrev 2025-03-07 15:09:34 följande:

Inget större fel på kvaliteten, och om man inte köper mer än man behöver så blir det ingen överdriven konsumtion. Oavsett fast fashion. 

Jag har köpt det jag absolut behöver från SHEIN och Temu. Eftersom jag inte har överdrivet mycket pengar, handlar jag inte heller överdrivet mycket kläder därifrån. Många bäckar små blir till en å. 

Det är värre att ha bra ekonomi, och köpa in mängder för att använda en enda gång. Denna slit och släng mentalitet som folk har. Mina SHEIN kläder jag köpte förra året är fortfarande lika fina och har bättre kvalitet än folk tror. Har aldrig reklamerat någon vara därifrån.

Utöver det tycker jag kläder i butiker oftast är trista och fula i jämförelse. 

Håller med dig om att det inte är något fel på kvaliteten från Temu.  Jag har beställt jeans som håller bättre än det jag beställt från Bonprix. Gardiner, dukar håller både färg och kvaliteten likaså mattor. Det enda jag inte skulle beställa är el artiklar.
  • Jhannis
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-07 15:40:49 följande:

Ja, du brukar gilla ämnet och är inte öppen för någons åsikter, så varför frågar du?

Ursäkta, men fattar inte vad du menar. Klart du får ha dina åsikter och jag får ha mina.
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 15:49:24 följande:
    Har du full kontroll vart i från dessa kläder tagits in i affären. 

Jag handlade skor på Stadium och när jag kollade märket på nätet så kom skon från Kina.
    Ja, inte kommer de från Kina eller Thailand iallafall, inte mina kläder. Det beror lite på tillverkaren för de klädesplagg man väljer ut. Man får kolla sånt i förväg, innan beställning sker. 

Bonprix har en del plagg som tillverkas i Afrika men dessa kläder är rättvisemärkta och jag väljer att ta det som sanning. 
  • Mayjel
    Sonora skrev 2025-03-07 16:05:59 följande:
    Allt är "made in china"  det du nämner. Det kanske "känns" säkrare (Man undrar varför) Och hur blir ditt samvete renare när alla dessa märken anlitar exakt samma fabriker som Shein och Temu med taskig arbetsmiljö och gifter i produktionen ?

Man förstår inte hur detta inte är allmänkunskap ?
    Alla dom där bolagen du nämner har ett egenintresse av att ljuga ihop div. "Hållbara koncept" i sina policyn. Dels för att motivera det mycket större prispåslaget de gör än direktköp från Shein och Temu, som i sin tur håller på att äta upp marknadsandelar från de bolag du räknade upp
    Nej, det där stämmer inte, om inte företagen rent ut ljuger då. Det beror på märken och tillverkare bakom plaggen som sagt. 
  • Jhannis
    Mayjel skrev 2025-03-07 19:12:53 följande:
    Ja, inte kommer de från Kina eller Thailand iallafall, inte mina kläder. Det beror lite på tillverkaren för de klädesplagg man väljer ut. Man får kolla sånt i förväg, innan beställning sker. 

Bonprix har en del plagg som tillverkas i Afrika men dessa kläder är rättvisemärkta och jag väljer att ta det som sanning. 
    Du verkar ha tid och kontrollera vart enda klädesplagg och pengar så det spelar ingen roll att du köper dina kläder. Jag med dålig pension måste tänka på vad det kostar.
  • Jhannis
    Mayjel skrev 2025-03-07 19:14:42 följande:
    Nej, det där stämmer inte, om inte företagen rent ut ljuger då. Det beror på märken och tillverkare bakom plaggen som sagt. 
    Köper du kläder och skor från Stadium? Skorna är tillverkade i Kina. Det står inte på skon, men när du söker på nätet så är tillverkaren Kina.
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 19:39:05 följande:
    Du verkar ha tid och kontrollera vart enda klädesplagg och pengar så det spelar ingen roll att du köper dina kläder. Jag med dålig pension måste tänka på vad det kostar.
    Står ju på baksidan var kläderna är tillverkade och är det ett känt märke så vet man ju, om man har någorlunda koll på designerns etniska ursprung. Beställde nyss en skjorta på rea av danska Ilse Jacobsen och antar då att detta plagg också är tillverkat i Danmark. 
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 19:40:37 följande:
    Köper du kläder och skor från Stadium? Skorna är tillverkade i Kina. Det står inte på skon, men när du söker på nätet så är tillverkaren Kina.
    Nej, handlar inte därifrån. Köpte mina vinterskor från Zalando. Märket är Rieker och skorna är tillverkade i Tyskland. Och ja, även dessa skor hade nedsatt pris. Jag är inte heller rik men har ganska bra koll på reor som sagt. Sånt tjänar man på.
Svar på tråden Temu!