• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-10 11:26:24 följande:
    Exakt.
    Mitt personliga val.

Klart att jag får sälja kläderna vidare utan att informera om inköpsställe. Varför tror du att det skulle vara förbjudet?
    För att du vill det?

Det är inte så det fungerar.

Är du lika nitisk med alla sockermissbrukare, rökare, diverse annat som ev kanske skulle kunna påverka något?
    Står du på ICA och säger till tjockisar med godispåsen i näven också?

Du får gärna predika, inga problem. Men du förstår väl ändå att du slösar energi i onödan på människor som inte bryr sig om dina åsikter?

Förresten har jag  aldrig köpt något från Shein men du har nu inspirerat mig att prova. Tackar och niger vackert för det! 
    Nej men du som direktimportör har ett större ansvar för gifterna i de plagg du importerar än de du köper av en kedja som importerar. Det är fakta. Så skulle jag få reda på att du hanterar det dåligt är det ju dig jag kan gå på som miljöbov då. Inte Hm, Kappahl eller vad det nu må vara, utan dig som privatperson.

Det är skillnaden mot allt det andra du lyfter. Där finns det bolag som för ansvaret och i detta fall är det du som individ till hundra procent.
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-10 11:54:17 följande:
    Har du någonsin tittat på programmet Gränsbevakarna? Där kommer stora lastbilar med sopor från andra länder till Sverige.. Varför importerar Sverige andra länders sopor? Oavsett hur dessa sopor förbränns så kommer det gifter ut i luften i Sverige. Om nu allting är förgiftat som kommer från Kina så varför överhuvudtaget förbjuder inte Sverige allt som kommer från Asien och dess närhet till alla affärer i Sverige.. Varför stänger man inte ner alla beställnings sidor på internet för det borde Sverige som är så duktig på allt kunna göra då vore all problem inte finnas.
    Varför försöker du på något sätt rättfärdiga dina dåliga miljöbeslut genom att peka på annat som också är dåligt? Det är ett så otroligt skumt argument. 

Ja, varför inte allt förbjuda är väl då det finns en fri marknad och att vi inte har den typ av censur du flreslår. Däremot finns ett ansvar hos importören att säkerställa att det man importerar är rätt reglerat. 

När du köper från Shein och Temu tar du ju på dig det ansvaret själv istället för att en större firma har det. Menar du att du kan lika mycket och kan säkerställa att det du tar in hanteras på ett sätt som gör att du inte överskrider någon lag eller något riktvärde?

Varför vill du ta hit miljögifter och hormonstörande ämnen egentligen och låta dem komma ut i våra vatten? Varför vill du att fler såna produkter ska finnas på den svenska marknaden? Hur ser just du till att arbetsförhållandena i fabrikerna du importerar från är okej? Normalt skulle jag ju ställa de frågorna åt de stora bolag som importerar men nu har ju du sagt sig göra det, så nu ställer jag dem till dig. Kan du svara som importör av dessa varor?
  • Anonym (Suck)

Det hade ju varit fint att se hur många som skulle ha på sig sakerna och använda dem om de kom med en märkning av vad de innehåller. 

Men jag köper verkligen inte argumentet att man bara har råd att handla där. Man väljer det före att shoppa begagnat, tillverka själv eller att kombinera det med att köpa färre plagg men på rea. Så väljer man alltså att köpa oreglerade varor som kan vara direkt toxiska på en nivå att visa återvinnare inte anser att de kan återvinnas med andra textilier på grund av den höga giftnivån.

Stå för det iaf.

• Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:04:29 följande:
    Nej men du som direktimportör har ett större ansvar för gifterna i de plagg du importerar än de du köper av en kedja som importerar. Det är fakta. Så skulle jag få reda på att du hanterar det dåligt är det ju dig jag kan gå på som miljöbov då. Inte Hm, Kappahl eller vad det nu må vara, utan dig som privatperson.

Det är skillnaden mot allt det andra du lyfter. Där finns det bolag som för ansvaret och i detta fall är det du som individ till hundra procent.
    Förklara hur det kommer sig att den som beställer direkt från en kedja är större bov än den affären som tar in kläder från Kina som H&M, Kapahl, Rusta. Dollarstoore inte skulle vara det. Försvinner giftet när det är ett företag i Sverige som tar in kläderna, hemtextil, elektronik och i så fall hur försvinner gifterna då? Ge en väldigt bra förklaring med fakta 
  • Anonym (50-talist)

En sak till i denna diskussion VARFÖR har Sverige så lite urval på allt. Kläder, gardiner, skor ja allt. Det man hittar i affärerna i Sverige är typ kläder i brunt, begie, mosgrönt urvalet är väldigt begränsad. Och så med allt annat.

En sak till när nu många här vill kritisera allt från Kina/Asien hur många av er kör en bil som är från Kina? Är inte den också en MILJÖBOV? Vet att ni miljöpartister och sossar skulle säga att Sverige har kontrollerat, men tillverkningen har ändå skett i Kina där ni påstår att det inte finns några kontroller. Det går inte i min skalle att gifterna försvinner bara för att det är ett Svensk företag sim importerat.

• Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 13:20:15 följande:
    Förklara hur det kommer sig att den som beställer direkt från en kedja är större bov än den affären som tar in kläder från Kina som H&M, Kapahl, Rusta. Dollarstoore inte skulle vara det. Försvinner giftet när det är ett företag i Sverige som tar in kläderna, hemtextil, elektronik och i så fall hur försvinner gifterna då? Ge en väldigt bra förklaring med fakta 
    Du kommer ändå aldrig att se det jag skriver som bra nog, för så är din argumentation.

Skillnaden för miljön och mängderna är att ett företag måste hålla på lagar, följa dem och ha ett arbete för det. Det funkar ju i verkligheten inte för privatpersoner av rent praktiska skäl. Hur många privatpersoner kommer ha ett systematiskt miljöarbete och utföra egna kontroller?

Därför kommer det i större grad brista för privatpersoners importer och objekt med större hälso- och miljöpåverkan kommer att komma in i landet. Därav har man ju ett helt andra halter i de direktimporterade kläderna av bla ftalater.

Skillnaden är också att ett företag även kan granskas och stoppas. Det kommer ju knappast falla på en enskilt person och direktimporten har därför inte en stoppfunktion som kan lösa ut som det är nu.

Därför blir det värre.

Menar du alltså att Kappahls kläder innehåller samma höga halter av ftalater, bly etc som man mätt i de direktimporterade? 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 13:28:31 följande:

En sak till i denna diskussion VARFÖR har Sverige så lite urval på allt. Kläder, gardiner, skor ja allt. Det man hittar i affärerna i Sverige är typ kläder i brunt, begie, mosgrönt urvalet är väldigt begränsad. Och så med allt annat.

En sak till när nu många här vill kritisera allt från Kina/Asien hur många av er kör en bil som är från Kina? Är inte den också en MILJÖBOV? Vet att ni miljöpartister och sossar skulle säga att Sverige har kontrollerat, men tillverkningen har ändå skett i Kina där ni påstår att det inte finns några kontroller. Det går inte i min skalle att gifterna försvinner bara för att det är ett Svensk företag sim importerat.

Läs vad folk skrivit. Det är inte landet i sig utan kontrollerna. Det här har många redan besvarat många gånger i tråden så läs det innan du frågar om.

Och kolla in Vinted eller Tradera. Sök på färg. Vips har du ett enormt utbud från vilket märke du nu väljer.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:40:41 följande:
    Du kommer ändå aldrig att se det jag skriver som bra nog, för så är din argumentation.

Skillnaden för miljön och mängderna är att ett företag måste hålla på lagar, följa dem och ha ett arbete för det. Det funkar ju i verkligheten inte för privatpersoner av rent praktiska skäl. Hur många privatpersoner kommer ha ett systematiskt miljöarbete och utföra egna kontroller?

Därför kommer det i större grad brista för privatpersoners importer och objekt med större hälso- och miljöpåverkan kommer att komma in i landet. Därav har man ju ett helt andra halter i de direktimporterade kläderna av bla ftalater.

Skillnaden är också att ett företag även kan granskas och stoppas. Det kommer ju knappast falla på en enskilt person och direktimporten har därför inte en stoppfunktion som kan lösa ut som det är nu.

Därför blir det värre.

Menar du alltså att Kappahls kläder innehåller samma höga halter av ftalater, bly etc som man mätt i de direktimporterade? 
    Som jag skrev...HUR kommer det sig att halterna på gifterna enligt dig är lika med 0 om ett Svenskt företag tar in sina kläder till sina affärer? Gifterna på färdiga varor kan bara inte minska för att dem ska till Sverige. 

Och för det andra det var du som nämnde Kappahl och H&M.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:42:10 följande:
    Läs vad folk skrivit. Det är inte landet i sig utan kontrollerna. Det här har många redan besvarat många gånger i tråden så läs det innan du frågar om.

Och kolla in Vinted eller Tradera. Sök på färg. Vips har du ett enormt utbud från vilket märke du nu väljer.
    Det är bara du som skriver. Det andra som skriver tänker som jag.

Nej jag kollar inte Tradera och Vinted då jag läst en massa skit om dem med. Och  vad jag vet så måste man buda på tradera,
  • Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 14:21:17 följande:
    Det är bara du som skriver. Det andra som skriver tänker som jag.

Nej jag kollar inte Tradera och Vinted då jag läst en massa skit om dem med. Och  vad jag vet så måste man buda på tradera,
    Nej,man kan köpa direkt på Tradera med. Vad exakt har du hört?

Och nej, det är verkligen inte bara jag. Läs hela tråden som sagt.
Svar på tråden Temu!