• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-08 15:18:34 följande:
    Nej, det är du som har en otroligt skev bild av det här. Jag vet att man i äldre generationer ofta tror att just kläder second hand är när man är fattig. Idag är det verkligen inte så. Det är miljövänligt, man kan hitta en helt annan personlig stil och man kan hitta väldigt fina kläder utan att ruinera sig. Varför skulle jag då lägga tusentals kronor mer på nya kläder som jag inte tycker är lika fina? 

Väljer man att köpa billigt kan man göra det på olika vis. Jag är uppväxt med både föräldrar och äldre generationer utan mycket pengar alls. De sydde sina egna kläder tom eller lagade dem gång på gång. De skulle däremot inte ha köpt kläder med gifter i.
    Bara en fråga till dig och alla andra motsträvare mot Temu.
    Hur kan du 100% säga att alla det kläder du köper INTE har gifter? Oavsett vart
    du köpt eller beställt i från?

Undersöker ni kläderna på ett speciellt sätt? I så fall hur? Alla kläder har inte en 
    lapp där tillverkare står.

Hur ska du veta när du råkar hitta nåt fint på second hand at det inte är från typ Temu, Schein, eller eller nåt annat land.?

Till och med "ALL MODE" kläderna är från Kina.
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-08 18:47:10 följande:

Undersöker ni kläderna på ett speciellt sätt? I så fall hur? Alla kläder har inte en 

Hur ska du veta när du råkar hitta nåt fint på second hand at det inte är från typ Temu, Schein, eller eller nåt annat land.?

Bara för att man försöker välja bättre val än att själva ansvara för import från oseriösa företag kan man självklart inte garantera att plaggen är giftfria. Det finns nivåer i helvete...och på gifter.

Det brukar synas på lapparna men är man väldigt nervös så får man enbart ta plagg där lapparna är från företag som känns ok. Det är ingen raketforskning...

Vaddå all mode?

• Jhannis
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-08 15:29:44 följande:

Mer ickebemötande...

Jag har aldrig haft problem med att hitta dessa kategorier second hand eller i butik i Sverige för ok priser och kvalitet. Speciellt inredningskategorierna, hur ofta köper man ens sånt...om man säger sig ha dålig ekonomi. Det finns som sagt mängder second hand där mycket är i nyskick eller aldrig använt.

Om alla vore så nöjda med sina temu/sheinköp, varför svämmar då secondhandmarknaden över av dessa produkter?

Alla bor inte i städer där det finns flera Second hand butiker. Vi som bor på glesbygden har knappt en klädaffär eller second hand. Om inte vi beställer kläder 
    så får vi åka 10-20 mil till närmaste stad.
  • Anonym (kkkkk)

Enda gången plagg inte har lapp är om den är bortklippt.

• Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-08 18:50:45 följande:
    Alla bor inte i städer där det finns flera Second hand butiker. Vi som bor på glesbygden har knappt en klädaffär eller second hand. Om inte vi beställer kläder 
    Om jag upprepade gånger nämner onlinebaserade butiker kan vi nog lista ut att det är just detta som jag använder mest.
  • Jhannis
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-08 18:50:25 följande:

Bara för att man försöker välja bättre val än att själva ansvara för import från oseriösa företag kan man självklart inte garantera att plaggen är giftfria. Det finns nivåer i helvete...och på gifter.

Det brukar synas på lapparna men är man väldigt nervös så får man enbart ta plagg där lapparna är från företag som känns ok. Det är ingen raketforskning...

Vaddå all mode?

Jag har gått i genom en del av mina kläder som är köpta i affärer i en storstad som Lindex, Kappahl, Cubus, H&M, Kläderna har ingen märkning vart det är tillverkade.

ALLAMODE.se

• Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-08 18:47:10 följande:

Men det ju just detta som många försökt förklara för dig i tråden. DET SPELAR INGEN ROLL ATT DET STÅR KINA i sig. Däremot har klädkedjor som köper dem ett helt annat ansvar för att lagstiftningen följs för kemikalier, säkerhet mm. Direkt importerar du finns NOLL sådana kontroller gjorda och du har själv precis hela ansvaret att kolla samma saker.

Det har ju nu då visat sig vid jämförelser att de sakerna från just Temu och Shein de facto innehåller betydligt högre halter av icke godkända kemikalier etc. Så där ser du ju skillnaden.

Förstår du?

När jag köper second hand kollar jag givetvis märkning. Finns det inte eller är okänt för mig köper jag inte.
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-08 18:50:45 följande:
    Du har ju ändå internet med Tradera, Vinted och Sellpy. Större secondhandutbud får du inte.
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-08 19:23:06 följande:
    Jag har gått i genom en del av mina kläder som är köpta i affärer i en storstad som Lindex, Kappahl, Cubus, H&M, Kläderna har ingen märkning vart det är tillverkade.

ALLAMODE.se

Vi pratade om att kunna utesluta att varan var från Shein/Temu... Inte var den var tillverkad. Både min topp och byxorna som jag har på mig just nu har tillverkningsland på lapparna för den delen.

Varför du tar upp en scamföretag med 1,9 på trustpilot kan vi nog bara gissa... relevant till dig?
  • Anonym (Design o färg)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-08 18:31:05 följande:
    Ja, och man kan ju köpa saker som såldes för 5-10 år sen och hitta det man faktiskt själv gillar, inte bara det rådande trender säger är fint.

Ang inredning köper jag även där det mesta second hand för att få tag i det jag faktiskt gillar. Det tar tid att hitta, men då får jag ju tag i det jag vill ha med.
    Om man har ingen bil, så är det omöjligt att köpa möbler på loppis. Det är en annan nackdel, varför så många second hand som finns på nätet vill inte erbjuda leverans?! Jag har ju ingen bil och jag kan inte åka till butik för att hämta själv.
Svar på tråden Temu!