• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Anonym (kkkkk)

Och ja, jag har ägt plagg från liknande ställen som hållit bra. Det spelar ingen större roll i mina åsikter när jag sett betydligt mer plagg som inte håller måttet.

• Sonora
    Jhannis skrev 2025-03-06 22:37:59 följande:
    Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Anledningen till att det klagas är Europas klädkedjor nu har fått kalla fötter. 99% av alla kläder som sys upp i kollektioner och säljs i EU tillverkas i Kina,Indien eller Bangladesh.

Beställare i Sverige är allt från Hennes&Mauritz hela vägen över till "exklusiva" Fjällräven . ALLT är sytt av underbetalt personal med långa arbetsdagar.Man frågar sig, varför handla på H&M eller Fjällräven med stora påslag i Sverige när det finns likvärdiga kläder för mindre än halva priset att beställa hem ?  Det finns precis lika mycket "gifter" i ett H&M eller fjällrävenplagg , samt då förstås hyckleriet med arbetsmiljön där ffa. H&M flera gånger krypit till korset och tvingats erkänna att de utnyttjar systemet precis som alla andra.

Det är våra klädföretag som klagar på lågprisimporten genom div. ombud som skruvar till att de skulle vara miljöfarligt och klagar på arbetsmiljön. H&M och Fjällräven vill ha dina pengar och betala extra för företagets vinst på 300% pålägg jämfört med vad de själva köper in.
    (300% brukar vara rätt vanligt i den branchen. Det gäller för kläder och böcker t.ex)
  • Anonym (jadu...)
    Anonym (Rätt rent samvete) skrev 2025-03-07 15:09:34 följande:

Inget större fel på kvaliteten, och om man inte köper mer än man behöver så blir det ingen överdriven konsumtion. Oavsett fast fashion. 

Jag har köpt det jag absolut behöver från SHEIN och Temu. Eftersom jag inte har överdrivet mycket pengar, handlar jag inte heller överdrivet mycket kläder därifrån. Många bäckar små blir till en å. 

Det är värre att ha bra ekonomi, och köpa in mängder för att använda en enda gång. Denna slit och släng mentalitet som folk har. Mina SHEIN kläder jag köpte förra året är fortfarande lika fina och har bättre kvalitet än folk tror. Har aldrig reklamerat någon vara därifrån.

Utöver det tycker jag kläder i butiker oftast är trista och fula i jämförelse. 

Det tror du bara för att du är van vid fast fasion tillverkad i kina och indien, och tidigare länder som bosnien och inte förväntar dig högre kvalitet. Du förväntar dig inte att det ska vara välgjort förmodligen för att du inte vet hur välgjort ser ut. Du är självklart inte ensam om det. Det är inte många nuförtiden som kan, bokstavligen, syna sina kläder i sömmarna.

Ok. Att du inte köper mycket kläder är ju bra, ändock kommer ju dina Temu- och Sheikläder inte att hålla lika länge som vältillverkade kläder. Kläderna du köpte förra året är fortfarade i bra skick. Kommer de vara det om 10 år? Om 50? Du är dock inte hela världen, och slit och släng är ju vad dessa företag uppmuntrar till. 

Och ja, de som faktiskt har råd men ändå gör det valet är enbart dumma i huvudet.

Att Sverige har tråkigt mode i dina ögon, och ofta mina med, betyder inte att du måste köpa kläder tillverkade av dubiöst material sydda under slavförhållanden. Men är det valet du gör och har gott samvete av det så är det ju så att säga ditt val.
  • Anonym (jadu...)

Några videos för de som är intresserade av Shein och kvlädkvalitet:

• Jhannis
    Tow2Mater skrev 2025-03-07 02:45:23 följande:
    Så fattiga ska nöja sig med begagnat som ratats av de rika, vilka köper nytt när de känner de vill förnya sig alltmedan de håller sitt samvete rent då de ju anser deras avlagda kläder används igen av den mindre bemedlade underklassen.
    Temu är vad jag förstår en marknadsplats/onlineplattform för tusentals kinesiska företag att sälja sina varor direkt till kunderna, vilket tar bort mellanhänder. Det finns ju företag som är mindre nogräknade. Om man undviker saker barn kan tugga på och tvättar kläder innan de används minskar man ju risken.
    Håller med dig. Bra skrivet.
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 15:39:52 följande:
    Som sagt skrev jag i trådstarten att det bråka om detta ämne dagligen, men om det nu är så farligt att beställa från Temu då borde alla Kineser vara jätte sjuka.

Ja, du brukar gilla ämnet och är inte öppen för någons åsikter, så varför frågar du?

• Jhannis
    Mayjel skrev 2025-03-07 07:06:24 följande:

Jag köper också mina kläder online men inte från Temu eller Shein utan väljer istället lite mer säkra butiker som Boozt, Bonprix, Ellos, Asos, Cellbes, Zalando etc och har alltid utkik på reor och nedsatta priser på vissa plagg. På så sätt kan man fynda ändå, på ett lite renare samvete. 

Har du full kontroll vart i från dessa kläder tagits in i affären. 

Jag handlade skor på Stadium och när jag kollade märket på nätet så kom skon från Kina.
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 15:49:24 följande:
    Har du full kontroll vart i från dessa kläder tagits in i affären. 

Jag handlade skor på Stadium och när jag kollade märket på nätet så kom skon från Kina.
    Måste du upprepa samma felaktiga argument hela tiden? Vi motsätter oss inte vilket land varan tillverkats i.
Svar på tråden Temu!