• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-09 19:06:22 följande:
    Vilket det svämmar över av på närmre andrahandssidor. Och typ Hemtex med reor 
    Men om jag inte gillar färgerna eller modellerna på dessa gardiner som svämmar över på andrahandssidor har väl du inget att göra med.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-09 19:06:22 följande:
    Vilket det svämmar över av på närmre andrahandssidor. Och typ Hemtex med reor 
    Haha, Hemtex är mycket dyrare än Temu oavsett reor!
    Jhannis skrev 2025-03-09 19:17:02 följande:
    Men om jag inte gillar färgerna eller modellerna på dessa gardiner som svämmar över på andrahandssidor har väl du inget att göra med.

Du köper precis vad du vill, var du vill.
    Spelar ingen roll hur arga andra blir, jag skiter också i det och köper mina varor för mina pengar där jag så önskar.

Fast erkänner villigt att det ibland är roligt att se andras ilska över mina personliga val.
  • Anonym (Suck)
    Nej, däremot om folk genom att man köper miljöfarliga textilier faktiskt förstör miljön här hemma. Med den nya lagen om obligatorisk återvinning av alla textilier kommer även de här giftiga textilierna i högre grad komma med i typ möbelstoppning och återvunna kläder och det berör mig och mina barn.

Vi har en rätt tuff miljölagstiftning här jämfört med flera andra platser och sånt här oreglerad direktimport förstör.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-10 05:34:49 följande:

Spelar ingen roll hur arga andra blir, jag skiter också i det och köper mina varor för mina pengar där jag så önskar.

Fast erkänner villigt att det ibland är roligt att se andras ilska över mina personliga val.
    Ditt personliga val, men då får du inte någonsin lämna iväg de kläderna till återvinning utan att sortera ut den som möjligt riskavfall och inte sälja dem utan att deklarera att du köpt dem på just Temu, Shein mfl. Och bara ha dem själv. Och helst också ta ansvaret för om du blir sjuk av dem, för inte vill du väl har vård då om du skulle få problem av dem?
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-10 05:34:49 följande:

Håller med dig. Alla får bestämma över sig själv.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 10:36:12 följande:
    Håller med dig. Alla får bestämma över sig själv.
    Problemet med direktimport i den ekvationen är dock att det faktiskt kommer in väldigt mkt oreglerat i landet, både textilier med gifter vi aldrig skulle vilja ha här och där det inte finns någon som helst tredje part att lyfta problemet mot. Och även oreglerad elektronik vilket kan vara en mer direkt livsfara.

Vem ansvarar för skadorna det här skapar? Juridiskt är det väl direktimportören, men vill de som importerar detta ta det ansvaret? Tveksamt.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 10:14:15 följande:
    Nej, däremot om folk genom att man köper miljöfarliga textilier faktiskt förstör miljön här hemma. Med den nya lagen om obligatorisk återvinning av alla textilier kommer även de här giftiga textilierna i högre grad komma med i typ möbelstoppning och återvunna kläder och det berör mig och mina barn.

Vi har en rätt tuff miljölagstiftning här jämfört med flera andra platser och sånt här oreglerad direktimport förstör.
    Miljöförstörning!!!! Har du nåpgonsin tänkt på hur många flygplan som är i luften dygnet runt i Sverige? Hur ofta reser du utomlands med flyg?

Hur sköter andra länder med sina avfall med giftiga kläder och annat skit. Jo dom tippar det rakt ner i vattendrag. Sverige ska alltid gå med gott exempel då kan ju lilla Sverige hjälpa det länder som inte vet hur man källsorterar. Sverige är annars också hela världens socialkontor.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 10:42:54 följande:
    Miljöförstörning!!!! Har du nåpgonsin tänkt på hur många flygplan som är i luften dygnet runt i Sverige? Hur ofta reser du utomlands med flyg?

Hur sköter andra länder med sina avfall med giftiga kläder och annat skit. Jo dom tippar det rakt ner i vattendrag. Sverige ska alltid gå med gott exempel då kan ju lilla Sverige hjälpa det länder som inte vet hur man källsorterar. Sverige är annars också hela världens socialkontor.
    Suck. För det första finns det fler gifter än koldioxid som mest är problemet med transporter relaterat till klimat. Gifterna av de här kläderna är ju mer direkt för de som använder (folk har fått kraftiga allergiska kontakter aktioner av Temus kläder och gifterna i kläderna har funnits vara tex hormonstörande för reproduktion). Blanda inte ihop frågorna.

Sen, nej, andra länder sköter inte det på det viset. Ja, en del gör det men inte alls. Och varför menar du att något skulle bli bättre av att även vi får mer problem med gifter i omlopp som påverkar hälsan nu och i framtiden? Med de nya reglerna om att vi återvinner alla textilier så är det större risker att gifterna sprids brett med i allt du hanterar. Vill du det? Utan att du sen kan lyfta det med någon om du eller dina barn eller släkt får hälsoproblem, för att ansvaret ligger på alla enskilda individer som importerar.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 10:16:18 följande:
    Ditt personliga val, men då får du inte någonsin lämna iväg de kläderna till återvinning utan att sortera ut den som möjligt riskavfall och inte sälja dem utan att deklarera att du köpt dem på just Temu, Shein mfl. Och bara ha dem själv. Och helst också ta ansvaret för om du blir sjuk av dem, för inte vill du väl har vård då om du skulle få problem av dem?
    Exakt.
    Mitt personliga val.

Klart att jag får sälja kläderna vidare utan att informera om inköpsställe. Varför tror du att det skulle vara förbjudet?
    För att du vill det?

Det är inte så det fungerar.

Är du lika nitisk med alla sockermissbrukare, rökare, diverse annat som ev kanske skulle kunna påverka något?
    Står du på ICA och säger till tjockisar med godispåsen i näven också?

Du får gärna predika, inga problem. Men du förstår väl ändå att du slösar energi i onödan på människor som inte bryr sig om dina åsikter?

Förresten har jag  aldrig köpt något från Shein men du har nu inspirerat mig att prova. Tackar och niger vackert för det! 
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 10:51:53 följande:
    Suck. För det första finns det fler gifter än koldioxid som mest är problemet med transporter relaterat till klimat. Gifterna av de här kläderna är ju mer direkt för de som använder (folk har fått kraftiga allergiska kontakter aktioner av Temus kläder och gifterna i kläderna har funnits vara tex hormonstörande för reproduktion). Blanda inte ihop frågorna.

Sen, nej, andra länder sköter inte det på det viset. Ja, en del gör det men inte alls. Och varför menar du att något skulle bli bättre av att även vi får mer problem med gifter i omlopp som påverkar hälsan nu och i framtiden? Med de nya reglerna om att vi återvinner alla textilier så är det större risker att gifterna sprids brett med i allt du hanterar. Vill du det? Utan att du sen kan lyfta det med någon om du eller dina barn eller släkt får hälsoproblem, för att ansvaret ligger på alla enskilda individer som importerar.
    Har du någonsin tittat på programmet Gränsbevakarna? Där kommer stora lastbilar med sopor från andra länder till Sverige.. Varför importerar Sverige andra länders sopor? Oavsett hur dessa sopor förbränns så kommer det gifter ut i luften i Sverige. Om nu allting är förgiftat som kommer från Kina så varför överhuvudtaget förbjuder inte Sverige allt som kommer från Asien och dess närhet till alla affärer i Sverige.. Varför stänger man inte ner alla beställnings sidor på internet för det borde Sverige som är så duktig på allt kunna göra då vore all problem inte finnas.
Svar på tråden Temu!