Bara bada bastu
Vilket drag! Grattis!
Vilket drag! Grattis!
Rent musikaliskt så gillar jag Måns låt bättre. Även Johan Lundviks och Eriksegerstedts låtar. Likaså Sara Ludvigssons låt (fast den kom sist).
Vad är det för fel på bra poplåtar?
En del (avundsjuka) kritiserar Sverige för att göra för bra poplåtar. Välgjord jämställs med tråkig. Så då var det väl bra att KAJ vann, det är ju en humorlåt. Ibland belönar ESC just sådana låtar, låtar som inte är så vackra men som sticker ut.
Men så pinsamt det vore om just en sådan välgjord poplåt med en väljsjungande artist (men sämre än Måns Zelemerlöws bidrag) skulle vinna.
Jag har länge drömt om att få se ett varmt, hjärtligt och avslappnat humorbidrag representera vår annars ganska kyliga nation. Vet dock inte riktigt vad jag ska tycka om årets vinnarlåt. Min spontana tanke är väl att låten kanske passat bättre i den finska tävlingen?
Nu känns det som att Eurovision istället kommer med två finska låtar. Det finländska bidraget kommer dessutom att framföras på sitt modersmål. På så vis blir det ännu mer likt vårt eget, även om killarna sjunger på svenska med finsk brytning.
Vi får väl hoppas att Europa är på skojhumör i år. Fler länder än Sverige har skickat plojlåtar, kanske blir det en trend för denna omgång.
Killarna i KAJ bryter inte, de är svensktalande. De sjunger och pratar på sin Vörå-dialekt. Herregud, vet ni inte ens att Finland har en svensktalande minoritet?
Och just därför så skulle de troligen inte vunnit någon finsk Mello. Den finskspråkiga majoriteten diskriminerar den svenskspråkiga minoriteten.
Killarna i KAJ bryter inte, de är svensktalande. De sjunger och pratar på sin Vörå-dialekt. Herregud, vet ni inte ens att Finland har en svensktalande minoritet?
Och just därför så skulle de troligen inte vunnit någon finsk Mello. Den finskspråkiga majoriteten diskriminerar den svenskspråkiga minoriteten.
Jag har lyssnat på både KAJ och Måns, eftersom jag läste en del diskussioner om det.
Jag är glad att KAJ vann - inte för att jag är Österrikare som hoppas att Sverige blir sist, utan för att jag ser Song Contest som något roligt och skojig och är trött på de typiska Song Contest låtar som alla låter likadana och därför inte går att urskilja från alla andra typiska ECS låtar. Som Måns låt. Och som Måns låt när han vann förra gången (2015?), när Italien var så mycket bättre. Men han vann, för det är Sverige och der var Måns ....
Nä, mycket bättre nu. Glad och roligt. Speciellt roligt att de är finskar och sjunger om bastu - det går väl inte mer stereotyp. Och jag tycker att de som anser att låten är pinsamt är de som egentligen är pinsamma, som tar ESC på så stor allvar och faktiskt verkar tror att låtarna brukar vara bra musik.
killarna sjunger på svenska med finsk brytning.