• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (m) skrev 2025-03-09 09:48:10 följande:
    Kan de ens finska? Jag kände ett par från svensktalande Finland, de pratade precis sådär och de kunde inte prata finska.
    Många Finlandssvenskar pratar bara svenska . I Österbotten har de svensktalande skolor, svensktalande läkarcentraler etc.
    Finland var en del av Sverige tills ryssen tog det . 1809 krigade de mot oss och tog Finland. 
  • Ikaros12

Bara bada bastu är inte min musikgenre, men det är
    en stor del av Sveriges genre. Varje år så är det någon liknande låt som en stor del av Sveriges befolkning älskar. Det här året är det en låt som många andra gillar eller tycker är helt okej av de som inte annars gillar den typen av musik. Därför tycker jag att det är roligt att de får representera den delen av musiksverige i Eurovision. kul att visa världen att vi har en bredd, oavsett hur det går. Vi behöver inte skämmas om det skulle gå dåligt, världen vet redan att vi kan leverera musik. Personligen tror jag faktiskt att den kan gå riktigt bra. En tolva lär vi i alla fall få.

• Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte
    Ikaros12 skrev 2025-03-09 10:24:28 följande:

Bara bada bastu är inte min musikgenre, men det är
    en stor del av Sveriges genre. Varje år så är det någon liknande låt som en stor del av Sveriges befolkning älskar. Det här året är det en låt som många andra gillar eller tycker är helt okej av de som inte annars gillar den typen av musik. Därför tycker jag att det är roligt att de får representera den delen av musiksverige i Eurovision. kul att visa världen att vi har en bredd, oavsett hur det går. Vi behöver inte skämmas om det skulle gå dåligt, världen vet redan att vi kan leverera musik. Personligen tror jag faktiskt att den kan gå riktigt bra. En tolva lär vi i alla fall få.

Det spelar väl ingen roll hur det går i Eurovision, det viktiga är att vi har ett bidrag som vi gillar.Måns låt var väldigt tråkig. Mycket sämre än Heroes. Vi kunde ju inte skicka Måns med en så dålig låt , då var det bättre med lite humor och glimten i ögat.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 10:44:44 följande:
    Men lägg av. De element jag nyss uppgett utgör tillsammans en låt som låter väldigt finsk. De flesta ser detta ganska tydligt. Se till helheten för fan. Om du klarar sånt.
    Den afghansk ryska  Bollywood-dansen, var den mer svensk ?
  • Anonym (nvi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 10:48:38 följande:
    Den afghansk ryska  Bollywood-dansen, var den mer svensk ?
    Nej. Uppenbarligen inte. 
  • Anonym (W)

Glad framförallt att varken Måns eller John Lundvik vann, den första hade en riktigt intetsägande tråklåt och den andra verkar vara en riktigt gnällig bitter typ.

Hade väl egentligen hoppats att Greczula tog hem det, men nu skickar vi iallafall ett småkul bidrag. Ett plus att det framförs på svenska.

• Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 10:44:44 följande:
    Men lägg av. De element jag nyss uppgett utgör tillsammans en låt som låter väldigt finsk. De flesta ser detta ganska tydligt. Se till helheten för fan. Om du klarar sånt.
    Visst låter det rätt finsk (för en nordisk person, resten har ingen koll), men i och med att de sjunger på svenska och att bastu är väldigt populärt även i Sverige (såklart inte som i Finland, men betydligt mer än i resten av Europa), är den ändå rätt svensk. Så vill du ha en låt som är svenk, får du vara glad att KAJ vann och inte Måns med sin anglosaxiska sång.
  • Anonym (nvi)
    Spucks skrev 2025-03-09 11:42:22 följande:
    Visst låter det rätt finsk (för en nordisk person, resten har ingen koll), men i och med att de sjunger på svenska och att bastu är väldigt populärt även i Sverige (såklart inte som i Finland, men betydligt mer än i resten av Europa), är den ändå rätt svensk. Så vill du ha en låt som är svenk, får du vara glad att KAJ vann och inte Måns med sin anglosaxiska sång.
    Måns låt är mer neutral i jämförelse med Kajs, som låter mer som en finsk parodi. Jag har inget emot skämtlåtar överlag men hade hellre isåfall sett ett bidrag som parodierar svensken, av naturliga skäl. 
  • Anonym (Anonym 80-talist)

Som född 80-talist har man haft förmånen att följa många melodifestivaler genom åren.
    Gemensam nämnare för senaste 10 årens vinnande bidrag är favoritskap/varit favoriter. D.v.s tippade att vinna.
    Detta i kombination av perfekta scenteknologiska uppträdande för tv och en viss typ av flockröstande individer. 
    Plötsligt verkade alla tro att Måns redan vunnit, då han legat som ohotad etta(enligt sammanställda odds) och därav favoriten alltid brukar vinna. Fick även bekräftat från en initierad källa att röstdeltagande varit lägre än tidigare år, vilket ju också påverkar resultatet från folkets röster. 

Roligt ifall detta kan vara ett litet mini banbrytande mönster: favoriten kan inte alltid vinna. Få bort alla perfektionistiska scenteknologiska uppträdanden och istället lyssna på MUSIKEN!! Något som gjordes mera förr i tiden. Vilket ju är själva grundkonceptet med melodifestivalen.

Svar på tråden Bara bada bastu