• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:51:36 följande:
    Finns många som inte trivs i varma länder heller. Som nordbo gillar jag det inte alls då det är onaturligt för min kropp.
    Och du kan citera hur många artiklar du vill. Det ändrar inte det faktum att långt ifrån alla uppskattar bastubad eller höga temperaturer.
    Jag nämnde här tidigare att jag vet att alla inte uppskattar bastubad speciellt sörlänningar vill bara dusch sig.

Nu är det som det är och vi är många som gillar låten Bara Bada Bastu och lika mång som ogillar den. Bara och vänta hur det går för killarna på EEC för det är ändå Svenskas Folket som såg till att KAJ vann.
  • VasseB
    Snälla Killen skrev 2025-03-09 14:19:04 följande:

ÄNTLIGEN en svensk låt (på Finnland-svenska) och något annat än alla överproducerade pop-låtar 🇫🇮 ❤️ 🇸🇪

Verkligen! Härligt att man inte gick på det "säkra" kortet Måns som var producerat utan hjärta bara för att krönas till vinnare. Bada bastu respresenterar lustigt nog Sverige bättre.
  • Snälla Killen
    Xenia skrev 2025-03-09 14:50:04 följande:
    Är du en stockholmsjävel som aldrig hört annat än stockholmsdialekten?
    Har du aldrig hört någon norrländsk dialekt? Eller den gotländska dialekten?

Man kan inte "bryta" på sitt eget språk. Skåningar, dalfolk, gotlänningar, värmlänningar, de "bryter" inte heller.

Det är som en engelsman skulle säga att amerikaner "bryter" på amerikanska eller vice versa.
    Är själv ifrån Stockholm bor numera i Småland, arbetar i Norge. 

Jag vet inte hur många ggr jag åkte över till Finland under min uppväxt och jag älskar den Finland-svenska brytningen kring själva språket, på samma sätt som jag anser att Norska egentligen inte är ett annat språk, utan endaste en forskjellig dialekt 🙂
    Snäll? Definiera snälla...
  • Xenia
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-09 08:40:24 följande:
    Har du hört dem prata?

Om det är så de pratar svenska i Finland så har den svenskan definitivt drag av finska. Man hör att de är från Finland när de pratar.
    man kan höra att vissa svenskar är från Gotland, Dalarna, Skåne, Värmland m m när de pratar också. De är lika svenska för det. Men i Finland måse alla lära sig finska, därför har de ofta finska lånord när de pratar. inte konstigare än att svenskar jätteofta använder engelska ord när de pratar.
  • VasseB
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-09 15:00:50 följande:
    Jag nämnde här tidigare att jag vet att alla inte uppskattar bastubad speciellt sörlänningar vill bara dusch sig.

Nu är det som det är och vi är många som gillar låten Bara Bada Bastu och lika mång som ogillar den. Bara och vänta hur det går för killarna på EEC för det är ändå Svenskas Folket som såg till att KAJ vann.
    Jag är sörlänning men älskar att bada bastu, speciellt efter ett kallt vinterbad.Låten tilltalar hela landet tror jag.
  • Anonym (nvi)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-09 15:00:50 följande:

Då behöver du inte heller komma med massa utläggningar till varför man ska bada bastu heller. Eftersom vi som inte gillar det har lika rätt i vår egen erfarenhet om det hela.
  • Xenia
    Anonym (Finland?) skrev 2025-03-09 09:16:16 följande:

Varför skickar vi finskar? Förra året norrmän. Det är ju ändå en svensk melodifestival. Och ska vara ett svenskt bidrag.

För övrigt kan jag inte förstå vad som är så bra med denna. Är mer spex och barn trams än ett musikaliskt bidrag. Tycker genuint synd om dom artisterna som faktiskt satsats hårt på detta och har mer musikalisk talang. Kan sjunga och satsats på bra scen show etc.

Däremot är jag helt övertygad om att Måns förlora. För låten var alldeles för svag. Och påminde i perioder om en mycket sämre Heroes. Kassa låtar överlag detta år.

Finland är i alla fall glada. Vilket säger en hel del. Grattis till Finland!  Sverige är inte med och tävlar i år.

Det heter finländare, finnar eller finlandssvenskar, inte "finskar".

Det är väl inte konstigt att vi i Norden tävlar för ett grannland.
  • Xenia

Förr i tiden fanns en regel att alla skulle sjunga på landets språk. Om den regeln gällt fortfarande, så hade KAJ ändå godkänts, eftersom de sjunger på svenska.

Jag hoppas att de inte får för sig att översätta texten till engelska inför ESC i Basel.

Svar på tråden Bara bada bastu