• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Anonym (m)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-09 17:00:08 följande:
    Det vore kul om dom vann. Vore också bra för dom som ordnar Mello i Sverige att dom börjar inse att artisterna i Sverige ska sjunga på Svenska.

Skippa låtar som alltid handlar om typ "tyck synd om mig", eller rapp låtar för det hör inte till Mello.
    Vad är en tyck synd om mig låt? Typ undo med Sanna Nielsen?
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (m) skrev 2025-03-09 17:05:57 följande:
    Vad är en tyck synd om mig låt? Typ undo med Sanna Nielsen?
    Speciellt rapplåtar är såna låtar. Och flera andra handlar ofta om olycklig kärlek.

Tänk förr när man fick höra "Lyckliga gatan"
                                                 "Ljuva -60 tal"
                                                 " Främling"
                                                  " Judy min vän"
                                                  " Fångad av en storm vind"

Ja det finns hur många bra låtar som sjungits genom åren. I dag vill alla sjunga på engelska och för oss som inte är bra på engelska så tappar man innehåller i låtarna. 
    Allting var bättre förr. Glad
  • Xenia
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-09 15:58:21 följande:
    Njae, det finns, som du skrev redan, de som inte lär sig så värst bra, som håller sig till de små svenskbygderna i det mesta. Det där om äldre finlandssvenskar stämmer inte riktigt, redan Sibelius talade finska, Runeberg också i någon mån. Jacke Björklund talar, efter vad jag har hört, helt flytande. Andrei Sandberg likaså. Här är till och med en artikel, som förvisso är 14 år, om att unga svenskspråkiga kan mycket sämre finska i västra Finland generellt, jämfört med södra Finland. Artikeln är på finska, men om den skulle intressera kanske den går att översätta med google, eller så kanske jag kan hjälpa till. yle.fi/a/3-5680711
    Förr i tiden så gick inte "vanligt folk" så länge i skolan, så svensktalande lärde sig inte finska och finsktalande lärde sig inte svenska. De som lärde sig finska var ofta motiverade och högutbildade, det fanns t o m fennomaner som bytte till finska efternamn. (Tror inte bönderna i Österbotten bytte till finska efternamn.) Präster måste väl också lära sig finska, hur skulle de annars kunna tjänstgöra i finskspråkiga församlingar.

Vet inte vilka Jacke Björklund och Andrei Sandberg är men det finns flera finskspråkiga med svenska efternamn, de härstammar från finlandssvenskar. Åtminstone förr var det så att om en svenskspråkig och en finskspråkig gifte sig så blev barnen finskspråkiga, eftersom det är majoritetsspråket.

Ja, det låter logiskt att de som är omgivna av finskspråkiga får mera träning och därför pratar bättre finska.

Marskalk Mannerheim lärde sig ryska och franska, men hans finska var usel.
  • Xenia
    Anonym (W) skrev 2025-03-09 13:26:35 följande:

Såhär dagen efter har man fortfarande Bada bastu i huvudet. Måns tråkbidrag är helt bortglömt. Tur att vi inte skickade ett bidrag enbart för namnet på artisten.

Jag tycker låten var bra och Måns var bra. Det var många som röstade på honom och det var förstås för att de tyckte att bidraget var bra. 

Men jag förundrar mig fortfarande varför flera av de utländska jurygrupperna gav KAI en tolva trots att de inte kan förstå texten. Jag tyckte inte melodin var så märkvärdig heller. Däremot uppskattade jag dialekten men den framgår ju itne för utlänningar.
  • Xenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 16:55:12 följande:

Enligt bookmakers odds är Sverige nu favorit att vinna Eurovision med Bara Bada Bastu. Strax före Österrike ligger vi. 

Svårt att tro att vi skulle vinna igen. Inte ens önskvärt mtp kostnaderna.

Och vad skulle dessa sverigehatande ESC-fanatiker klaga över då? Att juryarna är mutade?
  • Xenia
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:45:35 följande:
    Och de är fortfarande inga svenskar. Och låten i sin helhet är fortfarande en stereotyp på finnar, inte svenskar.
    Sterotyp på finländare! Även finlandssvenskarna badar bastu.

Ja, det är just det steerotypiska som gör låten kul.

Är inte finlandssvenskar svenskar? Hets mot folkgrupp att mobba ut finlandssvenskar som "inte svenskar". De talar svenska, de skriver på svenska, de kollar på rikssvensk TV. Ja, de är t o m "genetiskt svenska", eftersom de härstammar från svenskar som flyttat till Finland ända sedan medeltiden.

Det finns inte heller någon regel i ESC om att deltagarna måste vara medborgare i det land de tävlar för. Redan år 1988 tävlade kanadensiska medborgaren Celine Dion för Schwez och vann.
  • Xenia
    Anonym (m) skrev 2025-03-09 16:50:20 följande:
    De jag pratade om är 30-talister.

Vadå unga, vad räknar du som unga? vad gäller för de finlandssvenskar i den åldern som de här artisterna är i då? Brukar de kunna finska eller ej?
    Födda på 1930-talet? Då är de snart 90 år. Den tiden fick inte alla lära sig finska resp svenska. Det infördes efter kriget

De här artisterna är ju i 30-årsåldern och har säkert lärt sig finska ordentligt. Men det är bland finlandssvenskarna de blivit populära. De sjunger ju på dialekt, och finskspråkiga kan ju inte den, den svenska de lärt sig är en "högsvenska".
  • Anonym (Olika)

Har något vinnarbidrag någonsin delat svenskarna så här? Knappast. Inte konstigt heller då det är ett annorlunda bidrag. Naturligt att alla inte gillar det. Att en del sedan hatar och skäms känns lite överdrivet. 

KAJ deltog för att melloproduktionen kontaktade dem och föreslog att de skulle skicka in ett bidrag. De valde låtskrivare då reglerna säger att minst en låtskrivare måste vara från Sverige. Artisternas land eller modersmål kan vara vilket som helst. 

• TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2025-03-10 01:52:48 följande:
    Jag tycker låten var bra och Måns var bra. Det var många som röstade på honom och det var förstås för att de tyckte att bidraget var bra. 

Men jag förundrar mig fortfarande varför flera av de utländska jurygrupperna gav KAI en tolva trots att de inte kan förstå texten. Jag tyckte inte melodin var så märkvärdig heller. Däremot uppskattade jag dialekten men den framgår ju itne för utlänningar.

Jag har tittat på YouTube där en massa personer gjort sk Reactions på hur de upplever de olika bidragen från olika länder. De kommer från hela Europa och de flesta älskar Bara Bada Bastu.
    Titeln visar sig vara väl vald för att alla oavsett språk kan uttala detta och de tycker att det låter bra med Bara Bada Bastu. Eftersom även ordet Sauna nämns förstår de alla vad låten handlar om! Sauna är ju bastu både på engelska och finska. 

De älskar Kaj och deras scenframträdande, de älskar refrängen, takten och koreografin. De gillar att det är på svenska och lite finska. De säger att de hör att det inte är vanlig svenska för den är mindre sjungande, mindre melodisk än vanlig svenska, så de uppfattar den särpräglade dialekten.

Många säger att detta framträdande är extremt proffsigt , och det är det. Det bara försöker se lite hemmasnickrat ut men Kaj har inte gjort detta helt på egen hand utan de har hjälp av professionella svenska låtskrivare, koreograf och scenproducent. 

Kaj kan mycket väl vinna Eurovision. 

Eurovisionworld.com kan man se en sammanställning av alla bettingbolag och Sverige har lägst odds.  Direkt efter Kajs vinst tappade vi lite men nu ligger Sverige i topp igen. 

Svar på tråden Bara bada bastu