• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Anonym (Glsd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-10 07:05:18 följande:

Jag har tittat på YouTube där en massa personer gjort sk Reactions på hur de upplever de olika bidragen från olika länder. De kommer från hela Europa och de flesta älskar Bara Bada Bastu.
    Titeln visar sig vara väl vald för att alla oavsett språk kan uttala detta och de tycker att det låter bra med Bara Bada Bastu. Eftersom även ordet Sauna nämns förstår de alla vad låten handlar om! Sauna är ju bastu både på engelska och finska. 

De älskar Kaj och deras scenframträdande, de älskar refrängen, takten och koreografin. De gillar att det är på svenska och lite finska. De säger att de hör att det inte är vanlig svenska för den är mindre sjungande, mindre melodisk än vanlig svenska, så de uppfattar den särpräglade dialekten.

Många säger att detta framträdande är extremt proffsigt , och det är det. Det bara försöker se lite hemmasnickrat ut men Kaj har inte gjort detta helt på egen hand utan de har hjälp av professionella svenska låtskrivare, koreograf och scenproducent. 

Kaj kan mycket väl vinna Eurovision. 

Eurovisionworld.com kan man se en sammanställning av alla bettingbolag och Sverige har lägst odds.  Direkt efter Kajs vinst tappade vi lite men nu ligger Sverige i topp igen. 

Exakt. Folk reagerar på rytmen, glädjen och att numret känns genomarbetat och roligt. Det är inte ploj på sätter att de inte bryr sig - det är ett humoristiskt nummer men gjort av en grupp som arbetat med den typen av shower länge.
  • fultextad användarhandbok
    Xenia skrev 2025-03-10 01:47:13 följande:
    Förr i tiden så gick inte "vanligt folk" så länge i skolan, så svensktalande lärde sig inte finska och finsktalande lärde sig inte svenska. De som lärde sig finska var ofta motiverade och högutbildade, det fanns t o m fennomaner som bytte till finska efternamn. (Tror inte bönderna i Österbotten bytte till finska efternamn.) Präster måste väl också lära sig finska, hur skulle de annars kunna tjänstgöra i finskspråkiga församlingar.
    Ändå har det funnits många svenskspråkiga som kunnat finska och vice versa, även förr i tiden. Jörn Donner, för att ta ett bekant namn exempelvis. Detta utan att vara fennomaner. Bland annat i min släkt har det funnits de som kunnat finska och som även har kommunicerat med finskspråkiga på svenska på sina håll med.
    Vet inte vilka Jacke Björklund och Andrei Sandberg är men det finns flera finskspråkiga med svenska efternamn, de härstammar från finlandssvenskar. Åtminstone förr var det så att om en svenskspråkig och en finskspråkig gifte sig så blev barnen finskspråkiga, eftersom det är majoritetsspråket.
    De är exempel på svenskspråkiga inom finsk underhållning och skådespeleri, inte finskspråkiga med svenska efternamn. Nä, svenska är ett nationalspråk, inte ett minoritetsspråk, däremot talas det av en minoritet rent kvantitativt. Kanske kan verka som ett onödigt påpekande, men där föreligger en viktig skillnad.
    Ja, det låter logiskt att de som är omgivna av finskspråkiga får mera träning och därför pratar bättre finska.

Marskalk Mannerheim lärde sig ryska och franska, men hans finska var usel.
    Vet inte hur du mäter eller uppfattar vad som är usel respektive bra finska, visst hör man att det inte är hans modersmål, men det spelar ingen roll, dåligt låter det inte:

Xenia skrev 2025-03-10 02:03:17 följande:
    Är inte finlandssvenskar svenskar?
    Nej, vi är inte svenskar, vi är finländare. Finns flera folk som delar samma genetiska arv utan att tillhöra samma folk.
    Xenia skrev 2025-03-10 02:13:58 följande:
    De sjunger ju på dialekt, och finskspråkiga kan ju inte den, den svenska de lärt sig är en "högsvenska".
    De finskspråkiga tycker generellt att vår svenska är lättare att förstå än den rikssvenskan som talas i Sverige, med undantag av mål, så som Närpesmål bland annat.

De finskspråkiga tycker generellt att vår svenska är lättare att förstå än den rikssvenskan som talas i Sverige, med undatag av mål så som Närpesmål bland annat.
  • Xenia

De utländska juryerna valde Måns för KAJ men det var knappt (76 poäng mot 74).

Det var svenska folket som såg till att KAJ vann.

Det kan gå likadant i ESC. Juryerna röstar för Måns (el någon annan) och folket röstar för KAJ.

Blir det då inte enligt "folkets röst" så blir det sura protester, typ det borde inte finnas några juryer. Var det inte just" något galet finskt bidrag som fick "folkets röst" 2023? Där uppmanades det finska folket att inte rösta på Sverige (Loreen) och det gjorde de inte heller.

Undrar hur finska folket gör i år? Låter bli att rösta på Sverige för öka chansen för det finska bidraget? Eller röstar just på Sverige för att artisterna är från Finland?

• Anonym (m)
    Xenia skrev 2025-03-10 12:25:53 följande:

De utländska juryerna valde Måns för KAJ men det var knappt (76 poäng mot 74).

Det var svenska folket som såg till att KAJ vann.

Det kan gå likadant i ESC. Juryerna röstar för Måns (el någon annan) och folket röstar för KAJ.

Blir det då inte enligt "folkets röst" så blir det sura protester, typ det borde inte finnas några juryer. Var det inte just" något galet finskt bidrag som fick "folkets röst" 2023? Där uppmanades det finska folket att inte rösta på Sverige (Loreen) och det gjorde de inte heller.

Undrar hur finska folket gör i år? Låter bli att rösta på Sverige för öka chansen för det finska bidraget? Eller röstar just på Sverige för att artisterna är från Finland?

Rösta på Måns i ESC? Ska han också vara med?
  • Xenia
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-10 12:01:20 följande:
    Ändå har det funnits många svenskspråkiga som kunnat finska och vice versa, även förr i tiden. Jörn Donner, för att ta ett bekant namn exempelvis. Detta utan att vara fennomaner. Bland annat i min släkt har det funnits de som kunnat finska och som även har kommunicerat med finskspråkiga på svenska på sina håll med.
    Vet inte vilka Jacke Björklund och Andrei Sandberg är men det finns flera finskspråkiga med svenska efternamn, de härstammar från finlandssvenskar. Åtminstone förr var det så att om en svenskspråkig och en finskspråkig gifte sig så blev barnen finskspråkiga, eftersom det är majoritetsspråket.
    De är exempel på svenskspråkiga inom finsk underhållning och skådespeleri, inte finskspråkiga med svenska efternamn. Nä, svenska är ett nationalspråk, inte ett minoritetsspråk, däremot talas det av en minoritet rent kvantitativt. Kanske kan verka som ett onödigt påpekande, men där föreligger en viktig skillnad.Vet inte hur du mäter eller uppfattar vad som är usel respektive bra finska, visst hör man att det inte är hans modersmål, men det spelar ingen roll, dåligt låter det inte:
    Jörn Donner är verkligen inte "vanligt folk", han har ju adliga anor. Han lärde sig finska av tjänstefolket. Bönderna i Österbotten hade inget finskt tjänstefolk. Men det är klart att det finns de om är språkbegåvade och motiverade att lära sig finska, majoritetens språk. Precis som det finns motsatsen. Men många "vanliga finnar" vägrar att lära sig "andra inhemska språket", de kallar det "tvångssvenska". (Sen hamnar en del av dem i Sverige och får lära sig svenska från grunden, vilket är svårare som vuxen än som barn.)

Ja, jag kan inte själv bedöma hur bra hans finska var, jag utgår bara från  vad jag läst, senast i romanen "Skymning 41". Det har stått att han talat finska långsamt och stapplande, att han närmast fick lära sig utantill vad han skulle säga. Han lärde sig också finska av tjänstefolk och lekkamrater. Sedan var han i rysk tjänst till 1917. Han hade knappast någon träning i att prata finska, han talade ryska och franska i Ryssland. Att ge militära order på finska är ju inte samma sak som flytande konversation.
  • Xenia
    Anonym (m) skrev 2025-03-10 13:03:39 följande:
    Rösta på Måns i ESC? Ska han också vara med?
    Nej, jag tänkte på någon liknande Måns, dvs en snygg och välsjungande som sjunger en bra poplåt. Hade Måns vunnit (det var ju nära) så hade juryarna i ESC kanske röstat på Måns medan folket röstat på något mer "galet" som KAJ.

Jag är verkligen inte säker på att KAJ kommer att vinna ESC. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2025-03-10 13:13:54 följande:
    Nej, jag tänkte på någon liknande Måns, dvs en snygg och välsjungande som sjunger en bra poplåt. Hade Måns vunnit (det var ju nära) så hade juryarna i ESC kanske röstat på Måns medan folket röstat på något mer "galet" som KAJ.

Jag är verkligen inte säker på att KAJ kommer att vinna ESC. 
    Säkra kan vi inte vara men Kaj ligger bra till i oddslistan.
    Nörmaste konkurrenten är Österrike, med en opera inspirerad låt. Extremt höga toner. Man tror att Österrike kommer att få juryns röst och Sverige folkets röst.

Vi får se hur det blir ! Spännande i alla fall.
  • Jhannis
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-10 13:28:45 följande:
    Säkra kan vi inte vara men Kaj ligger bra till i oddslistan.
    Nörmaste konkurrenten är Österrike, med en opera inspirerad låt. Extremt höga toner. Man tror att Österrike kommer att få juryns röst och Sverige folkets röst.

Vi får se hur det blir ! Spännande i alla fall.
    Ja det ska bli kul och höra vem som vinner. jag gillar Humor gruppen Kaj.
    Och jag gillar Bada bastu. Bra för kroppen och knoppen. 
    Och jag pratar både Svenska och Finska. och Meiänkieli.
    Xenia skrev 2025-03-10 13:09:15 följande:
    Jörn Donner är verkligen inte "vanligt folk", han har ju adliga anor. Han lärde sig finska av tjänstefolket. Bönderna i Österbotten hade inget finskt tjänstefolk. Men det är klart att det finns de om är språkbegåvade och motiverade att lära sig finska, majoritetens språk. Precis som det finns motsatsen. Men många "vanliga finnar" vägrar att lära sig "andra inhemska språket", de kallar det "tvångssvenska". (Sen hamnar en del av dem i Sverige och får lära sig svenska från grunden, vilket är svårare som vuxen än som barn.)

Ja, jag kan inte själv bedöma hur bra hans finska var, jag utgår bara från  vad jag läst, senast i romanen "Skymning 41". Det har stått att han talat finska långsamt och stapplande, att han närmast fick lära sig utantill vad han skulle säga. Han lärde sig också finska av tjänstefolk och lekkamrater. Sedan var han i rysk tjänst till 1917. Han hade knappast någon träning i att prata finska, han talade ryska och franska i Ryssland. Att ge militära order på finska är ju inte samma sak som flytande konversation.
    Därav påpekande att det var ett exempel bland andra. Finskkunskaperna i svenskspråkiga Österbotten varierar ännu i dessa dagar, även bland yngre. I andra delar av landet är det inte ovanligt att även svenskspråkiga växlar språk om en finskspråkig hamnar i ett gäng med i övrigt svenskspråkiga. I Österbotten håller nog de svenskspråkiga gärna lite mer på sitt språk även i vardagen. Debatten om tvångssvenska pågår än, det stämmer.

Fast det där var mer än bara order, det var ett helt tal. Enligt professor emeritus Matti Klinge så har Mannerheims finskkunskaper förminskats och att han kunde bättre finska än vad som ofta har hävdats. Det kan ha varit så att han lärde sig språket redan i barndomshemmet av bland annat barnskötare och tjänstefolk. Dessutom fick han lära sig språket i skolan. Lämnar en link trots att den inte är på svenska: www.verkkouutiset.fi/a/matti-klinge-mannerheimin-suomen-taitoa-vahatellaan/

Jag blev intresserad av det du skrev, men ska väl för egen del inte fortsätta på det här sidospåret, då det avviker så mycket från kedjans ämne.
Svar på tråden Bara bada bastu