• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Anonym (W)

Såhär dagen efter har man fortfarande Bada bastu i huvudet. Måns tråkbidrag är helt bortglömt. Tur att vi inte skickade ett bidrag enbart för namnet på artisten.

• Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:07:57 följande:
    Jag ser dem inte som svenskar eftersom de inte är svenskar. Och det finns inget du eller någon annan kan säga som kommer få mig att ändra uppfattning ändå så. 
    En fråga är bröderna från Norge som var med förra året Svenskar?
    Är Loreen etnisk Svensk?
    Är Meirja Omar Svensk?
    Är Greczula Svensk?

Sverige har knappt några ETNISKA Svenskar kvar som sjunger.
    Det var svenska låtar på -60-70 talet  av etniska svenskar
  • Anonym (nvi)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-09 13:28:49 följande:
    En fråga är bröderna från Norge som var med förra året Svenskar?
    Är Loreen etnisk Svensk?
    Är Meirja Omar Svensk?
    Är Greczula Svensk?

Sverige har knappt några ETNISKA Svenskar kvar som sjunger.
    Det var svenska låtar på -60-70 talet  av etniska svenskar
    Jag har redan uppgett flera skäl till varför årets bidrag inte låter svenskt och det handlar inte enbart om etnicitet. Sluta tjata på mig och stör någon annan.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:30:43 följande:
    Jag har redan uppgett flera skäl till varför årets bidrag inte låter svenskt och det handlar inte enbart om etnicitet. Sluta tjata på mig och stör någon annan.
    Du får ha din åsikt och vi som tycker att Bara bada bastu får ha våran åsikt.

Sen kan du ignorera om du stör dig på andra som skriver här.
  • Anonym (nvi)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-09 13:33:54 följande:
    Du får ha din åsikt och vi som tycker att Bara bada bastu får ha våran åsikt.

Sen kan du ignorera om du stör dig på andra som skriver här.
    Nej, så länge folk attackerar mig med oönskat bråk och tjafs så kommer jag att försvara mig då jag inte tar någon skit från folk.

Och det är ganska tydligt att låten stereotypiserar och parodierar Finland och finnar. Det är ingen åsikt utan uppenbart.
  • VasseB

En finskinspirerat bidrag ligger helt rätt i tiden när vi nu måste bli mer och mer enade i Europa. Finnarna är vårt brödrafolk så det är bra att vi börjar där. Bättre det än Måns låt om någon vag revolution, kan det bli mer intetsägande?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:38:25 följande:
    Nej, så länge folk attackerar mig med oönskat bråk och tjafs så kommer jag att försvara mig då jag inte tar någon skit från folk.

Och det är ganska tydligt att låten stereotypiserar och parodierar Finland och finnar. Det är ingen åsikt utan uppenbart.
    Alla finländare badar bastu! De flesta har egen bastu, även i lägenheter.
  • Jhannis
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:38:25 följande:

Vet du var Tornedalen ligger. Alla uppe i Tornedalen älskar att Bada Bastu och det flesta här gillar nog låten som den var/är. Tornedalen ligger på gränsen till Finland och  här har vi inga elakheter oavsett vi bor på Svenska sidan eller Finska sidan.

Så det är en myt att bara Finländare älskar att bada bastu.
  • Anonym (50-talist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 14:00:38 följande:
    Alla finländare badar bastu! De flesta har egen bastu, även i lägenheter.
    Det gör även Tornedalingar. Finns bastu i vartenda hus. Antingen bastu i huset eller en utebastu.
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:26:05 följande:
    Jo, eftersom du hela tiden gör ner det jag säger istället för att acceptera att jag har en annan åsikt än du. Sluta för du är bara tröttsam.

Nej, jag har inte klagat nånting. Bara påpekat att låten är finsk på många sätt och inte passar att tävla för Sverige. 
    Jag accepterar att du har en annan åsikt. Och du får acceptera att jag tycker ditt resonemang är korkat.

Vi har nog olika uppfattningar om vad det är att klaga. För mig är det just det du gör.
Svar på tråden Bara bada bastu