• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Anonym (50-talist)

Tänk om Sveriges Mello skulle vara som på den tiden det var att Alla länder som deltar sjunger på sitt eget språk. Saknar den tiden då det var så. 
    När alla ska sjungas på engelska för att bli förstådd av andra länder blir alla låtar som bara en rapakalja.

Varför visar så många i Sverige typ ett hat mot Finland? Hur många i årets mello var etniska svenskar som gjorde sitt bidrag? Ingen har klagat när Loreen sjungit sina bidrag i mello med icke Svensk bakgrund. 
    Nu vann KAJ som är Sverige Finnar och låten var bra enligt mig då jag är en sann Bastubadare.

• Anonym (Linn)

Äntligen skickar vi något annorlunda. Många låtar låter ju likadant år efter år, det behövdes förnyelse. Måns låt var den svagaste han har haft i mello, så det hade inte varit rätt att skicka honom. Ingen bra låt alls faktiskt.

• Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 11:46:41 följande:
    Måns låt är mer neutral i jämförelse med Kajs, som låter mer som en finsk parodi. Jag har inget emot skämtlåtar överlag men hade hellre isåfall sett ett bidrag som parodierar svensken, av naturliga skäl. 
    Mer neutral? Då sätter du anglosaxiska låtar som standard. Annars finns det inga neutrala låtar.
    Som sagt, det är okej att tycker att den svenska bidrag ska vara svensk, och då borde du vara nöjd att det bland de två på topp blev den låt som är mest svensk.
  • Anonym (nvi)
    Spucks skrev 2025-03-09 12:50:33 följande:
    Mer neutral? Då sätter du anglosaxiska låtar som standard. Annars finns det inga neutrala låtar.
    Som sagt, det är okej att tycker att den svenska bidrag ska vara svensk, och då borde du vara nöjd att det bland de två på topp blev den låt som är mest svensk.
    Bidraget lät inte svenskt utan finskt. Måns låt var mer typiskt det vi brukar se som svenskt numera. Många som tyckt till om årets esc-låtar påpekar också detta i videor på Youtube. Att KAJ inte låter som ett typiskt svenskt bidrag alls. Så nej, det är du som har fel här, inte jag. Sluta tjafsa nu och lämna mig ifred. Om det inte var tydligt så har jag tröttnat på att svara dig sen länge då du uppenbarligen bara är ute efter att bråka. Bara lägg ner.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 12:57:40 följande:
    Bidraget lät inte svenskt utan finskt. Måns låt var mer typiskt det vi brukar se som svenskt numera. Många som tyckt till om årets esc-låtar påpekar också detta i videor på Youtube. Att KAJ inte låter som ett typiskt svenskt bidrag alls. Så nej, det är du som har fel här, inte jag. Sluta tjafsa nu och lämna mig ifred. Om det inte var tydligt så har jag tröttnat på att svara dig sen länge då du uppenbarligen bara är ute efter att bråka. Bara lägg ner.
    KAJ är finlandssvenskar. De sjunger på svenska. De är sympatiska och roliga. Ett mycket bra val .
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 12:57:40 följande:

Varför fortsätter du att svara då, om du har tröttnat för länge sedan? ;)

Jo, Måns låt var som de flesta svenska bidrag till ESC var de senaste åren. Det gör inte låten svensk på något sätt, den är fortfarande på engelska och med en text långt ifrån något som har med Sverige att göra. 
    Det är två helt skilda saker att vara vanligt i Sverige och att vara svensk. En VW är också vanligt i Sverige, det gör den inte till ett svensk bil.

Så om du gnäller att låten ska vara "riktig svensk", gör det och kräv att det ska vara en låt sjungen av etniska svenskar, bosatt i Sverige, på svenska med ett inehåll som kan förknipas med Sverige. Och inte "Mimimi, låten ska vara svensk, därför ska en svensk som bor i England som sjunger en låt på engelska om ett tema som inte har något som helst med Sverige att göra vinna, för det är svensk!"

• Anonym (nvi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 13:03:29 följande:
    KAJ är finlandssvenskar. De sjunger på svenska. De är sympatiska och roliga. Ett mycket bra val .
    Jag ser dem inte som svenskar eftersom de inte är svenskar. Och det finns inget du eller någon annan kan säga som kommer få mig att ändra uppfattning ändå så. 
  • Meddelande borttaget
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:11:25 följande:
    Därför att du attackerar och provocerar och då kommer jag att försvara mig.

Jo, Måns lår är typisk svensk med de mått vi använder nuförtiden. Och löjligt att jämföra bilar med musik. Inte samma sak. 

Nej, det jag reagerar på är att låten är en finsk parodi och detta passar inte till ett svenskt bidrag som sagt. Hade reagerat likadant om låten varit stereotypiskt dansk eller norsk, eller vilket jävla land som helst. Och du kommer inte att få mig att ändra uppfattning du heller så sluta tjafsa. 
    Jaha? På vilket sätt attackerar jag dig? Och jag tjafsar inte heller.
    Den enda som håller på med massvis tjafs och klagande är du. Jag är nöjd att KAJ vann. Jag känner inte de andra låtarna, för jag brukar inte lyssna på dem innan ESC finalen, men jag är rätt säker på att jag kommer att heja på Sverige i år, vilket jag annars inte bruka göra. Jag har ingen anledning att tjafsa och bråka Cool
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Bara bada bastu