• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Anonym (Glad)
    Spucks skrev 2025-03-09 08:04:54 följande:
    Jag är inte svensk och tom jag vet att de inte bryter på finska utan att de är finlandssvenskar. 
    De bryter definitivt på finska men bara lindrigt och långt ifrån så grovt som finländare brukar bryta.
  • Spucks
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-09 08:23:04 följande:
    De bryter definitivt på finska men bara lindrigt och långt ifrån så grovt som finländare brukar bryta.
    De är finlandssvenskar, de har svenska som modersmål! Man bryter inte på sitt modersmål. 
    Men du tror kanske också att skåningar bryter på danska.
  • Anonym (Glad)
    Spucks skrev 2025-03-09 08:38:28 följande:
    De är finlandssvenskar, de har svenska som modersmål! Man bryter inte på sitt modersmål. 
    Men du tror kanske också att skåningar bryter på danska.
    Har du hört dem prata?

Om det är så de pratar svenska i Finland så har den svenskan definitivt drag av finska. Man hör att de är från Finland när de pratar.
  • Anonym (Finland?)

Varför skickar vi finskar? Förra året norrmän. Det är ju ändå en svensk melodifestival. Och ska vara ett svenskt bidrag.

För övrigt kan jag inte förstå vad som är så bra med denna. Är mer spex och barn trams än ett musikaliskt bidrag. Tycker genuint synd om dom artisterna som faktiskt satsats hårt på detta och har mer musikalisk talang. Kan sjunga och satsats på bra scen show etc.

Däremot är jag helt övertygad om att Måns förlora. För låten var alldeles för svag. Och påminde i perioder om en mycket sämre Heroes. Kassa låtar överlag detta år.

Finland är i alla fall glada. Vilket säger en hel del. Grattis till Finland!  Sverige är inte med och tävlar i år.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 01:39:08 följande:
    De låter som finnar när de talar/rappar/sjunger. Temat är finskt med bastubadande. Låten uppfattas som finsk av de flesta. 

Jag uppfattar Kajs bidrag som mer svenskt än något annat av bidragen, På svenska !
    Det var det absolut bästa bidraget. 

• Spucks
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-09 08:40:24 följande:
    Har du hört dem prata?

Om det är så de pratar svenska i Finland så har den svenskan definitivt drag av finska. Man hör att de är från Finland när de pratar.
    Jag har inte hört just dem prata, men jag har träffat på finlandssvenskar under resor och jag har hört finlandssvenskor prata i radio och TV. Självklart har det det du kallar "drag av finska", det är väl inte konstigt att dialekten påverkas av regionen. Det är det en dialekt är Drömmer
    Herregud, att man behöver förklara det för en svensk. Du låter som en stereotyp US-Amerikan som undrar var en Australier har lärt sig engelska och att dess brytning är så gullig.
  • Anonym (nvi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 09:26:42 följande:

Jag uppfattar Kajs bidrag som mer svenskt än något annat av bidragen, På svenska !
    Det var det absolut bästa bidraget. 

De sjunger med finländsk dialekt, klämmer in diverse finska ord, sjunger om bastubad vilket är mer vanligt i Finland än här. Dragspelen, showen. Det känns som ett finskt bidrag i mina ögon.
  • Anonym (m)
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-09 08:40:24 följande:
    Har du hört dem prata?

Kan de ens finska? Jag kände ett par från svensktalande Finland, de pratade precis sådär och de kunde inte prata finska.
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 09:44:31 följande:
    De sjunger med finländsk dialekt, klämmer in diverse finska ord, sjunger om bastubad vilket är mer vanligt i Finland än här. Dragspelen, showen. Det känns som ett finskt bidrag i mina ögon.
    Måns sjunger på engelska om en revolution. Vad är svensk med det?
Svar på tråden Bara bada bastu