• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Xenia
    Anonym (m) skrev 2025-03-09 09:48:10 följande:
    Kan de ens finska? Jag kände ett par från svensktalande Finland, de pratade precis sådär och de kunde inte prata finska.
    Alla unga finlandssvenskar har lärt sig finska. Blir svårt att klara av att jobba i Finland annars. Då måste man bo väldigt isolerat någonstans i Österbotten.

Äldre finlandsvenskar har aldrig ärt sig finska. Och de som flyttat till Sverige har glömt den finska de lärt sig, eftersom de inte får någon träning.
  • VasseB
    Xenia skrev 2025-03-09 15:08:54 följande:

Förr i tiden fanns en regel att alla skulle sjunga på landets språk. Om den regeln gällt fortfarande, så hade KAJ ändå godkänts, eftersom de sjunger på svenska.

Jag hoppas att de inte får för sig att översätta texten till engelska inför ESC i Basel.

Har för mig att de uttalat sig flera gånger att de inte tänker översätta till engelska. Så då får vi äntligen ett svenskt bidrag efter många år.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 15:04:47 följande:
    Då behöver du inte heller komma med massa utläggningar till varför man ska bada bastu heller. Eftersom vi som inte gillar det har lika rätt i vår egen erfarenhet om det hela.
    Samma sak gäller dig angående låten som vann. Du kanske inte ska hålla på och visa ditt ogillande om Sverige Finländare för oss som gillar låten av egen erfarenhet.
  • Anonym (50-talist)
    Xenia skrev 2025-03-09 15:08:54 följande:

Förr i tiden fanns en regel att alla skulle sjunga på landets språk. Om den regeln gällt fortfarande, så hade KAJ ändå godkänts, eftersom de sjunger på svenska.

Jag hoppas att de inte får för sig att översätta texten till engelska inför ESC i Basel.

Nej hoppas inte att Kaj gör en engelsk översättning för då förstörs låten och dess innebörd.
  • Snälla Killen
    VasseB skrev 2025-03-09 15:23:53 följande:
    Har för mig att de uttalat sig flera gånger att de inte tänker översätta till engelska. Så då får vi äntligen ett svenskt bidrag efter många år.
    ÄNTLIGEN!! 
    Snäll? Definiera snälla...
  • fultextad användarhandbok
    Xenia skrev 2025-03-09 15:14:13 följande:
    Alla unga finlandssvenskar har lärt sig finska. Blir svårt att klara av att jobba i Finland annars. Då måste man bo väldigt isolerat någonstans i Österbotten.

Äldre finlandsvenskar har aldrig ärt sig finska. Och de som flyttat till Sverige har glömt den finska de lärt sig, eftersom de inte får någon träning.
    Njae, det finns, som du skrev redan, de som inte lär sig så värst bra, som håller sig till de små svenskbygderna i det mesta. Det där om äldre finlandssvenskar stämmer inte riktigt, redan Sibelius talade finska, Runeberg också i någon mån. Jacke Björklund talar, efter vad jag har hört, helt flytande. Andrei Sandberg likaså. Här är till och med en artikel, som förvisso är 14 år, om att unga svenskspråkiga kan mycket sämre finska i västra Finland generellt, jämfört med södra Finland. Artikeln är på finska, men om den skulle intressera kanske den går att översätta med google, eller så kanske jag kan hjälpa till. yle.fi/a/3-5680711
  • Anonym (m)
    Xenia skrev 2025-03-09 15:14:13 följande:

De jag pratade om är 30-talister.

Vadå unga, vad räknar du som unga? vad gäller för de finlandssvenskar i den åldern som de här artisterna är i då? Brukar de kunna finska eller ej?
  • Anonym (50-talist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 16:55:12 följande:

Enligt bookmakers odds är Sverige nu favorit att vinna Eurovision med Bara Bada Bastu. Strax före Österrike ligger vi. 

Det vore kul om dom vann. Vore också bra för dom som ordnar Mello i Sverige att dom börjar inse att artisterna i Sverige ska sjunga på Svenska.

Skippa låtar som alltid handlar om typ "tyck synd om mig", eller rapp låtar för det hör inte till Mello.
Svar på tråden Bara bada bastu