• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Nå)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 17:46:39 följande:
    Säger varken bu eller bä. Jag är helt klart överrumplad och känner att mitt liv raserar. Har svårt att se att det kan uppstå en sådan relation med en sån här start. Jag har ansvar för barnet men jag har inget ansvar mot henne. Ett giftermål känns extremt långt borta, särskilt efter denna start. 

Du behöver ta ett ansvar över henne också, så fungerar det i realiteten om du vill ha en bra relation med ditt barn. För barnets skull.

Ni behöver inte gifta er. Den här känslan av att ditt liv raserar har du omedvetet placerat på henne tydligen. Såna barnsliga saker behöver du växa upp från. Skulle du verkligen göra något annorlunda om du befann dig i hennes sits? Tänker du realistiskt runt det hela så begriper du ju att hon agerat logiskt.

• Anonym (M)
    Anonym (Alla är inte så regelbundna) skrev 2025-03-15 18:10:13 följande:
    Jag hade då inte märkt det så tidigt. Har hon redan barn, hur kan hon annars "känna igen" tecknen?

Det enda tecken jag kände var att brösten ömmade precis som inför mens. Det var bara det att ingen mens kom den här gången.

Att kolla med gravidetstest så tidigt betyder antingen att man är livrädd att vara gravid och vill göra abort så fort som möjligt. Men i så fall är det konstigt att hon inte använde något p-medel.

Alternativt längtar man efter att bli gravid och vill veta så fort som möjligt för att få glädja sig. Dvs hon räknade kallt med att bli gravid och därför använde hon inget p-medel. Då är TS avelshanne. Han kan iofs vara en av flera möjliga.

Jag kan inte hjälpa att jag känner mig lite misstänksam mot denna kvinna.

Håller med, det är ett märkligt agerande. 

Självklart har TS ett ansvar för att använda skydd men det har hon också. 

Om man inte vill riskera graviditet med en vilt främmande man ser man till att använda skydd när man har sex på första dejten. Det skulle aldrig falla mig in att inte göra det. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nå) skrev 2025-03-15 19:18:08 följande:

Du behöver ta ett ansvar över henne också, så fungerar det i realiteten om du vill ha en bra relation med ditt barn. För barnets skull.

Ni behöver inte gifta er. Den här känslan av att ditt liv raserar har du omedvetet placerat på henne tydligen. Såna barnsliga saker behöver du växa upp från. Skulle du verkligen göra något annorlunda om du befann dig i hennes sits? Tänker du realistiskt runt det hela så begriper du ju att hon agerat logiskt.

Det är ju faktiskt det som händer. Beskyller inte henne utan jag har mitt ansvar i det hela. Sen får man bygga upp något nytt från det.

Att välja att behålla ett barn med någon man träffat en kväll känns inte särskilt logiskt för mig, jag hade valt annorlunda. Jag dömer henne inte och är inte arg på henne för det. Det är hennes kropp.  

Jag vet ju i ärligt inte ens hela hennes namn. Hur ska jag då kunna lita till 100% att det är mitt? Ska jag verkligen försöka bygga något som är så pass osäkert?

Sitt lugnt i båten och invänta faderskapstest känns som det logiska. Resultatet av det får helt enkelt visa vilket ansvar jag har mot henne.

• Anonym (Oxå Kvinna)

Måste bara säga att jag verkligen förstår ditt beslut i att inte vilja ha en relation med denna kvinna (och då är jag kvinna själv)

Jag har så otroligt svårt att förstå hur man som kvinna kan välja att behålla ett barn som inte pappan vill ha. Vilken normalbegåvad människa sätter ett nytt liv till världen under sådana omständigheter? Ingen! 
    Man vill väl ändå ge barnet bästa förutsättningar till ett bra liv och vara önskat av bägge föräldrarna även om det givetvis inte finns garantier för att en relation håller livet ut även om barnet är önskat av bägge föräldrar men förutsättningarna är 100% bättre. 

Så fruktansvärt gjort både mot dig och det ofödda barnet. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Oxå Kvinna) skrev 2025-03-15 19:35:03 följande:

Måste bara säga att jag verkligen förstår ditt beslut i att inte vilja ha en relation med denna kvinna (och då är jag kvinna själv)

Jag har så otroligt svårt att förstå hur man som kvinna kan välja att behålla ett barn som inte pappan vill ha. Vilken normalbegåvad människa sätter ett nytt liv till världen under sådana omständigheter? Ingen! 
    Man vill väl ändå ge barnet bästa förutsättningar till ett bra liv och vara önskat av bägge föräldrarna även om det givetvis inte finns garantier för att en relation håller livet ut även om barnet är önskat av bägge föräldrar men förutsättningarna är 100% bättre. 

Tack! 
    Det är skönt att höra att det finns någon som tänker som mig. Jag vet att jag har min skuld i det men jag vill verkligen bli pappa under bättre förutsättningar. Jag vill ha en bra relation och hoppas på att det fungerar för att barnet ska ha det bra. Förutsättningarna som är nu ger mig bara ångest inför framtiden. Livet är svårt redan som det är, det känns dumt att göra det svårare..

Hade man haft en relation från start tänker jag också att det blir lättare ifall det inte håller livet ut kring att samsa om barn. Barnet kommer ju få gå före jaget.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Oxå Kvinna) skrev 2025-03-15 19:35:03 följande:

TS valde själv att ha sex utan skydd. Han blev inte våldtagen. Han är i denna sits pga sitt eget beteende. Sex med random kvinna han inte ens vet hela namnet på utan skydd. 

• Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 19:25:32 följande:

Det är ju faktiskt det som händer. Beskyller inte henne utan jag har mitt ansvar i det hela. Sen får man bygga upp något nytt från det.

Att välja att behålla ett barn med någon man träffat en kväll känns inte särskilt logiskt för mig, jag hade valt annorlunda. Jag dömer henne inte och är inte arg på henne för det. Det är hennes kropp.  

Jag vet ju i ärligt inte ens hela hennes namn. Hur ska jag då kunna lita till 100% att det är mitt? Ska jag verkligen försöka bygga något som är så pass osäkert?

Sitt lugnt i båten och invänta faderskapstest känns som det logiska. Resultatet av det får helt enkelt visa vilket ansvar jag har mot henne.

Låter som ett mycket ologiskt beslut och inte ansvarsfullt. Vill du etablera en kontakt med barnet tidigt så får du nog ta och anstränga dig. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ok) skrev 2025-03-15 19:42:12 följande:

TS valde själv att ha sex utan skydd. Han blev inte våldtagen. Han är i denna sits pga sitt eget beteende. Sex med random kvinna han inte ens vet hela namnet på utan skydd. 

Och det har jag stått för sedan första inlägget. Det var jävligt korkat av mig. 
    Fast hon är väl också fullt medveten om riskerna? Hon står för besluten för båda. Jag är redo för att ta konsekvenserna. 

Det jag inte är redo för är att försöka skapa en relation med kvinnan. Hon har redan uppvisat att vi har alldeles för olika syn på livet. 

• Anonym (Julia)
    Wolfard skrev 2025-03-15 18:28:02 följande:

Har inte läst tråden men vill bara påpeka att det finns kvinnor som påstår att de är gravida för att tvinga in män i förhållanden men som sedan visar sig vara felaktigt eller så får hon "missfall" efter en tid. 

TS bör sitta still i båten och givetvis göra ett faderskapstest om hon faktiskt föder ett barn.

Ja man tror kanske att sånt bara händer på film men känner några killar som har varit med om det. Bland annat min sambo som är pappa till mina yngsta. Hans ex ljög i 3 månader om att hon var gravid för att han inte skulle göra slut. Känner en annan som var otrogen mot sin tjej med en tjej jag känner (såklart inte ok), tjejen han var otrogen med ljög om att hon var gravid och sa det till hans tjej också.. Säger inte att det är så i det här fallet , det är nog inte jättevanligt men det händer. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 19:44:01 följande:
    Låter som ett mycket ologiskt beslut och inte ansvarsfullt. Vill du etablera en kontakt med barnet tidigt så får du nog ta och anstränga dig. 
    Det är mer logiskt att ingå en relation med en kvinna som jag träffat en gång som säger att hon är gravid med mitt barn och tänker behålla det. 
    Jag vet i ärlighetens namn inte ens om hon är gravid eller om det är mitt barn. Att vänta och se känns rätt rimligt här. 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen