• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (kådis) skrev 2025-03-15 13:04:19 följande:
    du har ju 9 månader att lära känna henne. Att göra abort är inte ett så lättvindligt beslut som kvinna, det är inte som att klippa håret liksom. Du borde som sagt ha tänkt dig för lite mer.

Ja, har sagt det flera gånger. Har brustit i ansvar och skyller inte på henne. 
    Förstår att det inte är ett lätt beslut för en kvinna. Det känns dock inte som att dessa 9 månader är en bra period att lära känna varandra, bygga förutsättningar för en familj, flytta ihop osv. Det är steg som BORDE ha skett innan en graviditet. 

Jag vill helst inte undvika en abort i förhoppning om att vi passar ihop.

• Anonym (Mamma till två)

Det är klart att hon kan vara gravid.
    Hade hon ägglossning dagen ni hade sex eller ett par dagar senare kunde hon ju självklart bli gravid, hon skulle sen ha mens ungefär två veckor senare och den kom inte och nu en vecka senare gjorde hon ett graviditet test som visade positivt.
    Klar hon testade när inte mensen kom.

Sen kan det vara så men också att hon blivit gravid innan med någon annan.

• Anonym (H)

Håll en lagom distans. Du vill inte kära ner dig för mycket i det här barnet om det visar sig att det inte är ditt. 
    Jag visste inte ens att man kunde testa så tidigt. Obestämd

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (H) skrev 2025-03-15 13:14:48 följande:

Håll en lagom distans. Du vill inte kära ner dig för mycket i det här barnet om det visar sig att det inte är ditt. 
    Jag visste inte ens att man kunde testa så tidigt. Obestämd

Det är tanken. Distans tills om det slutar med en bebis och faderskapstest. 

Det är inte min vilja att behålla och känner att det blir mitt ansvar först när jag vet att det verkligen är mitt barn.

• Anonym (Avstånd!)

Dom flesta skulle vara överens om att det såklart är ett märkligt beslut att skaffa barn med ett engångsligg och jag kan bara beklaga din situation. Dina känslor är helt rimliga och ingen hade höjt på ögonbrynen om du hade vart kvinna och velat göra abort. 

Såklart du har ett ansvar men allt tugg om att det skulle ?vara ditt fel? är det gamla stereotypa perspektivet på kvinnor som offer för mäns lustar. Självklart har hon en lika stor del i det inträffade. 

Hennes beteende hissar alla red flags i boken och jag hade hållit avstånd, tagit faderskapstest och därefter fattat ett nytt beslut. Lycka till!

• MammaTillDansband
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 12:49:16 följande:
    Det är inte det jag reagerar på utan att hon hävdar att hon skulle ha känt att hon är gravid så tidigt. Det kan väl hända men majoriteten känner inte graviditetssymtom så tidigt. 
    Ett tydligt graviditetssymtom är utebliven mens, som nästan alla kvinnor (majoriteten) får som första tecken på graviditet. 
  • Jemp
    Anonym (E) skrev 2025-03-15 12:29:38 följande:
    Om man vet att man är gravid efter 3 veckor så har man stenkoll på ägglossning mm, det var alltså antingen planerat eller sä är barnet inte ditt

Det är inte ett dugg konstigt att veta att man är gravid en vecka efter beräknad mens? 

Faderskapstest är ju klokt oavsett, men att det är konstigt att hon upptäckt graviditeten förstår jag inte. 

Ts: lär känna henne och finns där för barnet. Jag vet faktiskt de som inledde ett långt äktenskap på detta sätt, men oavsett hur er kärleksrelation går så ska du bli pappa. 

• Jemp
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:45:36 följande:

Vi träffades för 3 veckor sedan. Så är hon i vecka 5 så har vi problem. 

Faderskapstest blir så klart det första steget så får man utgå från den. 

Hoppas så klart att det inte är utstuderat eller en lögn men oavsett så är hon gravid enligt henne. Skulle ett faderskapstest visa att det är mitt så är det som det är.

Nej, graviditet räknas från sista mens, dvs två vevor innan befruktning. Att hon är i vecka fem utgår just från att ni låg för 3 veckor sen.
  • Anonym (Julia)
    Jemp skrev 2025-03-15 14:54:44 följande:

Det är inte ett dugg konstigt att veta att man är gravid en vecka efter beräknad mens? 

Faderskapstest är ju klokt oavsett, men att det är konstigt att hon upptäckt graviditeten förstår jag inte. 

Ts: lär känna henne och finns där för barnet. Jag vet faktiskt de som inledde ett långt äktenskap på detta sätt, men oavsett hur er kärleksrelation går så ska du bli pappa. 

Nej det stämmer att det inte är så konstigt att veta om det då, jag har fyra barn och har fått reda på att jag är gravid ungefär runt den tiden eller lite tidigare alla gånger. När jag hade gått några dagar eller ungefär en vecka över tiden. 

Men ja DNA-test tycker jag absolut TS ska göra ändå. Har hon oskyddat sex med honom första gången det träffas är det väl ganska rimligt att tänka att det inte är enda gången hon har gjort det med nån. Och som sagt borde han testa sig för sjukdomar också.. 
  • Anonym (E)
    Jemp skrev 2025-03-15 14:54:44 följande:

Har man koll på mensen så har man även koll på ägglossningen, om då tjejen upptäckte direkt att hon var några dagar sen så var hon iså fall väl medveten om när hon kunde bli gravid, de är inga ungdomar direkt 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen