• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Julia)
    Anonym (E) skrev 2025-03-15 15:11:53 följande:
    Har man koll på mensen så har man även koll på ägglossningen, om då tjejen upptäckte direkt att hon var några dagar sen så var hon iså fall väl medveten om när hon kunde bli gravid, de är inga ungdomar direkt 
    Ja så är det nog , annars skulle man ju inte veta att mensen var sen. Så hon ville kanske bli gravid då. 
  • Anonym (Kvinna)

Fullt rimligt att veta att man är gravid cirka två veckor efter att man haft ägglossningen, det är ju då mensen ska dyka upp om man inte är gravid. Man kan få symtom just innan. Jag har plussat 10-12 dagar efter ägglossning alla mina 5 graviditeter 😊

Hoppas det löser sig för dig TS. Invänta faderskapstest och ta det sedan därifrån, då kanske du landat lite i hur du vill göra om det skulle vara ditt barn. Går utmärkt att vara en närvarande pappa utan att vara tillsammans med mamman om du vill. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-03-15 15:23:28 följande:

Fullt rimligt att veta att man är gravid cirka två veckor efter att man haft ägglossningen, det är ju då mensen ska dyka upp om man inte är gravid. Man kan få symtom just innan. Jag har plussat 10-12 dagar efter ägglossning alla mina 5 graviditeter 😊

Hoppas det löser sig för dig TS. Invänta faderskapstest och ta det sedan därifrån, då kanske du landat lite i hur du vill göra om det skulle vara ditt barn. Går utmärkt att vara en närvarande pappa utan att vara tillsammans med mamman om du vill. 

Det är lätt att säga att det går utmärkt. Har en idé om att man ska vara två. Det påverkar ju livet negativt. Arbete, framtida relation osv. Det är nog det sämsta utfallet men man vill ju inte att den lille ska lida även om det är oönskat. 
  • Olsdotter
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 11:54:21 följande:
    Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

Du förbereder dig på att bli pappa, varken mer eller mindre.

Ha inte sex med henne mer eftersom att du inte kan bygga ett förhållande med henne och definitivt vill bygga en god relation. Om du ligger med henne igen utan att vara störtförälskad kommer hon att anse dig vara ett svin.
  • Olsdotter
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 15:47:30 följande:
    Det är lätt att säga att det går utmärkt. Har en idé om att man ska vara två. Det påverkar ju livet negativt. Arbete, framtida relation osv. Det är nog det sämsta utfallet men man vill ju inte att den lille ska lida även om det är oönskat. 
    Du kan inte vara tillsammans med mamman bara därför att hon blev gravid. Du kommer att bli en usel partner om du försöker göra så, och då tar er relation skada.

Bättre då att du blir en fantastisk far och låter ditt barns mor få finna någon som älskar henne.
  • Anonym (Förvirrad)
    Olsdotter skrev 2025-03-15 15:50:12 följande:
    Du kan inte vara tillsammans med mamman bara därför att hon blev gravid. Du kommer att bli en usel partner om du försöker göra så, och då tar er relation skada.

Bättre då att du blir en fantastisk far och låter ditt barns mor få finna någon som älskar henne.
    Jag vill inte ha en relation med någon som tar ett av livets absolut största beslut för oss båda utan ett samtal. En relation bygger på två parter. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 16:00:10 följande:
    Jag vill inte ha en relation med någon som tar ett av livets absolut största beslut för oss båda utan ett samtal. En relation bygger på två parter. 

När du låg oskyddat så visade du att du inte brydde dig.  Känns ju väldigt falskt att i efterhand ställa krav på henne för ditt eget slarv. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ok) skrev 2025-03-15 16:16:44 följande:

När du låg oskyddat så visade du att du inte brydde dig.  Känns ju väldigt falskt att i efterhand ställa krav på henne för ditt eget slarv. 

Vi var två om det slarvet. Jag är fullt medveten om min skuld. 
    Målsättningen var ju faktiskt att lära känna henne och eventuellt bygga en relation. En träff är ingen jag skulle kalla en partner. Nu är beslutet utom mina händer men jag vill inte bygga en relation med det i bagaget. Sen har jag inget agg och önskar henne allt gott.

• Olsdotter
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 16:00:10 följande:
    Så du tänker dig att enbart betala underhållsbidrag?

En relation behöver du annars ha, men det betyder inte att det är en kärleksrelation. Jag har tex en relation med min mamma.
  • Anonym (Förvirrad)
    Olsdotter skrev 2025-03-15 16:22:42 följande:
    Så du tänker dig att enbart betala underhållsbidrag?

En relation behöver du annars ha, men det betyder inte att det är en kärleksrelation. Jag har tex en relation med min mamma.
    En relation till mitt barn om det är mitt barn är aktuellt men som det känns idag direkt efter jag fått nyheterna är att jag inte vill ha mer kontakt än nödvändigt med "mamman". Jag respekterar hennes beslut men jag ser inte hur vi två ska ha en god relation.
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen