• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Nå)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 17:15:34 följande:
    Jag vill bli förälder men inte under dessa förutsättningar. Jag har ju inte landat i det hela men min impulsiva känsla är att när hon fattade beslutet utan mig så försvann mina positiva känslor. Jag vill inte ha en närmare relation med denna kvinna i nuläget. 
    Ni träffades ju en gång. Det är klart att hon inte diskuterar beslutet med dig. Du resonerar aningen omoget. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 17:22:32 följande:

Kan förstå den känslan. Förstår ju också hennes vilja att bli mamma. 

Det är en knepig situation. Hur kom ni fram det beslut ni kom fram till? 

Om att behålla barnet? Det visste han direkt även om vi inte va ett par eller kände varandra. Vi fick helt enkelt lära känna varandra på rekordtid. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nå) skrev 2025-03-15 17:25:32 följande:
    Ni träffades ju en gång. Det är klart att hon inte diskuterar beslutet med dig. Du resonerar aningen omoget. 

Vad hade det mogna beslutet vara enligt dig?

• Anonym (Nå)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 17:31:39 följande:

Vad hade det mogna beslutet vara enligt dig?

Det mogna beslutet är förstås att du skapar en relation med henne. Du kommer ju att sätta ett barn till världen som behöver dig också.

Ja, du resonerar omoget och oansvarigt. Du behöver övervinna dessa barnsliga känslor och tänka på ett förnuftigt sätt. Det du känner är ju förstås att du inte har kontroll över situationen, känner dig överrumplad och reagerar instinktivt med "jag vill inte"

Bästa scenariot är förstås att du lyckas skapa en så pass bra relation att ni så småningom gifter er och fortsätter era liv i en kärnfamilj.
  • Anonym (Nå)

Förutom det så behöver du landa i acceptansen att det är "barnbäraren" som fattar beslutet om den vill bli förälder eller inte.

• Ezmeraldah

Föreslår att du tittar på tv-serien Heartbeats på Tv4play. Den handlar om en kille som träffar en tjej som blir gravid på första träffen. Nån månad senare ses de igen och tjejen berättar att hon är gravid. Först säger tjejen att hon ska göra abort men så småningom kommer det fram att hon vill behålla barnet och vill att de ska bli ett par. Killen vill absolut inte ha barn utan planerar för utlandsstudier men känner att han måste respektera tjejens beslut. Hur det blir mellan dem däremot är högst tveksamt.

www.tv4play.se/program/687864c5584e56528b02/heartbeats

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nå) skrev 2025-03-15 17:40:14 följande:
    Det mogna beslutet är förstås att du skapar en relation med henne. Du kommer ju att sätta ett barn till världen som behöver dig också.

Ja, du resonerar omoget och oansvarigt. Du behöver övervinna dessa barnsliga känslor och tänka på ett förnuftigt sätt. Det du känner är ju förstås att du inte har kontroll över situationen, känner dig överrumplad och reagerar instinktivt med "jag vill inte"

Bästa scenariot är förstås att du lyckas skapa en så pass bra relation att ni så småningom gifter er och fortsätter era liv i en kärnfamilj.
    Säger varken bu eller bä. Jag är helt klart överrumplad och känner att mitt liv raserar. Har svårt att se att det kan uppstå en sådan relation med en sån här start. Jag har ansvar för barnet men jag har inget ansvar mot henne. Ett giftermål känns extremt långt borta, särskilt efter denna start. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 17:46:39 följande:
    Säger varken bu eller bä. Jag är helt klart överrumplad och känner att mitt liv raserar. Har svårt att se att det kan uppstå en sådan relation med en sån här start. Jag har ansvar för barnet men jag har inget ansvar mot henne. Ett giftermål känns extremt långt borta, särskilt efter denna start. 

Hur menar du inget ansvar mot henne? Mannen som gjorde mig gravid ordnade med ett rum jag kunde bo i hemma hos honom, så vi långsamt fick lära känna varandra. De första veckorna bodde jag inte där på heltid. Men mot slutet blev det mer och mer. Men han kunde ta hand om mig. Viktigt att du tar hand om kvinnan så barnet har en trygg och lugn mamma. 

Så du tar hand om ditt barn om du tar hand om henne. 

• Olsdotter
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 16:26:04 följande:
    En relation till mitt barn om det är mitt barn är aktuellt men som det känns idag direkt efter jag fått nyheterna är att jag inte vill ha mer kontakt än nödvändigt med "mamman". Jag respekterar hennes beslut men jag ser inte hur vi två ska ha en god relation.
    Vad som är nödvändigt är ändå ganska mycket kontakt, speciellt medan barnet är riktigt litet. En baby kan man inte lämna bort/över längre stunder, och du kommer att behöva bygga en relation med barnet redan från start.

Om din relation med mamman är komplicerad eller obefintlig är risken hög för att du får problem att upprätthålla relationen med barnet.

Det vore därför bra om du kunde hålla en sorts affärsmässig men på sätt och vis omtänksam relation med modern levande. Se bara till att kontinuerligt påtala att det är barnet du engagerar dig i och bryr dig om (även under graviditeten) och försök gärna behandla mamman med distanserad vänlighet.

Du har en prövotid av inre mognad och styrka framför dig.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 17:46:39 följande:
    Hur gick dina tankar när du låg med henne utan skydd?

Brukar du göra det, ligga oskyddat på första dejten?

Sedan är kanske anledningen till att hon inte pratar med dig innan hon bestämde sig för att behålla att hon ville bli gravid. Detta var kanske hennes mål, att bli gravid, inte att inleda en relation med dig.

Och du gick i fällan.  
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen