• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 19:45:15 följande:

Och det har jag stått för sedan första inlägget. Det var jävligt korkat av mig. 
    Fast hon är väl också fullt medveten om riskerna? Hon står för besluten för båda. Jag är redo för att ta konsekvenserna. 

Det jag inte är redo för är att försöka skapa en relation med kvinnan. Hon har redan uppvisat att vi har alldeles för olika syn på livet. 

Hon är också redo att ta konsekvensen. Det måste hon ju oavsett vad hon väljer. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 16:47:58 följande:

Jag var med om något liknande för några år sedan. 

Jag blev gravid efter 5 träffen. Vi behöll barnet och jag fick flytta in hos honom i hans gästrum under slutet på graviditeten. 

Efter det så blev vi tillsammans några månader efter att barnet fötts. Det var ju självklart en konstig situation, att bli gravid med en främling.

Idag har vi köpt ett fantastiskt hus och har tre barn tillsammans. 

Från början fanns det inte på kartan ens att vi någonsin skulle bli tillsammans. 

Men det var kämpigt för oss båda. Även om jag utåt sätt visade upp honom på MVC och BVC som min partner och sådär. 

Under förlossningen så sa vi inte heller på sjukhuset att vi inte var ett par utan vi visade upp bilden av att vi planerat detta kärleksbarn som kommit till efter ex antal shot och drinkar? med någon jag knappt visste vad han hette. 

Du visste knappt vad han hette efter 5:e träffen? Det kom alltså inte upp under någon av de fyra första träffarna? 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 19:44:01 följande:
    Låter som ett mycket ologiskt beslut och inte ansvarsfullt. Vill du etablera en kontakt med barnet tidigt så får du nog ta och anstränga dig. 
    Oddsen för graviditet vid första samlaget är 2% enligt RFSU. 
    Har ingen anledning att tro att hon ljuger men jag känner ju inte kvinnan. Det kan vara precis vad som helst. Så känner jag just nu.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-15 19:51:27 följande:
    Du visste knappt vad han hette efter 5:e träffen? Det kom alltså inte upp under någon av de fyra första träffarna? 
    Vi låg med varandra? när vi va packade. jag fråga inget om hans efternamn eller visste inte vad han jobbade med. vi va kåta och fulla. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ok) skrev 2025-03-15 19:50:36 följande:
    Hon är också redo att ta konsekvensen. Det måste hon ju oavsett vad hon väljer. 
    Ja. Konsekvensen är att hon valt att behålla ett barn efter ett oskyddat samlag där båda var delaktiga. Hon väljer för oss båda. Det är en 2% chans med graviditet vid fösta samlaget. Jag vet ju inte om hon träffat någon annan. 

Jag vet ärligt talat ingenting förrän ett faderskapstest visar på ett resultat. 
  • Anonym (Män)
    Anonym (kådis) skrev 2025-03-15 12:00:28 följande:

Jag antar att du inte använde kondom? Då får du faktiskt skylla dig själv...

Mycket män ska skylla sig själva. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 19:51:34 följande:
    Oddsen för graviditet vid första samlaget är 2% enligt RFSU. 
    Har ingen anledning att tro att hon ljuger men jag känner ju inte kvinnan. Det kan vara precis vad som helst. Så känner jag just nu.
    Hur tror du hon tar det att du sitter med sådan statistik och säger att hon ljuger och att du ska vänta till barnet är fött? Du inser att du inte gör något för att ta hand om barnet nu va? 

Du är fientligt inställd till mamman. Det är inte så ni skapar en god föräldrarelation, 
  • Anonym (Män)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:10:36 följande:

Har aldrig påstått något annat. Fullt medveten om att jag har mig själv att skylla. 

Det finns inget som du behöver skylla sig själv för. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Män) skrev 2025-03-15 19:55:03 följande:
    Mycket män ska skylla sig själva. 
    Jag skyller inte ifrån mig. Jag får ta ansvar och konsekvenserna av mitt handlande. Det jag inte behöver ta ansvar för är kvinnan. Hon gör sina egna val.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 19:55:26 följande:
    Hur tror du hon tar det att du sitter med sådan statistik och säger att hon ljuger och att du ska vänta till barnet är fött? Du inser att du inte gör något för att ta hand om barnet nu va? 

Du är fientligt inställd till mamman. Det är inte så ni skapar en god föräldrarelation, 
    Faktum kvarstannar. Jag vet ju faktiskt inte att det är mitt barn. Ska jag bara förutsätta att det är så och ingå en föräldrarelation med henne?
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen