• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (lol)
    Hurraa skrev 2025-03-15 21:02:13 följande:

Det låter väldigt osannolikt att hon redan efter tre veckor skulle veta att hon är gravid. Chansen att barnet tillhör någon annan är mycket stor. Du borde säga tydligt att du tvivlar på att barnet är ditt och fråga henne om hon träffat andra samtidigt.

Det omöjliga att någon efter ett oskyddat samlag insett att hon kan ha haft ägglossning just då och då ta ett test efter 3 vKyss
  • Anonym (lol)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 20:47:19 följande:
    Hur gammal är man egentligen när man har oskyddat sex med främmande män på första dejten kan man ju också undra. 
    Ack. Om alla var perfekta och detta faktiskt inte hände då och då?

Hur mycket jag än tror....
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 21:00:39 följande:
    Och hur ska han få mamman att testa detta då om han inte visar intresse för att ta ansvar. 

Vad då mamman att testa sig? Är hon någorlunda vettig så förstår hon att han vill det i den här situationen.

Annars kommer familjerätten ändå att göra ett DNA-test när faderskapet ska fastställas. 

Han har inget som helst ansvar för henne innan han vet om det är hans barn. 

• Anonym (M)
    Anonym (lol) skrev 2025-03-15 21:06:42 följande:
    Ack. Om alla var perfekta och detta faktiskt inte hände då och då?

Hur mycket jag än tror....

Jo, jag är medveten om att folk inte är perfekta men det är ett väldigt tjat i tråden om hur ansvarslös TS är, vilket han förstås har varit, men det har ju även den här kvinnan. Det var min poäng.

De har båda betett sig ansvarslöst utan en tanke på hur ett eventuellt barn drabbas av det.

• Anonym (Erika)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 21:12:35 följande:

Vad då få mamman att testa sig? Är hon någorlunda vettig så förstår hon att han vill det i den här situationen.

Annars kommer familjerätten ändå att göra ett DNA-test när faderskapet ska fastställas. 

Han har inget som helst ansvar för henne innan han vet om det är hans barn. 

Gör man testet under graviditeten så finns det risk att barnet dör. Varför skulle mamman vilja detta om pappan är fientligt inställd mot henne? 

Att hon ska göra testet när barnet är fött är ingen fara för barnet. 

• Olsdotter
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 21:24:02 följande:

Gör man testet under graviditeten så finns det risk att barnet dör. Varför skulle mamman vilja detta om pappan är fientligt inställd mot henne? 

En sanning med modifikation.

Ett fostervattenprov gör de flesta blivande mödrar oavsett om de också gör faderskapstest vid provanalysen eller ej. 

Risken för missfall vid FP är mycket liten, även om den finns.
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 21:24:02 följande:

Ok, så du anser du att TS ska engagera sig i den här kvinnan med allt vad det innebär och låtsats som om de ska få ett barn tillsammans och sedan kanske få reda på att det inte alls är hans barn?
  • Anonym (Lis)
    Hurraa skrev 2025-03-15 21:02:13 följande:

Det låter väldigt osannolikt att hon redan efter tre veckor skulle veta att hon är gravid. Chansen att barnet tillhör någon annan är mycket stor. Du borde säga tydligt att du tvivlar på att barnet är ditt och fråga henne om hon träffat andra samtidigt.

En bekant till mig råkade ut för något liknande. Han accepterade situationen först och betalade underhåll i tre hela år, innan han till slut gjorde ett DNA-test mot socialtjänstens rekommendationer. Då visade det sig att barnet inte ens var hans, utan hennes chef, som dessutom var gift. Ta lärdom av det och gör ett DNA-test så tidigt som möjligt för att undvika problem framöver.

De flesta graviditetstest kan påvisa graviditet 10-11 dagar efter ägglossning. Så nej, inte osannolikt nånstans.

Men han bör absolut ta ett faderskapstest ändå, och även testa sig för könssjukdomar.

Samt börja använda kondom när han har sex med nya bekantskaper.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 21:36:51 följande:
    Ok, så du anser du att TS ska engagera sig i den här kvinnan med allt vad det innebär och låtsats som om de ska få ett barn tillsammans och sedan kanske få reda på att det inte alls är hans barn?
    Han kan lära känna henne?? Då lär han ju få en uppfattning om hon verkar vara typen som ligger med 150 killar oskyddat eller om det bara är han som kan vara pappan. Dom kan även då tillsammans komma fram till att testa under graviditeten för att vara på den säkra sidan. 

Mannen jag blev gravid med litade på mig, han förstod att jag inte legat hej vilt och vi har inte tagit något faderskapstest nu heller, det har ju aldrig behövts. Jag vet ju att han är den enda personen som kan vara pappa till mitt barn. 
  • Anonym (Lis)
    Olsdotter skrev 2025-03-15 21:28:59 följande:
    En sanning med modifikation.

Ett fostervattenprov gör de flesta blivande mödrar oavsett om de också gör faderskapstest vid provanalysen eller ej. 

Risken för missfall vid FP är mycket liten, även om den finns.
    Nej de flesta blivande mödrar gör inte fostervattenprov. ca 5 % av de som gör kubtestet gör sen fostervattenprov.
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen