• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Förvirrad)

Nu förstår jag. Vecka 5 i cykeln. 

• Anonym (M)
    Anonym (Tiodagar) skrev 2025-03-15 12:41:30 följande:

Till er som tror att det är omöjligt att vara gravid tre veckor efter sex behöver läsa på lite. 

Om hon hade ägglossning så var hon ca två veckor in i sin cykel och är nu i vecka 5, fullt rimligt att test visar gravid och tom ha symtom. 

Många kan testa positivt 10 dagar efter ägglossning. 

Det är inte det jag reagerar på utan att hon hävdar att hon skulle ha känt att hon är gravid så tidigt. Det kan väl hända men majoriteten känner inte graviditetssymtom så tidigt. 
  • Anonym (Förvirrad)

Tacksam för alla svar!

Håller helt enkelt med alla här att det är en risk man tar vid oskyddat sex. Jag inte på något sätt arg om det stämmer och är mitt barn. Jag har bara mig själv att skylla. 

Däremot så blir det svårt att försöka ha en relation när man inte känner varandra och ett sådant stort beslut fattas utan att involvera mig. Det finns inget att bygga på. 

Så det får bli att vänta på ett faderskapstest och ta ställning när det närmar sig. 

Återigen tack för alla svar.

• Anonym (Pk)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:45:36 följande:

Vi träffades för 3 veckor sedan. Så är hon i vecka 5 så har vi problem. 

Faderskapstest blir så klart det första steget så får man utgå från den. 

Hoppas så klart att det inte är utstuderat eller en lögn men oavsett så är hon gravid enligt henne. Skulle ett faderskapstest visa att det är mitt så är det som det är.

Graviditetsveckor räknas från förra mensen, inte från ert samlag. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 12:44:55 följande:

Självklart ska du kräva ett faderskapstest! Det är inget att fundera på. 

När en man är osäker på om han är pappan så gör familjerätten alltid ett DNA-test. Det är kostnadsfritt och går på några minuter . 

Skriv inte under någonting innan det är fastställt om du är fadern. Hon kan inte tvinga dig till någonting.

Det låter osannolikt att hon skulle ha känt på sig att hon är gravid så tidigt. Man kan ta testet runt 8-15 dagar efter befruktningen. Hon skulle alltså nästan direkt ha känt att hon är gravid. Mycket tveksamt. 

Hon kan ju ha känt sig orolig efter att de haft oskyddat sex och testat sig därför?

Hon behöver inte ha haft några symtom alls, även om en del får symtom så tidigt som vecka 4-5.
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:47:00 följande:

Nu förstår jag. Vecka 5 i cykeln. 

Precis, vecka 5 efter senaste mensens första dag. Man räknar ofta så för att det ska bli lika för alla gravida, då det kan vara svårt att avgöra exakt när befruktning äger rum.

Om ni hade sex för tre veckor sen och det stämmer att hon är gravid och du är pappan, är embryot ca tre veckor. Väldigt tidigt men inte omöjligt att märka på olika sätt, samt ger definitivt utslag på test. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:50:45 följande:

Tacksam för alla svar!

Håller helt enkelt med alla här att det är en risk man tar vid oskyddat sex. Jag inte på något sätt arg om det stämmer och är mitt barn. Jag har bara mig själv att skylla. 

Däremot så blir det svårt att försöka ha en relation när man inte känner varandra och ett sådant stort beslut fattas utan att involvera mig. Det finns inget att bygga på. 

Så det får bli att vänta på ett faderskapstest och ta ställning när det närmar sig. 

Återigen tack för alla svar.

Återkom gärna om läget förändras på något sätt , vore skönt att veta hur det utvecklar sig 
  • Anonym (kådis)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:18:42 följande:

Hur känner du att det fungerat? Var det värt det?

Jag ser gärna att man har någon form av stabil relation och känner varandra innan en eventuell graviditet. Min första panik känsla var inte särskilt positiv. Behöver landa lite i tanken men det är svårt att säga hur delaktig jag vill vara. 

Jag vet att vi borde använt kondom men nu är det som det är. Beslutet är hennes. En relation är uteslutet. Alla positiva känslor är borta efter hon bestämt sig utan att prata med mig.

du har ju 9 månader att lära känna henne. Att göra abort är inte ett så lättvindligt beslut som kvinna, det är inte som att klippa håret liksom. Du borde som sagt ha tänkt dig för lite mer.
  • Anonym (Förvirrad)
    Fjäril kär skrev 2025-03-15 13:03:59 följande:
    Återkom gärna om läget förändras på något sätt , vore skönt att veta hur det utvecklar sig 

Absolut!

Det var skönt att få input så ser till att göra det. Tack igen :)

Anonym (kådis) skrev 2025-03-15 13:04:19 följande:
    du har ju 9 månader att lära känna henne. Att göra abort är inte ett så lättvindligt beslut som kvinna, det är inte som att klippa håret liksom. Du borde som sagt ha tänkt dig för lite mer.
    Det klart att det är bra om de lär känna varandra lite mer så att de åtminstone kan samarbeta kring barnet i framtiden. Men först måste ju TS vara säker på att barnet är hans. 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen