• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ok) skrev 2025-03-15 17:59:50 följande:
    Hur gick dina tankar när du låg med henne utan skydd?

Brukar du göra det, ligga oskyddat på första dejten?

Sedan är kanske anledningen till att hon inte pratar med dig innan hon bestämde sig för att behålla att hon ville bli gravid. Detta var kanske hennes mål, att bli gravid, inte att inleda en relation med dig.

Och du gick i fällan.  
    Om du läser tråden så har jag upprepat sagt att det var klantigt och att jag har en skuld i det hela. 

Hon önskade en relation men för mig är det idag uteslutet som det ser ut just nu.

Tycker att det där var fördomsfullt mott oss båda och en rätt otrevlig ton. Du vet inget om det var en fälla eller ej.  Jag var att jag gjorde något dumt som inte använde kondom men din kommentar hjälper föga.
  • Anonym (Alla är inte så regelbundna)
    MammaTillDansband skrev 2025-03-15 14:48:39 följande:
    Ett tydligt graviditetssymtom är utebliven mens, som nästan alla kvinnor (majoriteten) får som första tecken på graviditet. 
    Jag hade då inte märkt det så tidigt. Har hon redan barn, hur kan hon annars "känna igen" tecknen?

Det enda tecken jag kände var att brösten ömmade precis som inför mens. Det var bara det att ingen mens kom den här gången.

Att kolla med gravidetstest så tidigt betyder antingen att man är livrädd att vara gravid och vill göra abort så fort som möjligt. Men i så fall är det konstigt att hon inte använde något p-medel.

Alternativt längtar man efter att bli gravid och vill veta så fort som möjligt för att få glädja sig. Dvs hon räknade kallt med att bli gravid och därför använde hon inget p-medel. Då är TS avelshanne. Han kan iofs vara en av flera möjliga.

Jag kan inte hjälpa att jag känner mig lite misstänksam mot denna kvinna.
  • Anonym (Förvirrad)
    Olsdotter skrev 2025-03-15 17:57:12 följande:
    Vad som är nödvändigt är ändå ganska mycket kontakt, speciellt medan barnet är riktigt litet. En baby kan man inte lämna bort/över längre stunder, och du kommer att behöva bygga en relation med barnet redan från start.

Om din relation med mamman är komplicerad eller obefintlig är risken hög för att du får problem att upprätthålla relationen med barnet.

Det vore därför bra om du kunde hålla en sorts affärsmässig men på sätt och vis omtänksam relation med modern levande. Se bara till att kontinuerligt påtala att det är barnet du engagerar dig i och bryr dig om (även under graviditeten) och försök gärna behandla mamman med distanserad vänlighet.

Du har en prövotid av inre mognad och styrka framför dig.
    Det kanske är så men jag kan inte se att vi kommer ha den relationen oavsett barn. Vi är inte ett par. Just nu önskar jag inte att bli ett par. 
    Det enda som finns kvar är en affärsmässig relation för att lösa ut bekymmer. 

Det kommer definitivt uppstå behov av mognad och styrka. Livet kommer behöva förändras och lösas. Det här är inte vad jag önskade mig men det blir ju att göra det bästa av situationen.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Alla är inte så regelbundna) skrev 2025-03-15 18:10:13 följande:
    Jag hade då inte märkt det så tidigt. Har hon redan barn, hur kan hon annars "känna igen" tecknen?

Det enda tecken jag kände var att brösten ömmade precis som inför mens. Det var bara det att ingen mens kom den här gången.

Att kolla med gravidetstest så tidigt betyder antingen att man är livrädd att vara gravid och vill göra abort så fort som möjligt. Men i så fall är det konstigt att hon inte använde något p-medel.

Alternativt längtar man efter att bli gravid och vill veta så fort som möjligt för att få glädja sig. Dvs hon räknade kallt med att bli gravid och därför använde hon inget p-medel. Då är TS avelshanne. Han kan iofs vara en av flera möjliga.

Det finns inga barn sen tidigare vitt jag vet.
  • Anonym (Erika)

Jag planerade inte att bli gravid, men fick halsbränna direkt och blev sjukt yr. Kunde inte stå upp och kunde knappt äta?. Detta var i vecka 3?. Och detta höll i sig och blev värre. Sedan andra graviditeter har det absolut inte blivit lika illa. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nå) skrev 2025-03-15 17:40:14 följande:
    Det mogna beslutet är förstås att du skapar en relation med henne. Du kommer ju att sätta ett barn till världen som behöver dig också.

Ja, du resonerar omoget och oansvarigt. Du behöver övervinna dessa barnsliga känslor och tänka på ett förnuftigt sätt. Det du känner är ju förstås att du inte har kontroll över situationen, känner dig överrumplad och reagerar instinktivt med "jag vill inte"

Bästa scenariot är förstås att du lyckas skapa en så pass bra relation att ni så småningom gifter er och fortsätter era liv i en kärnfamilj.

Men snälla nån, han vet ju inte ens om det är hans barn än. Det mogna beslutet är att sitta still i båten och inte investera känslor i en situation som fortfarande är väldigt oklar. 

• Olsdotter

Det kan ju vara så att hon känner igen tecknen från andra kvinnors berättelser. Det vore inte konstigt.

Det är heller inte speciellt ovanligt att kvinnor som aldrig försökt bli gravida saknar kunskaper om hur deras cykler fungerar med ägglossning osv. Hon kan ha räknat i efterhand, tex om en väninna sagt att "precis sådant illamående hade jag i början med Elliot/Viktor/Alvin/valfritt barnnamn.
  • Wolfard

Har inte läst tråden men vill bara påpeka att det finns kvinnor som påstår att de är gravida för att tvinga in män i förhållanden men som sedan visar sig vara felaktigt eller så får hon "missfall" efter en tid. 

TS bör sitta still i båten och givetvis göra ett faderskapstest om hon faktiskt föder ett barn.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 18:23:18 följande:

Men snälla nån, han vet ju inte ens om det är hans barn än. Det mogna beslutet är att sitta still i båten och inte investera känslor i en situation som fortfarande är väldigt oklar. 

Tack. Det är lite så jag känner.

Att börja jobba på ett giftermål känns långt borta. 
  • Olsdotter
    Wolfard skrev 2025-03-15 18:28:02 följande:

Har inte läst tråden men vill bara påpeka att det finns kvinnor som påstår att de är gravida för att tvinga in män i förhållanden men som sedan visar sig vara felaktigt eller så får hon "missfall" efter en tid. 

TS bör sitta still i båten och givetvis göra ett faderskapstest om hon faktiskt föder ett barn.

Håller med 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen