• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:18:42 följande:

Hur känner du att det fungerat? Var det värt det?

Jag ser gärna att man har någon form av stabil relation och känner varandra innan en eventuell graviditet. Min första panik känsla var inte särskilt positiv. Behöver landa lite i tanken men det är svårt att säga hur delaktig jag vill vara. 

Jag vet att vi borde använt kondom men nu är det som det är. Beslutet är hennes. En relation är uteslutet. Alla positiva känslor är borta efter hon bestämt sig utan att prata med mig.

Ja alltså såklart var det värt det eftersom jag har min dotter , hon är världens finaste. Men det har verkligen inte varit lätt att vara ensamstående .. absolut inte. Det hade precis tagit slut mellan oss när jag fick reda på att jag var gravid , han hade gått tillbaks till sitt ex och han fick ett barn med henne också strax efteråt. 

När dottern var 4 träffade jag min nuvarande sambo som jag har fått två barn med. Pappan till dottern har velat finnas med lite mer nu senaste tiden och träffa dottern mer men ska jag vara helt ärlig så sitter han häktad just nu.. Så ja .. det går väl inte så bra. 

Förstår om du inte vill ha en relation med henne men det är ju bra om ni kan samarbeta för barnets skull. Tycker som många andra skrev att du ska göra DNA-test också för man vet aldrig. Hur gamla är ni, är ni väldigt unga? 

• Anonym (Tess)

Nu har ju TS sagt tusen ggr att han vet att det var klantigt gjort och han har aldrig sagt att han inte tänker ta ansvar för barnet om det visar sig vara hans. 

Men VARFÖR väljer man som kvinna att behålla ett barn som blivit till på första dejten, med en person man inte känner alls?? Blir så trött på alla som bara hävdar att han får skylla sig själv. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 19:55:26 följande:
    Hur tror du hon tar det att du sitter med sådan statistik och säger att hon ljuger och att du ska vänta till barnet är fött? Du inser att du inte gör något för att ta hand om barnet nu va? 

Du är fientligt inställd till mamman. Det är inte så ni skapar en god föräldrarelation, 
    Jag är inte fientligt inställd men jag har ingen relation till henne och därmed inget förtroende. Det är en av anledningarna till varför jag inte vill ha barn vid första träffen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 19:58:02 följande:
    Faktum kvarstannar. Jag vet ju faktiskt inte att det är mitt barn. Ska jag bara förutsätta att det är så och ingå en föräldrarelation med henne?

Börjar misstänka att vissa trollar för så galet resonerar inte normala människor. Det är helt absurt att börja yra om relationer och äktenskap, oavsett om du nu är pappan eller ej. 

Du kan inte engagera dig i graviditeten och en kvinna du inte känner innan du vet om det är ditt barn. 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 19:54:49 följande:
    Ja. Konsekvensen är att hon valt att behålla ett barn efter ett oskyddat samlag där båda var delaktiga. Hon väljer för oss båda. Det är en 2% chans med graviditet vid fösta samlaget. Jag vet ju inte om hon träffat någon annan. 

Jag vet ärligt talat ingenting förrän ett faderskapstest visar på ett resultat. 

Fast nej, det är inte bara en 2% chans. Vid varje ägglossning har en kvinna under 35 år en chans att bli gravid med 25% vid oskyddat samlag. Så enormt större chans (eller risk, beroende på hur man ser det) än 2%.

• Anonym (Erika)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 20:10:19 följande:

Börjar misstänka att vissa trollar för så galet resonerar inte normala människor. Det är helt absurt att börja yra om relationer och äktenskap, oavsett om du nu är pappan eller ej. 

Du kan inte engagera dig i graviditeten och en kvinna du inte känner innan du vet om det är ditt barn. 

Han ska inte bli tillsammans med henne han ska lära känna henne. Vad menar du att han ska göra istället, vänta tills barnet är fött, inte känna henne och sedan få en fungerande relation till barnet? Hur ska en sådan relation se ut då? En normal mamma kommer inte lämna ifrån sig sin bebis till en främling För att barnet ska lära känna sin pappa. 

Jag är glad att mitt barns pappa litade på mig och tog ansvar. Vi började göra saker ihop för att lära känna varandra. Vi blev inte tillsammans då. Men det är ju mycket lättare att ta hand om ett barn gemensamt om man känner varandra, man behöver inte vara gift eller ens pussas utan man kan bli vänner? 

Att skapa en olustig situation där man inte kan samarbeta är inte bra för barnet. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 19:53:43 följande:
    Vi låg med varandra? när vi va packade. jag fråga inget om hans efternamn eller visste inte vad han jobbade med. vi va kåta och fulla. 
    Det var ju 5:e träffen sa du , inte första? Ja alla är ju olika men jag har väldigt svårt att tänka mig att jag skulle gå på fem dejter med nån och ändå inte veta vad han heter i efternamn eller vad han jobbar med. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 20:06:00 följande:
    Jag är inte fientligt inställd men jag har ingen relation till henne och därmed inget förtroende. Det är en av anledningarna till varför jag inte vill ha barn vid första träffen. 

Om du lär känna henne kanske du får en klarare bild av vem hon är. 

I mitt fall hade jag försökt bli gravid med ett ex i 7 år, vi hade provat IVF och läkarna sa att det skulle vara totalt omöjligt för mig att bli gravid. Så jag såg mig själv som steril?.

Detta berättade jag inte direkt för pappan, men jag valde att behålla av den anledningen också? Om jag kämpat så och trots detta ändå inte lyckats och så blir jag gravid direkt med en man. Skulle jag då gjort abort och riskerat att aldrig få bli mamma?

Du vet ju ingenting just nu. Döm inte. 

• Anonym (Erika)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-15 20:20:18 följande:
    Det var ju 5:e träffen sa du , inte första? Ja alla är ju olika men jag har väldigt svårt att tänka mig att jag skulle gå på fem dejter med nån och ändå inte veta vad han heter i efternamn eller vad han jobbar med. 
    Du pratar om dejt, jag pratar om träffar?. Varför skulle vi pratat om hans jobb för? 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:22:19 följande:
    Du pratar om dejt, jag pratar om träffar?. Varför skulle vi pratat om hans jobb för? 
    Men herregud , man måste väl inte vara på dejt för att prata om nåns jobb. Det är en väldigt vanlig sak att prata med folk om överhuvudtaget, att fråga vad de jobbar med. Det är verkligen inget konstigt. Att ha oskyddat sex med nån som man vet så lite om däremot hör väl kanske inte till det normala. 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen