• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-03-15 20:13:00 följande:

Fast nej, det är inte bara en 2% chans. Vid varje ägglossning har en kvinna under 35 år en chans att bli gravid med 25% vid oskyddat samlag. Så enormt större chans (eller risk, beroende på hur man ser det) än 2%.

25% under de FÖRSTA månaderna. Vi pratar alltså upprepade samlag. 
    Läs gärna artiklarna innan du sprider information från dem.

• Anonym (Julia)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-03-15 20:13:00 följande:

Fast nej, det är inte bara en 2% chans. Vid varje ägglossning har en kvinna under 35 år en chans att bli gravid med 25% vid oskyddat samlag. Så enormt större chans (eller risk, beroende på hur man ser det) än 2%.

Ja det stämmer , har läst 20% men något sånt är det. Så nej 2% stämmer verkligen inte om det är rätt tid i månaden. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:21:18 följande:

Om du lär känna henne kanske du får en klarare bild av vem hon är. 

I mitt fall hade jag försökt bli gravid med ett ex i 7 år, vi hade provat IVF och läkarna sa att det skulle vara totalt omöjligt för mig att bli gravid. Så jag såg mig själv som steril?.

Detta berättade jag inte direkt för pappan, men jag valde att behålla av den anledningen också? Om jag kämpat så och trots detta ändå inte lyckats och så blir jag gravid direkt med en man. Skulle jag då gjort abort och riskerat att aldrig få bli mamma?

Du vet ju ingenting just nu. Döm inte. 

Jag håller ju med. Jag är inte arg för att hon behåller. Däremot så får ju hon också ta konsekvenserna av sitt agerande. Jag känner inte henne, har inget förtroende för henne och vill inte bygga en relation förrän jag vet att jag är pappan till barnet. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 20:30:00 följande:
    Jag håller ju med. Jag är inte arg för att hon behåller. Däremot så får ju hon också ta konsekvenserna av sitt agerande. Jag känner inte henne, har inget förtroende för henne och vill inte bygga en relation förrän jag vet att jag är pappan till barnet. 
    Och vem tror du drabbas mest av detta menar du? 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:16:56 följande:
    Han ska inte bli tillsammans med henne han ska lära känna henne. Vad menar du att han ska göra istället, vänta tills barnet är fött, inte känna henne och sedan få en fungerande relation till barnet? Hur ska en sådan relation se ut då? En normal mamma kommer inte lämna ifrån sig sin bebis till en främling För att barnet ska lära känna sin pappa. 

Jag är glad att mitt barns pappa litade på mig och tog ansvar. Vi började göra saker ihop för att lära känna varandra. Vi blev inte tillsammans då. Men det är ju mycket lättare att ta hand om ett barn gemensamt om man känner varandra, man behöver inte vara gift eller ens pussas utan man kan bli vänner? 

Att skapa en olustig situation där man inte kan samarbeta är inte bra för barnet. 
    En främling hon valt att behålla ett barn med. Det är en olustig situation för mig.
    Jag har ingen önskan att bli vän med någon som tar ett sådant stort beslut åt mig utan så mycket som ett samtal. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:32:56 följande:
    Och vem tror du drabbas mest av detta menar du? 
    Det beror ju helt enkelt på om det faktiskt är jag som är pappa eller inte. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 20:35:00 följande:
    Det beror ju helt enkelt på om det faktiskt är jag som är pappa eller inte. 
    Och varför vill du inte lära känna henne. Visa att du är intresserad. Det går att göra ett prov medan hon är gravid också.

Du måste ju visa att du bryr dig annars kommer du ju ändå inte få någon kontakt med barnet iaf. Och det kan man också välja. Men då får du se det som att du betalar underhåll sedan och så du inte närvarande Alls. Inget mellanting. Utan du är som en spermadonator 
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:16:56 följande:
    Han ska inte bli tillsammans med henne han ska lära känna henne. Vad menar du att han ska göra istället, vänta tills barnet är fött, inte känna henne och sedan få en fungerande relation till barnet? Hur ska en sådan relation se ut då? En normal mamma kommer inte lämna ifrån sig sin bebis till en främling För att barnet ska lära känna sin pappa. 

Jag är glad att mitt barns pappa litade på mig och tog ansvar. Vi började göra saker ihop för att lära känna varandra. Vi blev inte tillsammans då. Men det är ju mycket lättare att ta hand om ett barn gemensamt om man känner varandra, man behöver inte vara gift eller ens pussas utan man kan bli vänner? 

Att skapa en olustig situation där man inte kan samarbeta är inte bra för barnet. 

Så TS ska förbereda sig för att få ett barn med den här kvinnan med allt vad det innebär känslomässigt - tankar om framtiden, på att bli pappa och dela ett föräldraskap med den här personen - bara för att sedan kanske få veta att han inte alls är pappan och allt rycks ifrån honom? 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:39:03 följande:
    Och varför vill du inte lära känna henne. Visa att du är intresserad. Det går att göra ett prov medan hon är gravid också.

Du måste ju visa att du bryr dig annars kommer du ju ändå inte få någon kontakt med barnet iaf. Och det kan man också välja. Men då får du se det som att du betalar underhåll sedan och så du inte närvarande Alls. Inget mellanting. Utan du är som en spermadonator 
    Jag är inte intresserad. Intresset försvann i samband med att hon valde att ta beslutet utan att prata med mig. 

Barnet är jag intresserad av men ett eventuellt förhållande är inte mer än affärsmässigt.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 20:42:31 följande:
    Jag är inte intresserad. Intresset försvann i samband med att hon valde att ta beslutet utan att prata med mig. 

Barnet är jag intresserad av men ett eventuellt förhållande är inte mer än affärsmässigt.
    Men hur tror du kontakten ska se ut med barnet om du inte känner mamman? Hur gammal är du egentligen? 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen