• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Kimchi)

Wow! Fantastiskt bra jobbat att göra en kvinna gravid vid första försöket. Ja du räknade väl med att hon kunde bli gravid? Du skyddade ju dig inte. Inte hon heller. Hon borde ju vetat var i cykeln hon var. Klantjävlar bägge två!! Hon kanske gjorde det med berott mod. Nu sitter ni i skiten. Du blev troligen utvald för avel. Nu håller vi tumme för att det går att skapa en relation. 

• Jemp
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 16:26:04 följande:
    En relation till mitt barn om det är mitt barn är aktuellt men som det känns idag direkt efter jag fått nyheterna är att jag inte vill ha mer kontakt än nödvändigt med "mamman". Jag respekterar hennes beslut men jag ser inte hur vi två ska ha en god relation.
    Har du fått reda på det idag förstår jag att det är svårt att landa. Självklart väcker det känslor!
    Du har tid på dig, låt det landa. Men förstör inga förutsättningar för en god föräldrarelation/samarbete med henne under tiden. 
  • Anonym (Erika)

Jag var med om något liknande för några år sedan. 

Jag blev gravid efter 5 träffen. Vi behöll barnet och jag fick flytta in hos honom i hans gästrum under slutet på graviditeten. 

Efter det så blev vi tillsammans några månader efter att barnet fötts. Det var ju självklart en konstig situation, att bli gravid med en främling.

Idag har vi köpt ett fantastiskt hus och har tre barn tillsammans. 

Från början fanns det inte på kartan ens att vi någonsin skulle bli tillsammans. 

Men det var kämpigt för oss båda. Även om jag utåt sätt visade upp honom på MVC och BVC som min partner och sådär. 

Under förlossningen så sa vi inte heller på sjukhuset att vi inte var ett par utan vi visade upp bilden av att vi planerat detta kärleksbarn som kommit till efter ex antal shot och drinkar? med någon jag knappt visste vad han hette. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 16:47:58 följande:

Jag var med om något liknande för några år sedan. 

Jag blev gravid efter 5 träffen. Vi behöll barnet och jag fick flytta in hos honom i hans gästrum under slutet på graviditeten. 

Efter det så blev vi tillsammans några månader efter att barnet fötts. Det var ju självklart en konstig situation, att bli gravid med en främling.

Idag har vi köpt ett fantastiskt hus och har tre barn tillsammans. 

Från början fanns det inte på kartan ens att vi någonsin skulle bli tillsammans. 

Men det var kämpigt för oss båda. Även om jag utåt sätt visade upp honom på MVC och BVC som min partner och sådär. 

Under förlossningen så sa vi inte heller på sjukhuset att vi inte var ett par utan vi visade upp bilden av att vi planerat detta kärleksbarn som kommit till efter ex antal shot och drinkar? med någon jag knappt visste vad han hette. 

Glad att höra att det slutade lyckligt för er! Ville ni båda behålla det trots att ni inte kände varandra?

Känner igen det där. Jag vet faktiskt inte vad hon heter i efternamn. Har inte byggt upp det mentalt för ett eventuellt barn. Just nu känns det som att hela världen faller samman men det kanske blir bättre när det landar.

• Anonym (Förvirrad)
    Jemp skrev 2025-03-15 16:37:52 följande:
    Har du fått reda på det idag förstår jag att det är svårt att landa. Självklart väcker det känslor!
    Du har tid på dig, låt det landa. Men förstör inga förutsättningar för en god föräldrarelation/samarbete med henne under tiden. 

Det har jag inte tänkt. 
    Jag sa ungefär samma saker till henne som här i tråden. Att jag respekterar hennes beslut, jag är inte arg på henne men att jag inte kan bygga en kärleksrelation på grund av det och att jag var i chock och behövde landa.
    Inga höjda röster eller osämja. Det är som det är.

• Anonym (Nå)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 16:00:10 följande:
    Jag vill inte ha en relation med någon som tar ett av livets absolut största beslut för oss båda utan ett samtal. En relation bygger på två parter. 
    Fast så fungerar det ju. Den kroppen som barnet besitter väljer om den vill bli förälder eller inte. Sen är det upp till den andra att fatta sitt beslut runt det hela.

om du nu vill bli förälder så är det dig till gagn att skapa en bra relation med "barnbäraren" oavsett. Du kan ju ha ambitionen att lära känna henne så pass att ni har potential till en stadigvarande relation.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Nå) skrev 2025-03-15 17:10:00 följande:
    Fast så fungerar det ju. Den kroppen som barnet besitter väljer om den vill bli förälder eller inte. Sen är det upp till den andra att fatta sitt beslut runt det hela.

om du nu vill bli förälder så är det dig till gagn att skapa en bra relation med "barnbäraren" oavsett. Du kan ju ha ambitionen att lära känna henne så pass att ni har potential till en stadigvarande relation.
    Jag vill bli förälder men inte under dessa förutsättningar. Jag har ju inte landat i det hela men min impulsiva känsla är att när hon fattade beslutet utan mig så försvann mina positiva känslor. Jag vill inte ha en närmare relation med denna kvinna i nuläget. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 17:06:59 följande:

Glad att höra att det slutade lyckligt för er! Ville ni båda behålla det trots att ni inte kände varandra?

Känner igen det där. Jag vet faktiskt inte vad hon heter i efternamn. Har inte byggt upp det mentalt för ett eventuellt barn. Just nu känns det som att hela världen faller samman men det kanske blir bättre när det landar.

Han ville inte vara den som nekade mig att få bli mamma, utan han visste direkt att han ville ta sitt ansvar om jag valde att behålla barnet.

Men vi visste inte från början hur vi ville göra 
  • cosinus

TS vet att han borde skyddat sig. Han skyller inte på kvinnan någonstans i tråden. Det hedrar honom.

Men jag själv, som kvinna, blir jäkligt skeptisk till att hon skulle varit förvånad över att hon blev gravid.

Hon kanske inte planerat en fälla men måste förstått var i cykeln hon var. Vet man att man är nära ägglossning och inte vill bli gravid så blir man ju lite försiktigare och har man inte vett till det under kvällen går det ju även prova dagen efter piller eller akut stoppa in en kopparspiral.

Hon sitter på massor av kunskap det manliga ragget (TS) inte besitter och saknar hon mensen så fort vet hon var hon haft sin ägglossning och det lär hon vetat redan när de låg. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 17:17:25 följande:
    Han ville inte vara den som nekade mig att få bli mamma, utan han visste direkt att han ville ta sitt ansvar om jag valde att behålla barnet.

Men vi visste inte från början hur vi ville göra 

Kan förstå den känslan. Förstår ju också hennes vilja att bli mamma. 

Det är en knepig situation. Hur kom ni fram det beslut ni kom fram till? 

Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen