• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:34:37 följande:
    Krävs väl inte jättemycket umgänge för att undersöka om hon verkar helt galen? Ligger i hans intresse kan jag tycka att vilja snabbt få fram ett faderskapstest innan barnet är fött 
    Oavsett om hon är galen eller toppen så ligger det i mitt intresse med ett faderskapstest. Det är en bra grund för förstå framtiden.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 23:29:48 följande:
    Det är ju inte som att vi ska uppfostra barnet tillsammans i ett gemensamt hem. Vi kan absolut prata med varandra från dag1 när ett provsvar visar på att jag är pappan.

Hur gammal är du?? Ni ska uppfostra barnet tillsammans om du nu vill vara seriöst delaktig. 

Vad lägger du i att du ska vara ansvarig för barnet? Komma på födelsedagar, ha varannan vecka eller vad vill du med ditt ansvar? Skicka pengar och sånt kanske? 

Strävar du efter att få barnet att sova hos dig när barnet är 1 så måste du ju skapat en relation först Till barnet, 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:35:34 följande:
    Att koppla in familjerätten för en sån sak behövs ju inte? 
    Enligt 1177 så är det den vägen man går för ett faderskapstest. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 23:37:05 följande:
    Oavsett om hon är galen eller toppen så ligger det i mitt intresse med ett faderskapstest. Det är en bra grund för förstå framtiden.
    Hur ska du framföra detta till henne då? Så du kan veta detta så tidigt som möjligt? 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 23:38:16 följande:
    Enligt 1177 så är det den vägen man går för ett faderskapstest. 
    Det går att beställa ett test som privatperson också helt utan inblandning av familjerätten?. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:38:06 följande:

Hur gammal är du?? Ni ska uppfostra barnet tillsammans om du nu vill vara seriöst delaktig. 

Vad lägger du i att du ska vara ansvarig för barnet? Komma på födelsedagar, ha varannan vecka eller vad vill du med ditt ansvar? Skicka pengar och sånt kanske? 

Strävar du efter att få barnet att sova hos dig när barnet är 1 så måste du ju skapat en relation först Till barnet, 

Har jag någonsin sagt annat än att jag vill vara delaktig? Så fort jag vet att det är mitt barn så kommer jag sträva efter en relation med barnet. I väntan på provsvar så känner jag inte att det är aktuellt att bygga någon relation med mamman. Jag vet inte om det är mitt barn. Så simpelt är det. 

Det är barnet som är fokus. Det är barnet som det ska skapas en relation med.  

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:38:53 följande:
    Hur ska du framföra detta till henne då? Så du kan veta detta så tidigt som möjligt? 

Ett samtal? 
    Behöver vi bygga någon relation innan för att det ska vara aktuellt och ta upp?

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:35:34 följande:
    Att koppla in familjerätten för en sån sak behövs ju inte? 
    Jo, när det finns tveksamheter om faderskapet som i det här fallet är det familjerätten man går till för att göra DNA-test. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 23:43:10 följande:

Har jag någonsin sagt annat än att jag vill vara delaktig? Så fort jag vet att det är mitt barn så kommer jag sträva efter en relation med barnet. I väntan på provsvar så känner jag inte att det är aktuellt att bygga någon relation med mamman. Jag vet inte om det är mitt barn. Så simpelt är det. 

Det är barnet som är fokus. Det är barnet som det ska skapas en relation med.  

Och vilken nivå av relation vill du ha med barnet då? Du kan knappast tro att du kan börja hänga med barnet själv från att den är nyfödd om du inte känner mamman alls. Det finns inte ens lagstöd för dig att göra det 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (M) skrev 2025-03-15 23:44:46 följande:
    Jo, när det finns tveksamheter om faderskapet som i det här fallet är det familjerätten man går till för att göra DNA-test. 
    Man kan göra test helt utan inblandning av familjerätten 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen