• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • Fjäril kär

Alla är vi olika och även en engångsgrej på fyllan kan skapa stora sår för resten av livet hos en människa så man ska akta sig för att rangordna otrohet.   

• Anonym (M)

Varför vara otrogen överhuvudtaget?

Känns konstigt att sitta och spekulera på hur man kan vara otrogen utan att behöva såra sin partner. 

Är anledningen till att du vill vara otrogen att du inte vill att din partner ska ligga med andra?

• Anonym (Volvo)

Det som är mindre viktigt för dig kanske är livsavgörande för mig. 

Ge fan i otrohet helt enkelt för vi kan aldrig styra hur motparten ska reagera. 

• Anonym (Trogen)
    Anonym (M) skrev 2025-03-30 15:23:25 följande:

Varför vara otrogen överhuvudtaget?

Känns konstigt att sitta och spekulera på hur man kan vara otrogen utan att behöva såra sin partner. 

Är anledningen till att du vill vara otrogen att du inte vill att din partner ska ligga med andra?

Det handlar inte om att vara otrogen själv utan att partnern är otrogen. Tyvärr var jag inte tydlig i tråd starten.

Naturligtvis går man inte in i en relation med tanken att vara otrogen. Det är det väl ingen som gör?

Men trots allt förekommer de otrohet i upp till 50% av relationerna enligt vissa undersökningar.

Jag ställer alltså inte frågan för att jag vill vara otrogen! Har inte en tanke på att vara det.
  • Anonym (Trogen)
    Fjäril kär skrev 2025-03-30 15:17:14 följande:

Alla är vi olika och även en engångsgrej på fyllan kan skapa stora sår för resten av livet hos en människa så man ska akta sig för att rangordna otrohet.   

Menar absolut inte att rangordna utan tar upp frågan mest för att belysa att det är den som är otrogen som ska fundera på vad hen ska göra för att minska skadan.

Nu talar jag om de som varit otrogna, inte om mig själv.
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-03-30 16:05:45 följande:

Det som är mindre viktigt för dig kanske är livsavgörande för mig. 

Ge fan i otrohet helt enkelt för vi kan aldrig styra hur motparten ska reagera. 

Naturligtvis har jag inte tänkt vara otrogen. De flesta har väl inte i förväg tänkt vara det, antar jag. Men trots allt händer det i upp till 50% av relationerna enligt vissa undersökningar.

Jag tror säkert att alla reagerar på att partnern varit otrogen men eftersom det ligger på den otrogne parten att ställa till rätta så undrar jag hur man går tillväga. Hur tänker man?
  • Anonym (Ja du)

Hej Ts, du vill veta hur en som varit otrogen bör handla efter att denne varit otrogen? Har otroheten blivit uppdagad? Eller är det något du mest tror? 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-03-30 16:45:54 följande:
    Naturligtvis har jag inte tänkt vara otrogen. De flesta har väl inte i förväg tänkt vara det, antar jag. Men trots allt händer det i upp till 50% av relationerna enligt vissa undersökningar.

Jag tror säkert att alla reagerar på att partnern varit otrogen men eftersom det ligger på den otrogne parten att ställa till rätta så undrar jag hur man går tillväga. Hur tänker man?
    Tja.  I majoriteten av gångerna det sker otrohet så brukar slutresultatet bli separation vilket jag tycker är det minsta man kan begära som konsekvens. 
    Dvs den som är otrogen bör kunna stå för det inträffade och inse skadan och ta konsekvenserna av det i form av att faktiskt göra slut . 
    Otrohet är alltid ett medvetet val så ur det perspektivet finns inte så mycket annat alternativ än att göra slut. 
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?