• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (123456) skrev 2025-04-05 17:33:37 följande:
    Du kanske tycker könssjukdomar är underordnat men jag tycker det är väldigt viktigt att undvika faktiskt. Det är inget att skratta åt. Hade jag haft en partner som utsatt mig för det så hade det nog gett större sår hos mig. Du frågade om det. Och det är så jag känner.

Och duschen är kanske löjligt men ja jag äcklas lätt av sånt. Det känns ofräsch. Men visst jag kan säkert ta förbi mig det om jag vill. Handlar ju om inställning
    Ja du, om man kan undvika könssjukdomar genom att duscha  ställer jag mig verkligen frågande till. Tror att du nog försökte vara lite rolig..Glad i alla fall.

Nu tror jag inte att det är könssjukdomarna som kommer upp som första tanke efter en otrohet, men ok, jag vet ju inte vilka du skulle vara otrogna med.

Det är inte alls så att jag negligerar detta men förhoppningsvis använder de allra flesta kondom vid otrohet.  Gör man inte det så utsätter man ju sin partner för mera än bara otroheten. 

Användandet av skydd vid samlag lämnar jag till en annan diskussion.  Hur man känner sig  är inte heller  intressant. Det är hur man som par hanterar krisen efteråt och reparerar relationen som jag tycker är intressant.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-05 13:35:11 följande:
    Det är precis så jag menar. Att man försöker beskriva otroheten från alla sidor och inte bara en. 

Det är så lätt att bara beskriva otrohet från en sida när det i verkligheten är hela relationen/ familjen som påverkas. För att inte tala om hur allas framtid påverkas.

Nu har jag inte direkt kommit i kontakt med just detta med otrohet men jag har haft andra kriser i relationen att hantera och något jag lärt mig av detta är att man måste lyssna på varandra och att allas känslor måste beaktas. Att utse en syndabock och sedan kräva att denne ska stå för hela jobbet att laga relationen fungerar inte, har jag surt fått lära mig

Anonym (Trogen) skrev 2025-04-05 14:34:27 följande:
    Du missar helt.  

Om man vill rädda en relation, oavsett vilken kris det handlar om, måste man vara beredd att lyssna på varandra och inte kräva fullständig underkastelse av den andra parten, för att gå vidare. 

Du talar om empati och konsekvenser.  Empati förutsätter jag att alla som lever tillsammans också känner för varandra. Gör man inte det ska man inte leva i en relation över huvud taget. 

Konsekvenser är något man känner, inte något man utdelar till någon man älskar och vill fortsätta leva med. Det handlar inte om att uppfostra varandra när vuxna människor lever i en relation med. 

När man går in i en relation gör man detta eftersom man delar värderingar och älskar varandra sådan man är. 

Jag skulle inte gå in i en relation med någon som saknade sunt förnuft. 

Jag talar alltså om vuxna relationer mellan mogna människor som vill leva tillsammans även i framtiden.
    Du har ju en poäng men du verkar själv missa att alla argument för att reparera relarionen efter otrohet också är argument för att inte göra det värre/förstöra med otrohet.

Det räcker inte med att leva upp till ansvaret att inte vara otrogen, man har också ansvaret att reparera efter partnerns, jo kanske lite, men den som inte saknar sunt förnuft förstår att det inte bara otroheten som blev snett,

Mitt fel som inte tog ansvar men konsekvenserna är bådas ansvar

väcker väl också känslor måste beaktas?

Om man då också resonerar som otrogna eller möjliggörare gör, man ska slippa -konsekvenser, vuxna ska inte uppfostra varandra som om det bara är barn som ska få konsekvenser när de gör fel.

- Nej, jag vill inte städa mitt rum förbannade gubbjävel
    att pappa känner sej dåligt respekterad kan ju få någon konsekvens

men om pappa råkat vara lite otrogen och får sova på soffan i ett halvår har han offerall som pyjamas, konsekvenser utdelar man inte till någon man älskar.

"Att utse en syndabock och sedan kräva att denne ska stå för hela jobbet att laga relationen fungerar inte, har jag surt fått lära mig."

Om båda bidragit till relarionen varit dålig kanske det inte finns en syndabock till att det blev som det blev. Men att göra det ännu värre, ökar inte det risken den andre också är otrogen?

Nu är det ju inte så att otrohet enbart förekommer i dåliga relationer
    men även när det är......

om det blev parterapi istället för skilsmässa

Vad kan man få lära sej där?

Att säga
    Inte mitt fel att jag inte tog ansvaret att inte vara otrogen, man ger inte konsekvenser till någon man älskar men konsekvenserna av mina handlingar är bådas ansvar?
    När man går in i en relation gör man detta eftersom man delar värderingar och älskar varandra sådan man är. 

Hur många skulle medvetet gå in relation med någon som kommer att vara otrogen?
    Det är ju först senare man inser att man inte hade samma värderingar, är olika värderigar ett argument för skillsmässa?
    Argument för att jämna ut det med hämdkull på sidan av?
    Det är så lätt att bara beskriva otrohet från en sida när det i verkligheten är hela relationen/ familjen som påverkas. För att inte tala om hur allas framtid påverkas.
    no shit sherlock, och ännu ett argument för att inte vara otrogen
  • AlterEgon
    Du missar helt.  

Om man vill rädda en relation, oavsett vilken kris det handlar om, måste man vara beredd att lyssna på varandra och inte kräva fullständig underkastelse av den andra parten, för att gå vidare. 

Du talar om empati och konsekvenser.  Empati förutsätter jag att alla som lever tillsammans också känner för varandra. Gör man inte det ska man inte leva i en relation över huvud taget. 

Konsekvenser är något man känner, inte något man utdelar till någon man älskar och vill fortsätta leva med. Det handlar inte om att uppfostra varandra när vuxna människor lever i en relation med. 

Jag talar alltså om vuxna relationer mellan mogna människor som vill leva tillsammans även i framtiden.
    Så du talar om vuxna personer, som vill rädda ett förhållande,där det fanns/ finns konsekvenstänk, empati, moral och sunt förnuft?

Borde man inte akta sej för en person som har allt ovan, men ändå är otrogen? Låter som nån typ av psykopat som har du t förnuft, konsekvenstänk, moral och nån typ av empati, men ÄNDÅ är otrogen o bedrar sin partner?

Jag tror att har man nån typ av ryggrad, och inte bara en sena som schlet hänger i, så avslutar man det förhållandet man är i för att INTE vara otrogen o bedra sin partner.

Så min tanke på den initiala frågan är: det gör man inte helt enkelt, om man är normal och frisk mentalt. 

Vill man ha ett sämre liv, en sämre partner, och gillar problem och hjärtesorg, absolut, vig ditt liv åt ett renoveringsobjekt, som inte har några problem med att knuffa dej utför ett stup, kapa broms ledningarna på din bil, och tömma ditt bankkonto.

Valet är fritt.
  • Anonym (123456)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-05 18:21:17 följande:
    Ja du, om man kan undvika könssjukdomar genom att duscha  ställer jag mig verkligen frågande till. Tror att du nog försökte vara lite rolig..Glad i alla fall.

Nu tror jag inte att det är könssjukdomarna som kommer upp som första tanke efter en otrohet, men ok, jag vet ju inte vilka du skulle vara otrogna med.

Det är inte alls så att jag negligerar detta men förhoppningsvis använder de allra flesta kondom vid otrohet.  Gör man inte det så utsätter man ju sin partner för mera än bara otroheten. 

Användandet av skydd vid samlag lämnar jag till en annan diskussion.  Hur man känner sig  är inte heller  intressant. Det är hur man som par hanterar krisen efteråt och reparerar relationen som jag tycker är intressant.
    Jag har inte sagt att man kan undvika könssjukdomar genom att duscha, det var därför jag skrev skydda sig. Duscha var en annan sak. Alltså svaret på din fråga är skydda sig plus duscha. Då skulle det ge minst sår hos mig. Och vad som lämnar sår det beror på visst på hur jag känner mig.
  • Anonym (Trogen)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-06 00:00:36 följande:

Du missar helt.  

Du har ju en poäng men du verkar själv missa att alla argument för att reparera relarionen efter otrohet också är argument för att inte göra det värre/förstöra med otrohet.

Det räcker inte med att leva upp till ansvaret att inte vara otrogen, man har också ansvaret att reparera efter partnerns, jo kanske lite, men den som inte saknar sunt förnuft förstår att det inte bara otroheten som blev snett,

Om man då också resonerar som otrogna eller möjliggörare gör, man ska slippa -konsekvenser, vuxna ska inte uppfostra varandra som om det bara är barn som ska få konsekvenser när de gör fel.

- Nej, jag vill inte städa mitt rum förbannade gubbjävel
    att pappa känner sej dåligt respekterad kan ju få någon konsekvens

men om pappa råkat vara lite otrogen och får sova på soffan i ett halvår har han offerall som pyjamas, konsekvenser utdelar man inte till någon man älskar.

"Att utse en syndabock och sedan kräva att denne ska stå för hela jobbet att laga relationen fungerar inte, har jag surt fått lära mig."

Om båda bidragit till relarionen varit dålig kanske det inte finns en syndabock till att det blev som det blev. Men att göra det ännu värre, ökar inte det risken den andre också är otrogen?

Nu är det ju inte så att otrohet enbart förekommer i dåliga relationer
    men även när det är......

om det blev parterapi istället för skilsmässa

Att säga
    Inte mitt fel att jag inte tog ansvaret att inte vara otrogen, man ger inte konsekvenser till någon man älskar men konsekvenserna av mina handlingar är bådas ansvar?Hur många skulle medvetet gå in relation med någon som kommer att vara otrogen?
    Det är ju först senare man inser att man inte hade samma värderingar, är olika värderigar ett argument för skillsmässa?
    no shit sherlock, och ännu ett argument för att inte vara otrogen
    Tror att du missförstår mycket av vad jag skriver. Om jag för att för tydliga mig säger så här. Efter en kris till exempel otrohet vill fortsätta relationen tillsammans så räcker det inte med att den otrogne tar konsekvenserna, den andre parten måste också bjuda till. 

Förstår du då vad jag menar? Det finns andra mycket jobbiga kriser som kan uppstå i ett förhållande där det fungerar på samma sätt. Man är alltid två om allt som sker i ett förhållande, oavsett vem som är skyldig. 

Har aldrig påstått att den "skyldige" ska slippa konsekvenser. Men att tro att det är konsekvenserna som lappar ihop en relation är fel. Det måste finnas en uttalad vilja hos partnern att reparera och då måste man gå varandra tillmötes.  Då är par terapi ett utmärkt sätt att komma framåt.  

Man lär sig oftast mera om sig själv vid en par terapi, men huvudsaken där är just att man tvingas lyssna till varandra.  Och i vissa fall utröna om man över huvud taget ska fortsätta relationen.  

Har aldrig nämnt eller påstått "att jämna ut med hämdknull" är någon väg framåt det får stå för dig.  Om detta kommer från någon par terapeut så måste jag tyvärr säga att denne inte varit kompetent i sin yrkesutövning.
  • Anonym (Trogen)
    AlterEgon skrev 2025-04-06 07:39:34 följande:
    Så du talar om vuxna personer, som vill rädda ett förhållande,där det fanns/ finns konsekvenstänk, empati, moral och sunt förnuft?

Borde man inte akta sej för en person som har allt ovan, men ändå är otrogen? Låter som nån typ av psykopat som har du t förnuft, konsekvenstänk, moral och nån typ av empati, men ÄNDÅ är otrogen o bedrar sin partner?

Jag tror att har man nån typ av ryggrad, och inte bara en sena som schlet hänger i, så avslutar man det förhållandet man är i för att INTE vara otrogen o bedra sin partner.

Så min tanke på den initiala frågan är: det gör man inte helt enkelt, om man är normal och frisk mentalt. 

Vill man ha ett sämre liv, en sämre partner, och gillar problem och hjärtesorg, absolut, vig ditt liv åt ett renoveringsobjekt, som inte har några problem med att knuffa dej utför ett stup, kapa broms ledningarna på din bil, och tömma ditt bankkonto.

Valet är fritt.
    Du menar väl inte att att man måste sakna sunt förnuft, konsekvenstänk, moral och empati för att vara otrogen?  Det kan hända fullt normala människor som lever i bra relationer, att dessa skulle vara psykopater är rent nonsens. Då skulle närmare 1/4 Sveriges befolkning skulle vara psykopater?
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (123456) skrev 2025-04-06 10:47:12 följande:
    Jag har inte sagt att man kan undvika könssjukdomar genom att duscha, det var därför jag skrev skydda sig. Duscha var en annan sak. Alltså svaret på din fråga är skydda sig plus duscha. Då skulle det ge minst sår hos mig. Och vad som lämnar sår det beror på visst på hur jag känner mig.
    Det som ger minst sår är att man tillsammans lyckas lappa ihop något som hotar att bli trasigt.

Allt man gör tillsammans stärker förhållandet.
  • Anonym (P)

Otrohet är oförlåtligt. Händer det en enda gång så räcker det för att det oåterkalleligt är slut.

• ClumsySmurf

Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:17:35 följande:
    Tror att du missförstår mycket av vad jag skriver. Om jag för att för tydliga mig säger så här. Efter en kris till exempel otrohet vill fortsätta relationen tillsammans så räcker det inte med att den otrogne tar konsekvenserna, den andre parten måste också bjuda till. 

Förstår du då vad jag menar? Det finns andra mycket jobbiga kriser som kan uppstå i ett förhållande där det fungerar på samma sätt. Man är alltid två om allt som sker i ett förhållande, oavsett vem som är skyldig. 
    [...]
    Du missar en del av det jag skriver.
  • ClumsySmurf
    [...]
    [...]
    [...]
    Har aldrig påstått att den "skyldige" ska slippa konsekvenser. Men att tro att det är konsekvenserna som lappar ihop en relation är fel. Det måste finnas en uttalad vilja hos partnern att reparera och då måste man gå varandra tillmötes. 
    [...]
    Hur ska konsekvenser är inget man utdelar till någon man älskar tolkas?

´om det blev parterapi istället för skilsmässa

Att säga
    Inte mitt fel att jag inte tog ansvaret att inte vara otrogen, man ger inte konsekvenser till någon man älskar men konsekvenserna av mina handlingar är bådas ansvar?
    Det måste finnas en uttalad vilja hos partnern att reparera och då måste man gå varandra tillmötes.  Då är par terapi ett utmärkt sätt att komma framåt.  
    jag nämnde det, men jag tvivlar på att slippa vara syndabock för sina handlingar är ett utmärkt sätt att komma framåt.  

.Men att göra det ännu värre, ökar inte det risken den andre också är otrogen?

Har aldrig nämnt eller påstått "att jämna ut med hämdknull" är någon väg framåt det får stå för dig.  Om detta kommer från någon par terapeut så måste jag tyvärr säga att denne inte varit kompetent i sin yrkesutövning.
    det var jag som nämnde det
    i två frågor du inte svarade på
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?